Effektransistor och motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5308
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Effektransistor och motor

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan. jag har en fråga eller rättare sagt två.
Jag har byggt en cetrifugalpump nu, har en endoplasma motor, radiobilsmotor från hobbex. Tänkte bara höra hur hög temp den tål vid belastning, nån som vet?? för efter ca 5 minuters pumpande så blir den ca 50 grader varm, undrar om man ska se upp med att gå högre eller om den tål det??

Sen en sak till, har en effekttrasistor modell MJ11032/OSE från www.elfa.se eller ja www.bejoken.se är det jag köpte den men det är samma sak så.
Men tänkte höra med er som nån vet hur pass varm den tål o bli, driver motorn med PWM, o så drar jag signalen genom den. MEn hur pass varm tål den o bli?? för efter ca 5 min här me så blir den asså ca 100 grader. vattnet bara fräser bort... ska jag köpa en som klarar högre effekt, denna klarar bara 30AMP eller ska jag bara ha mycket mera kylning på den, jag den redan på en riktigt fet kylfläns, ca 1 kg aluminium som är som flänsar, och man kan steka korv på den, bokstavligt efter ett par minuter. :S

Det jag vill veta är alltså hur varm motorn tål o bli??, hur varm effektransistorn tål att bli, och om jag ska köpa en som klarar större kapacitet, 50 Amp i så fall, eller om det räcker med mer kylning??


Micke
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En motor bör utan problem klara 70C kontinuerligt. Men trissan bör inte bli så varm som du beskriver, har du koll på att PWM:en fungerar korrekt och hur mycket ström går det igenom?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5308
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

okay, tack.. det är ju rätt tillräckligt för motorn
jodå, jag har bra koll på att allt fungerar, körde det precis, funkar som det ska :)
jag har även mätt hur mycket den drar, med pumpen på är det ca 2 amp utan att vatten pumpas. När jag jag pumpar vatten på lägsta hastigheten är det ca 5 Amp. När jag drar på för fullt när jag pumpar så är det uppe och peakar på 28- 30 amp. Det är på gränsen va?? ska nog ha en större eller va föreslår du??
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5308
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

vill bara vara säker på att motorn överlever, trissan är det rätt lugnt med, kostar inte så mycket, Men motorn är rätt dyr, den är ca 7 cm lång och 3-4 cm i diameter. Rätt liten, är på ca 500 W. Men den kostar ca 600 kr, så jag är lite rädd om den, av nån anledning:S
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Vad är det du pumpar? Om det är vatten kan du ju låta vattnet gå genom en kanal i ditt aluminium block så blir du av med en massa värme!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5308
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

det är vatten ja, men det blir lite svårt att pumpa runt det runt motorn, d e en centrifugalpump, eftersom den sitter hur ska man säga, motorn sitter på baksidan av pumpen och det är en ca 4 cm långa axel mellan så att avståndet bli lite för långt, tappar sån effekt av att dra massa slangar runt motorn. men det var en bra ide annars. ska ha den till att driva fram en båt. som en slags vattenjet. ska ha ett smalt munstycke.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Men det borde räcka att "sno" en liten, liten del av vattenflödet. Vattenkylning är väldigt effektiv...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Går det inte att vattenkyla den så kan du kanske använda en MOSFET till att driva motorn. Använder oftast själv en som heter SUB75N03 som man kan hitta på lite nyare moderbord till datorer, så slipper jag köpa dom dyrt hos tex Elfa. Denna sort är specifikt gjord till motor styrning med PWM, dc/dc omvanldlare mm. Information om 75N05 som i princip är samma sort bara att den klarar av högre spänning men lägre arbets temp, finns här och kommer från Elfa.

Skulle nyligen se vad en liten DC el motor som liknar dom som finns i skruvdragare klarade av. Jag satte en ca 1.5 dm stor propeller på den så den skulle belastades ordentligt. Jag matade den med PWM och när jag gav den vad mitt nätagg kunde ge ut (25.6v) och max pulsbredd så drog den mer än vad multimetern kunde visa som var 20A, så det var kanske runt 25 - 30A eller nåt sånt.

Men saken var den att jag inte kylde mosfeten på någon sätt alls, den hängde bara fritt i luften. Men vid max spänning så blev den så pass varm så jag brände mig på den, men det gick inte sönder eftersom just denna jag använde håller för 175C. Men jag satte ändå en liten kylfläns av 3mm aluminium på den som var i en kvadratisk form på 4 cm och den flänsen blev sen inte varmare än att man utan problem kan hålla i den.

Detta är en mosfet som jag använder men det finns säkert andra som fungerar precis lika bra.

Så du kan kanske testa någon sådan om inget annat skulle fungera.

Förresten vilken frekvens har du på PWM signalen? Är den för hög så blir det jobbigare för transistorn att driva vilket av den anledningen kan göra så att den blir så varm.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Den motorn verkar trevlig, var hittar man den på hobbex? Var där du köpt den va?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nepp har inte köpt den alls utan den fanns i en skrotad liten bärbar batteridriven dammsugare som jag jag kom över för en tid sedan.

Hobbex vet jag inte om dom har, däremot så har clas ohlson. Vet dock inte om lindningen är den samma men den jag har ser precis likadan ut som den som är längst till höger på denna bild:

Bild

Får väl också säga det att jag skulle testa och se vad den gick för så jag belastade den ju då också ordentligt mer än vad jag tror att skulle kunna klara av under en längre tid.
Skriv svar