The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Tänkte berätta lite om mitt EV-bygge som jag håller på med just nu. Designen är långt ifrån klar utan just nu är det fokus på att få elektronik och transmission att lira.

Bild

Det är en stålrams MTB framdriven av en 6,5kW RC-motor. Inga pedaler eller frihjul, så egentligen klassar den in som lätt MC. Den ska köras på Göteborgs gator och cykelvägar. Motoreffekt finns för att den skulle kunna göra 100 km/h, men det är inte intressant. Den är drevad för 50 km/h topp, men cruise hastighet är runt 40 km/h. Den är inte på något sätt laglig och kommer inte heller att bli! :roll: :D

Motor är en 6,5kW BLDC RC-motor. Jag har lindat om den i parallel Y schema, vilket gör att jag kan köra den som 2 individuella motorer med 2 controllers. För tillfället gör jag inte det men det kan bli aktuellt senare.
Bild
Bild

Jag började köra med Castle Creations RC-controller. Detta fungerar bra med undantag för ett par viktiga saker. RC-burken tål inte att lastas på låga varvtal. Och den kan/bör inte driva från stillastående. Jag har sabbat 2 controllers pga detta.
Om dom används på rätt sätt så är det en grym kraftkälla i ett väldigt litet format!
Här har det brunnit...:shock:
Bild

Jag har nyligen gått över till elcykel controller då dessa kan dra igång ekipaget från stillastående. Dock innebar detta att jag fick att sätta hallgivare i motorn för att det ska fungera.
Jag började med en liten 36V 250W controller från Ecoride som jag bytte ut MOSFETs till IRF4110, och bättrade på värmeöverföringen från transistorerna. Strömbanorna biffades upp och strömshunt modifierades. Spänningsregulatorn klarar 50V utan modifiering. Kondensatorn som ligger över spänningsmatningen byttes ut mot 100V dito.
50V och 70A i peak var realistiskt men jag han bara prova 2000W innan flickvännens hubmotor brann upp....

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har övergett den lilla Ecoride controllern eftersom körbarheten ihop med min RC-motor inte var tillfredställande. Jag har beställt en annan kontroller som är beprövad i liknande setup som jag har. Den går även att programmera en hel del viktiga parametrar på. Utan mod är den kapabel för 50-70A (halv)kontinuerligt och ca 100A peak. Det kommer att krävas lite modifiering innan den är mogen för 150A... :roll:


Batterier är LiPo 44,4V 15Ah med kapacitet att leverera 300A (13,5kW).
BMS'n är inte färdig än men jag har ganska god marginal till LVC när jag kör.

Som batteriladdare kör jag ett Meanwell nätagg som kan leverera 12A. BMS'n kommer att reglera laddningen.

Transmissionen tar ner varvtalet i 2 steg först med rem via 22t - 60t drev. Sista steget är kedjedriften till bakhjulet via 9t - 43t. Detta ger ca 50 km/h med 24" hjul.
Bild
Bild
Bild

6500W och så låg utväxling ger RIKTIGT bra prestanda. 0-50 km/h på 3 sec. :nut:

Det finns mycket att skriva om men jag nöjer mig så här för tillfället.


/Göran
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av LaRdA »

Mycket tjusigt! :tumupp:
Hur klarar sig motorn vid " kontinuerlig" drift, för RC motorerna brukar om jag inte misstar mig oftast inte klara det något vidare utan rejäl kylning?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: från mig också. Kommer att följa detta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Glenn »

Olagligt som sagt, men mycket intressant :)

vad använder du för batterier ? vad blir räckvidden ? ..utan trampor så vill man ju kanske ha rejäl extrakapacitet.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av dar303 »

Klart ballt!
Vad har man för vinster med att köra två kontrollers på en motor som du skrev om?

Kör hårt! :)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av netrunner »

Du har ju uppenbart plöjt ner ganska mycket pengar i hojen (iofs så sparar du lite på blomkrukor). För många kan det vara intressant att hålla priset ner. Jag antar att det är mycket billigare att köra med vanliga RC fartreglage.

Om man nu som du, lindar om motorn, så bör man ju kunna ha 2 vanliga RC-fartreglage parallellt. Fixar dom då att köra allt?
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av maDa »

Motorn kan ju bli rätt varm kan jag tänka mig. Bygga på någon forcerad fläktkylning?
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Batterier är 6st Lipo pack a 22,2V 5Ah. 2st i serie och 3 parallelt, 44,4V 15Ah.
Dom kan leverera 20C, alltså 20x15A.
Räckvidden räknar jag med att hamna på 30-40 km. Om det inte räcker så kan jag lägga på mer pack parallelt.

Motorn blir varm men inte värre än att man kan lägga handen på den. I praktiken så lastas motorn väldigt lite vid normal körning. Dom stora strömmarna tas ut vid acc, men det är så korta perioder (<3s) så ingen större värme utvecklas.
Jag kommer att bygga en bottenkåpa och täcka in allt under ramen och då kommer det att behövas forcerad kylning.

RC controllers kan användas på cyklar där man kan trampa upp lite fart innan man börjar gasa. Motorn får absolut inte tvingas i motsatt riktning och frihjul ska användas så inte motorn släpas.
Eftersom jag varken har trampor eller frihjul så funkar inte detta för mig.
Det jag hann utvärdera av RC-burken var positivt! Jag verkligen smiskade cykeln i några timmar och RC-burken blev knappt ljumen. Det enda negativa var lite väl aggressiv trottelrespons.
Castle Creations ICE HV160 som jag använde är väl beprövad med stora RC motorer på cykel och fungerar riktigt bra. Jag vet vissa som kör uppåt 8kW utan bekymmer! Det är en del inställningar i controllern som måste göras för att få det till att funka bra.

Fördelen med att kunna köra motorn med två controllers är bara att minska belastningen på elektroniken. I stället för 1 burk som moddas kraftigt och ändå lever på gränsen vid 150A så kan man fördela det på 2 och få ganska moderata 75A/controller.

Det är lätt att man snöar in på Max amps som jag har gjort ovan. Men något som verkligen är en belastning för MOSFETarna är
när motorn inte roterar typ vid start. Speciellt låginduktiva motorer typ RC.


/Göran
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av rikkitikkitavi »

dum fråga, men var sätter man fossingarna om du cruisar i 40 km/h?
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Borre »

Fotstöden vid bakhjulet?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Electricguy »

antagligen på peggarna på bakhjulet :) fruktansvärt häftigt o coolt projekt! :twisted:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av toffie »

Skojsigt projekt!
Vill gärna se video när du dundrar iväg! ;)
CivilOlydnad
Inlägg: 72
Blev medlem: 8 augusti 2010, 21:47:21

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av CivilOlydnad »

Jepp fötterna sätter jag på BMX-peggarna.

Jag fick min nya controller idag, men tyvärr så har jag fått strul med hallgivarna i motorn så jag ska flytta givarna till utsidan motorn ist. Blir väl förhoppningsvis provkörning imorgon.

Jag lovar att filma när frugan kommer tillbaka med kameran.


/Göran
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av Klas-Kenny »

Riktigt grymt :bravo:

Måste bara fråga, vad ska du ha den till? :roll:
Med tanke på att den har prestanda nog att med enkelhet åka ifrån en normal EU-moped, så tror jag inte farbror blå uppskattar den här maskinen :roll:
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av squiz3r »

"Måste bara fråga, vad ska du ha den till? :roll: "
-Dra ifrån farbror blås polisbil? :)
Skriv svar