Stegmotorer (hjälp)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
wascator

Stegmotorer (hjälp)

Inlägg av wascator »

Efter att ha läst en del på detta forumet så vart jag inspirerad till att börja experimentera med CNC för att vid senare tillfälle bygga mig något liknande en mechmate.

Jag tänkte iaf att det är bra att lära sig hur elektroniken funkar och om man senare kan få komponenterna att lira tillsammans. Saken är den att jag har "hittat" (plundrat i min fars motorlåda) 3st olika stegmotorer som jag ville se om jag kunde göra nått med. Saken är bara att jag verkar inte hitta någon relevant information på 2st av dom och den 3:e verkar på något sett lite för extrem för mig just nu.

1st VEXTA A3897-9412 Denna hittar jag ingen som helst info om, eller ja jag ser juh vad det står på baksidan men inget om RPM, NM osv.
1st VEXTA PK296AE-SG18 den här finns det information om men den verkar ha lite väl hög känslighet på.
1st pacific scientific E32NRFA-LNS-NS-O2 om denna hittade jag vad det kan tänkas vara för typ av motor iaf. finns förvisso info om motorn på motorn, men inte som jag fattar =)

Så om det finns någon vänlig själ där ute som kanske sitter på lite info så vore det tacksamt om jag kunde få en smula hjälp. För det vore kul om man kunde använda dessa till något.

Tack på förhand.
X-IL
EF Sponsor

Re: Stegmotorer (hjälp)

Inlägg av X-IL »

På PK296AE-SG18 verkar det väl sitta en växellåda 18:1, själva motorn har nog stegvinkel 1,8º. Kanske är svårt att dela på dem dock. Ser inget problem med att använda förutom att du lär ha en låg hastighet ut och eventuellt lite precisionsfel i växellådan. Du har ju ett sjuhelsikes hållmoment på den i alla fall.
Pacific Scientific-motorn verkar också vara en ganska kraftig sak men dock utan utväxling, så den är det med allra största sannolikhet 1,8º-stegvinkel och verkar ha ett hållmoment mellan 3 och 4,75Nm. Det räcker långt det med, bara man har en tillräckligt bra och stark drivare.

Hittar inget vettigt om den första motorn.
EDIT: Om Vexta inte bytt modellbeteckningsrutin så borde den första motorn vara en 3-fas stegmotor med ca 80mm monteringsfläns. MEN, jag hittar inte en enda 3-fasare från VEXTA.
Senast redigerad av X-IL 25 augusti 2010, 07:50:54, redigerad totalt 1 gång.
wascator

Re: Stegmotorer (hjälp)

Inlägg av wascator »

Tack så mycket för hälpen där :tumupp: .

jo visst är det så att det sitter en växel på den men jag har inte märkt av något glapp i den. man får hoppas på det bästa
Skriv svar