Det ligger ju som bekant många avlagda CRT-monitorer och skräpar över allt. Skulle man kanske kunna bygga om en sådan till ett stroboskop? Jag vet inte alls hur skärmarna fungerar innuti, men någon timer och relä kanske? Någon som har någon idé eller erfarenhet av detta?
Johan
Bygga om CRT monitor till stroboskop
Re: Bygga om CRT monitor till stroboskop
Blir det inte lite klumpigt?.....och ganska ljussvagt...
Om du är för snål för att köpa något färdigt (som inte kostar något)
kan du ju utgå från ett gäng gamla kamerablixtar (engångskameror).
Om du är för snål för att köpa något färdigt (som inte kostar något)

kan du ju utgå från ett gäng gamla kamerablixtar (engångskameror).
Ja, det blir nog lite ljussvagt. Egentligen vill jag mest sätta skärmar i bruk på något sätt och det skulle nog kunna se ganska fräckt ut i alla fall. Jag har grunnat lite på detta och kommit fram till att det nog kan bli lämpligt som mitt första PIC projekt. Man lär generera vsync och hsync signaler och så själva ljusintensiteten. Även om resultatet kan bli mediokert så ska det bli kul att lära sig PIC assembler och se om det går att få till det som jag tänkt.
Kolla upp vilka signalnivåer RGB vill ha in på scart-kontakten och koppla in en musiksignal till vardera ingång istället. Vidare kan du dela upp musiksignalen i tre olika frekvensband där var och ett går till R, G och B.
Allt om elektronik hade en "ljusorgel för TVn" i nummer 5 årgång 94
, kan vara värd att titta på då den gör typ detta har jag för mig. 

Projektet i AOE skapade endast HSYNC och ingen VSYNC, detta genom att dela ner en 4MHz klocka 1/256 mha en 4060. Ljud-insignalen filtrerades med HP-, BP- och LP-filter och skickades in på RGB-pinnarna på SCART-kontakten. Ganska enkelt projekt, inga konstiga komponenter och det finns en färdig enkelsidig layout, bara att bygga