Strömsensor
-
Strömsensor
Håller på med ett ljusstyrningsystem hemma av typen Möller.
I mitt program vill jag skapa en knapp i mitt sovrum där man släcker all belysning i hela huset tex när man skall sova.
Problemet för mig är att styrningen används som antingen impulsrelä eller växlande relä på utgångarna efter behov.
Impuls används bla annat till dimmrar och led-drivare.
Det jag behöver nu är att ge styrningen info om att en impulsstartad ljuskrets är aktiv eller inte.
Min tanke var att hitta nån slags givare som kan känna av spänningen i en krets och i sånna fall korsslutas för att kunna ge en 24V signal till en ingång på min styrning.
Alltså In 24V..... ingen stöm i ljuskretsen..... inte 24V ut.
In 24V......ström i ljuskretsen.............ut 24V.
Det måste ju finnas nånting som kan passa antingen att man leder ljuskretsen igenom givaren eller att den känner av ett magnetfält.
Notera att det är frågan om både 230V glödljus och 3V ledljus..
Mvh
I mitt program vill jag skapa en knapp i mitt sovrum där man släcker all belysning i hela huset tex när man skall sova.
Problemet för mig är att styrningen används som antingen impulsrelä eller växlande relä på utgångarna efter behov.
Impuls används bla annat till dimmrar och led-drivare.
Det jag behöver nu är att ge styrningen info om att en impulsstartad ljuskrets är aktiv eller inte.
Min tanke var att hitta nån slags givare som kan känna av spänningen i en krets och i sånna fall korsslutas för att kunna ge en 24V signal till en ingång på min styrning.
Alltså In 24V..... ingen stöm i ljuskretsen..... inte 24V ut.
In 24V......ström i ljuskretsen.............ut 24V.
Det måste ju finnas nånting som kan passa antingen att man leder ljuskretsen igenom givaren eller att den känner av ett magnetfält.
Notera att det är frågan om både 230V glödljus och 3V ledljus..
Mvh
Re: Strömsensor
allegro ACS710 kanske är något + op-amp.
Strömsensor med 3kv isolering, då tar du båda 3v och 220v med samma krets.
Annars så tror jag du kan bygga billigare med optokopplare om du speciliserar korten för 3v eller 220v.
http://se.farnell.com/allegro-microsyst ... dp/1791413
Strömsensor med 3kv isolering, då tar du båda 3v och 220v med samma krets.
Annars så tror jag du kan bygga billigare med optokopplare om du speciliserar korten för 3v eller 220v.
http://se.farnell.com/allegro-microsyst ... dp/1791413
Är det strömsensor eller spänningssensor du skall ha? Du skriver strömsensor men sen att du vill känna av spänningen?
Är det spänning så är väl det enklaste att sätta ett växlande relä med spolen parallellt med lampan. När lampan lyser är relät draget. Nackdelen med det är ju att en relä som är draget drar en del ström (och för 230 V behöver du kanske en likriktare och nån form av spänningsdelning för att kunna använda små billiga reläer).
Spontant tänker jag ju att du har valt fel styrsystem för applikationen, det hade ju varit betydligt bättre med att system som har separata på- och av-signaler än ett system som bara har en signal för att växla. Känns nästan som om det kan bli dyrare att modifiera än att byta system.
Är det spänning så är väl det enklaste att sätta ett växlande relä med spolen parallellt med lampan. När lampan lyser är relät draget. Nackdelen med det är ju att en relä som är draget drar en del ström (och för 230 V behöver du kanske en likriktare och nån form av spänningsdelning för att kunna använda små billiga reläer).
Spontant tänker jag ju att du har valt fel styrsystem för applikationen, det hade ju varit betydligt bättre med att system som har separata på- och av-signaler än ett system som bara har en signal för att växla. Känns nästan som om det kan bli dyrare att modifiera än att byta system.
Impulsreläer har fördelen att dom ej genererar värme konstant. Vet man bara det nuvarande läget på utgången är det inget större problem att få till en deterministisk funktion. Så jag förstår problemställningen.
Själv skulle jag nog kikat på en optokopplar konstruktion, dock
Finns det möjligtvis någon färdig signalmodul för DIN-skena som är 1 .. 0,5 moduler bred?, 230V AC in -> optokopplare?, alternativt flera lysdiod i en modul som indikator?
Själv skulle jag nog kikat på en optokopplar konstruktion, dock

Finns det möjligtvis någon färdig signalmodul för DIN-skena som är 1 .. 0,5 moduler bred?, 230V AC in -> optokopplare?, alternativt flera lysdiod i en modul som indikator?
Bistabila reläer med dubbla spolar kan också vara en lösning.
Ex 37-204-55 8A
Ex 37-204-55 8A
Vill minnas att en del moduler har anslutning som sluts, eller öppnas beroende på läge. Som borde vara lätt att använda för avläsning. En del har annars möjlighet att bygga ut antal kontaktbleck drivna av samma elektromagnet.
-
3 volt är inga problem, de ligger på ca 1.2 volt eller så. problemet ligger i kunna läsa av både 3volt och 220volt med samma koppling.
75-364-11 är en variant, finns en uppsjö varianter
edit motståndet innan blir (3volt - 1.2 volt)/10mA = 180 ohm.
Själva strömmen kan man variera mellan 1mA och 50mA för 75-364-11, fast jag skulle inte rekommendera att ligga på gränsen åt något håll.
I andra sidan så ansluter du ett pull-up motstånd till 24 volt, då kommer du få 0volt när 3volt finns och 24volt när 3volt ej finns.
75-364-11 är en variant, finns en uppsjö varianter
edit motståndet innan blir (3volt - 1.2 volt)/10mA = 180 ohm.
Själva strömmen kan man variera mellan 1mA och 50mA för 75-364-11, fast jag skulle inte rekommendera att ligga på gränsen åt något håll.
I andra sidan så ansluter du ett pull-up motstånd till 24 volt, då kommer du få 0volt när 3volt finns och 24volt när 3volt ej finns.
> Finns det optokopplare som fungerar med 3V och 350mA.
Hur menar du ?
350 mA på vilken sida av optokopplaren ???
Hur menar du ?
350 mA på vilken sida av optokopplaren ???
-
Funderar på om man kan paralellkoppla ett relä men ljuskretsen efter 230 dimmern och där igenom koppla fram en 24v signal till min styrning... eller funkar inte relät om jag dimmar ner till MIN...
Det lär fungera, antar att 230 dimmern skickar ut PWM pulser, du får sätta en diod och en kondensator för få en stabil spänning bara.
Pratar du om manuell dimmer? Eller en som styrs av styrsystemet?
Om det är en manuell dimmer och styrsystemets burk sitter före den så sätter du ju lämpligen relät mellan styrsystemets burk och dimmern.
Är det en som styrs av styrsystemet undrar jag hur den funkar, du skrev ju att systemet bara togglar enheterna?
Om det är en manuell dimmer och styrsystemets burk sitter före den så sätter du ju lämpligen relät mellan styrsystemets burk och dimmern.
Är det en som styrs av styrsystemet undrar jag hur den funkar, du skrev ju att systemet bara togglar enheterna?
-
Okey... då är jag en bra bit på väg.... frågan är nu bara om det finkar att paralell koppla ett relä på led slingan utan att led drivern får sig ett spel... relät måste fungera mellan 3 och 36 volt då det i vissa slingor finns 12 st ledspottar.