Indikering av temperatur kommer att skötas med tre röda och tre blå 5 mm lysdioder som kommer att belysa gravyren underifrån. Jag kommer att använda en temperatursensor från en fläktkontroller som ligger i bra-att-halådan, den var inget vidare men kom med fyra temperatursensorer som var riktigt trevliga och förhållandevis linjära (se nedan).
Jag hade först tänkt bygga en krets med OP-förstärkare men den blev för stor för att få plats i sockeln, men den fungerade på kopplingsdäck och det var en kul erfarenhet.

Programvaran är ingen raketforskning direkt utan mcun läser helt enkelt av spänningen över ett 10k motstånd som ger en hyfsat linjär funktion i alla fall inom området 15-35°C. Jag gjorde en enklare testmätning:

Tillräckligt linjär för att fungera i min applikation. Finns säkert avläsningsfel både i termometer och voltmeter så en precision på en grad är klart acceptabel eftersom den bara är tänkt att indikera temperaturförändring och för att vara kul.
Nog med snack, nu är det dags för lite bilder som ni alla väntat på, eller?

Skall fixa bättre bild och polera av plexit en del.
Så kopplingsschema (skall uppdateras med komponentvärden under dagen):

och layout:

och färdigt kretskort:

Koden är inte mycket att visa då den endast läser av ADC ch0 och manipulerar den så att 15°C är t_on=0 för OC0A och t_on=255 för OC0B och vid 35°C det omvända.
Allt skall förresten drivas med 2 st 9V batterier eftersom de blå lysdioderna vill ha minst 3*3,6V