Solcellslampor

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
asbus

Solcellslampor

Inlägg av asbus »

Har köpt sånna här billiga solcells lampor som ska lysa upp trädgården under kvällen är det tänkt. Dessvärre lyser dom otroligt dåligt.

Jag har provat byta ut lysdioderna till vita 5800 mcd men resultatet blev inte bättre.

Mäter jag på kablarna från solcellpanelen får jag 1,2V under ljus. Jag har funderat på att man kanske kan seriekoppla två uppladdningsbara 1,2V:s batterier och på nått sätt höja utspänningen från solcellpanelen?

1,2V - 3V DC step up converters finns det? :razz:
Senast redigerad av blueint 29 juli 2010, 19:07:15, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Särskrivning, -Hej
blueint
Kontakt:

Re: Solcellslampor

Inlägg av blueint »

För att ändra något i konstruktionen bör du nog mäta upp hur det fungerar först.

* Vilken ström och spänning ger solcellen mitt på dagen utan moln med belasting?
(med resistans, ej fulladdat batteri eller lysdiod)
* Spänning och ampere kapacitet hos batteriet (volt + Ah), samt batterikemi Pb, Alkaliskt, NiMH, LiON, Li-Poly, etc..
* Nominell spänning på batteriet efter en "solskens dag".
* Framspänning och nominell ström för lysdioden.
* Foto på innanmätet..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Svaret är: NEJ!

Det fungerar inte att "hotta up" det hela, solcellen är redan underdimensionerat som det är och den blir inte mer effektiv eller större vid att byta LED.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Troligen har du gjort det värre genom att byta LED i den :?

De är designade för att dra lite ström (och lysa därefter) så man får betänka detta, de är ingen belysning i rätta ordalag mer en markering.

Mina lyser knappt upp backen under själva lampan ens när man laddat dem med batteriladdaren (garanterat fullt ;) ).

Nä det blir att köpa rejäla FETingar och sen sätta i en 1W LED och därefter köra dem på nätström eller så sätta en panel på typ 30x30cm ovanpå varje :mrgreen:
xxargs

Inlägg av xxargs »

mängden tillgänglig ström är begränsat - skall du har mer ljus så är enda vägen att använda lysdioder med högre verkningsgrad.

'problemet' är att ögonen är otacksamma att ha att göra med då du behöver 10 ggr mer ljus för att uppleva det som en fördubblad ljusstyrka.

det gör att om man med med lysdioder med 50% mer lumen för given ström och med switchad omvandlare nyttjar effekten som annars skulle brännas i begränsningsmotståndet och den vägen ökar strömmen lite i absolut bästa fall skulle kunna dubbla ljusmängden - men upplevelsen blir bara 'något ljusare' - inte 'dubbelt så ljust'
Skriv svar