Mätande del i ett digitalt skjutmått?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

"Försökte skruva upp mitt skjutmått, för att kika på elektroniken.
Men det verkar vara limmat. typiskt."

När har lite lim hindrat någon? Allt för vetenskapen! :D



"Nja. Om du rycker skutmåtter fram & tillbaks tillräckligt fort så tappar den bort sig!"

Om du rycker den fram och till baka hela längden på säg en sekund så måste mätprocessorn (om det nu finns en sådan) och mätdelen i sig hantera, under förutsättning att den mätande delen är säg 150mm lång och att den den kan mäta 100 dels mm och att det är impulser som mäts, 30000 mätimpulser på en sekund. Låter kanske inte så mycket men processorn måste uppdatera displayen likammånga gånger och det kan kanske bli för mycket för den. För mäthuvudet så kan också vara alldeles för snabbt att hinna med att registrera 30000 förändringar på en sekund när varje del är en 100 dels mm bred.

Om det istället kanske är någon form av kapacitiv avläsning så hinner den helt enkelt inte med att detektera dom extremt små differanserna skulle jag kunna tro, kapacitiva system är väl lite långsamma av sig av sin natur?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har plackat isär ett "Mitutoyo Absolute Digimatic" för länge sen.
Det sitter bara ett kopparlaminat med ränder på i några rader längs med hela skutmåttet.
Avläsnings delen är också ett kopparlaminat med ett lustigt mönster på.

Visst brukar skutmått tappa bort sig när man drar för snabbt men inte "Mitutoyo Absolute Digimatic" för den läser av absolut.
Man kan plocka bort elektronikdelen och sätta tillbaka den på ett annat ställe och den vet direkt var den är.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag försökte hitta lite rapporter men lyckades inte få tag på någon pdf... men här är en abstract:
The slide caliper, probably the most extensively used measuring instrument in the world, suffers from one major weakness: inaccuracy of reading. The vernier caliper, developed in 1850, combined the slide caliper with the vernier scale, thus dramatically improving the precision of the slide caliper's readings. The relatively popular dial caliper represents another effort to achieve more reliable readings. Analog and digital indications have been employed as well, each with its own advantages. Digital calipers use one of 3 systems: 1. capacitive systems, 2. systems based on a glass scale with optical reading, or 3. systems with a rack-and-pinion mechanism and rotary encoder. When measuring with digital calipers, it should be remembered that: 1. The digital caliper can often be used in place of the micrometer, but should not be used when micrometer accuracy is definitely required. 2. Precision is improved when the digital caliper is used as a comparator. 3. The caliper should be calibrated regularly.
Edit: kanske bör tilläggas att den är från 1984 8)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

I dessa moderna tider så håller jag mig nog till den kapacitiva varianten. I alla fall på dom vanlig typerna som man kan köpa för omkring 300:-.
JJ
Inlägg: 366
Blev medlem: 16 maj 2005, 21:33:02

Inlägg av JJ »

Jag har fått det förklarat såhär: två (typ vanliga) kretskort förskjuts i förhållande till varandra. Korten är etsade med något slags zig-zagmönster och när de förskjuts förändras kapacitansen (periodiskt om man drar ut skjutmåttet hela vägen) mellan ledarna på de två korten.

Eftersom ledarna inte hamnar rätt på mikrometern när så kalibreras skjutmåttet sedan individuellt och man romar en tabell för att omvandla kapacitans till längdmått. Däremot är kretskorten mycket formstabila så kalibrerintgen står sig.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den förklaringen håller jag med. Så nu vet man hur dom fungerar.

Tack för hjälpen alla. :)
Skriv svar