Bygge av Squiz3rs nya elektroniklabb/rum [Mycket bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Bygge av Squiz3rs nya elektroniklabb/rum [Mycket bilder]

Inlägg av v-g »

Hörnlisten syns ju inte storbyggarn ;) Den spacklar du ju in. I stort sett är det ett skydd för hörnet samt en spacklehjälp. Kostar sääääkert 30 spänn eller nåt hiskeligt dyrt. Den häftas, skruvas eller spacklas fast.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jaha, jag trodde ni menade en sådan där utanpå liggande list ;). Men om jag nu måste avslöja mig så ska jag väva väggen, så då borde det ju gå utan list. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det går alltid utan list sörru enda är att hörnet tål lite mindre. :vissla:

Klart du ska ha väv, jag antar att du menar mässingsnät egentligen och att det ska i taket också! :mrgreen:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Haha, du tänker på en faradaybur/Hoffman box? :mrgreen: Det hade ju inte varit dumt!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tja, Som ni kanske förstår av min frånvaro så tackade jag nej till jobbet och började plugga på LTH istället. Så det blir nog tyvärr inte något mer byggande nu... :(

Men för övrigt kan jag meddela till er som är skeptiska till om det finns jobb inom elektronikbranschen att det tog ungefär en vecka för mig att få "min drömarbetsplats" att anställa mig. Kul jobb med automation bara 2 mil hemifrån. Så så svårt är det faktiskt inte ;)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Men du tackade nej för pluggets skull?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ja, det gjorde jag. Men om det var ett bra eller dåligt val har jag inte bestämt mig för än. :eek2:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag skulle nog säga bra, jag är av den uppfattningen att det är lättare att få jobb och betalt därefter om man har studier i ryggsäcken. Det betyder inte att man är bättre än Svenne som började direkt från gymnasiet, bara att man faktiskt bevisat att man kan lära sig något. Sen är pluggandet inte alltid ändamålsenligt eller spännande :roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har lite svårt att förstå hur man kan sumpa ett citat "drömjobb" för att plugga ? varför ska man då plugga om man kan få sitt drömjobb ändå ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Glenn: Varför jag ska plugga? För att utan någon utbildning lär man inte få samma lön som en civilingenjör... Jag hade mycket hellre tackat ja till jobbet och jobbat där i ett år nu innan jag började plugga, men samtidigt vet jag att eftersom jag kom in som reserv på den sektionen jag ville så kommer jag inte komma in här nästa år. Så jag gjorde bedömningen att det är bättre för min framtid att jag får den utbildningen jag vill ha än att jag får ett roligt jobb där jag kan jobba i ett år.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu var jag hemma i Dalsland över helgen, så lite han jag göra i alla fall.

Den fula väggen/f.d. garderoben har nu blivit betydligt finare. Vävd och vitmålad. (Tak- och golvlister kom på efter att bilden togs)
Bild

Sedan kom hyllorna upp även på den väggen....
Bild
Bild

Och tillslut, belysning, är något som jag värdesätter högt, så det blev fyra lysrör på 36w vardera (~150w lysrör, det blir ljus av det! :mrgreen:)
Bild

(Dock är belysningen inte klar än såklart, ska ju bli lite finare)
Bild

//Danne
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ser bra ut!
Bäddar för att mycket skrot kan samlas i det rummet :D

Vad är det för hyllor? Är det begagnade eller nya? isf. vart har du köpt dem och för ungefär vilket pris?
Kan du tända lysrören för sig? dvs. ett i varje eller en armatur för sig? Krångligt, men du förstår kanske? :P
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

squiz3r skrev:Glenn: Varför jag ska plugga? För att utan någon utbildning lär man inte få samma lön som en civilingenjör... Jag hade mycket hellre tackat ja till jobbet och jobbat där i ett år nu innan jag började plugga, men samtidigt vet jag att eftersom jag kom in som reserv på den sektionen jag ville så kommer jag inte komma in här nästa år. Så jag gjorde bedömningen att det är bättre för min framtid att jag får den utbildningen jag vill ha än att jag får ett roligt jobb där jag kan jobba i ett år.
Rätta mig om jag har fel, men civ ing är 4.5 år? Det är alltså 4.5 år av missad inkomst + ev. studielån som ska betalas tillbaka... lånet borde bli ca 216kkr vilket ska betalas på 25 år, utan ränta blir det 720 kr/mån.
4.5 år ska vi gissa på en medellön på 27kkr? det blir 1 458 000 kr, utslaget på 25 år blir det 4860 kr/mån
Alltså ska du tjäna 5580 kr + räntekostnader mer i månaden i 25 år för att din utbildning ska gå +/- 0...

Men var det erbjudna jobbet bara ett år så är det ju lite gambling...

Själv ska jag börja gipsa mitt nya hobbyrum ikväll :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Toffie: Hyllorna är nya, det är den vanliga sorten, (finns i vitt spånskiva->billigare men fula och dåliga, samt furu->det jag har: dyra, fina, och böjer sig inte alls lika lätt). De finns i princip i alla bygghandlar/järnhandlar(?). Priset, alldeles för dyra.. Jag minns inte nu längre, men hyllorna + konsoler har för mig än så länge kostat runt 7 papp om jag minns rätt. (Ushh... Varför fick du mig att tänka på det igen!? :vissla:)

Alla lysrören är kopplade på samma väggströmbrytare nu, men jag funderar på att köpa ett sådant där trådlöst system med fjärrkontroll så att jag kan tända varje armatur för sig. Känns inte så miljövänligt annars ;)

AndLi
: Jo, jag har också räknat på det viset många gånger och funderat på om det verkligen är ekonomiskt lönt. Men om man kollar på statistiken så får en civilingenjör i genomsnitt 45'648kr* och en högskoleingenjör 34'720kr* (i medel bland både de som jobbat länge och kort tid. Kollar man på de som jobbat längst är det ännu större skillnad). Det skiljer alltså 10920kr / månad vilket är dubbelt upp mot de du räknade ut som behövs. Lägg sedan till att jag nu jämförde med högskoleingenjör, en med endast grundskoleutbildning får antagligen ännu lägre lön :).

* Källa Sveriges Ingenjörer, privata arbetsmarknadssektorn år 2009.

Så det verkar helt klart löna sig! ;) (Sen är det rätt kul också, även om jag hade velat jobba lite innan)

27'000kr som du gissade på de första åren är väll rätt rimligt. Jag tror ingångslönen ligger på runt 27kkr (det är samma för civilingenjör och högskoleingenjör)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Personligen tycker jag civ. ing. medellönen låter hög, särskilt om det är hela landet..
Jag tror löneutvecklingen efter skolan mycket handlar om egen utveckling, ju längre på arbetsmarknaden desto mindre betydelse har utbildningen.
Men jag ska ju inte skjuta under stolen med att jag lite nu och då fått höra "ja du saknar ju den formella utbildningen, så egentligen borde du inte få denna lön" bla bla bla och sen fakturerar de kunden lika mycket för mina timmar som för en civ. ings timmar :)

Jag valde jobblinjen efter gymnasiet(el programmet), och efter det har det rullat på mellan bananskalen :) Visst kan jag ibland känna att jag saknar den teoretiska biten, men att sätta mig 4.5 år i skolbänken tror jag inte kommer hända...

Jag tror också studier lönar sig för de allra flesta, men man kan alltid hitta undantag, och det är sannolikt mycket lättare att läsa när man är inne i skolsvängen än massor av år efter när man vant sig vid en okej lön och lagt sig till med en massa dyra vanor..
Skriv svar