Fabriksåterställning larmcentral

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Fabriksåterställning larmcentral

Inlägg av ebfr »

Jag har kommit över (gratis) ett komplett larmsystem, Honeywell Galaxy 2-20
med GSM-interface och diverse tillbehör. Han som jag fick det av hade bara
User-kod så jag kommer bara in i mastermode som bäst. Behöver "engineer" kod så
att jag kan programmera om systemet. Vad jag läst så går det bara med rätt kod
Naturligtvis är default-koderna ändrade. G4S har monterat larmet (för knappt ett år sen)
men nu skulle huset rivas och ingen orkade montera ner det.
Jag har manualerna men där finns inga uppgifter om eventuella alternativa lösningar
för fabriksåterställning :( :(

Någon som vet nåt? :?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fabriksåterställning larmcentral

Inlägg av B1n4ry »

Frågan är om inte det där är samma larm som Safetyline säljer under namnet Galaxy
I så fall har jag nog en manual hemma som jag kan kolla efter i morgon.

I så fall kan man resetta genom att trycka på knappen på CA-kortet. Tror det bara är att hålla inne den en liten stund.
Sedan TROR jag att installationskoden är 1122 eller 1234 efter reset

//B1N4RY
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Det är nog inte samma larm, det finns ingen reset-knapp eller liknande.
Jag fick användarkoden av den som jag fick larmet av, den gör att jag kan "hantera" larmet med till och frånslag etc. Jag kan dock inte komma in i systemet för att göra inställningar, bl.a vad som ska visas på displayen. :(
Jag har laddat ner manualen och där står allt om hur man gör MEN......bara om man har en engineer-kod. Om man har den så kan man bereda tillträde med user-kod och sedan logga in med engineer-kod för att komma åt systemet. :evil: :tumner: :tumner: :tumner:
Norpan

Inlägg av Norpan »

Verkar som default engineer code är 112233 enligt manualen.
Funkar inte den koden är den antagligen, och borde vara, bytt av installatören.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Ta ett foto på kortet i centralapparaten så skall vi se om vi kan komma på hur man återställer...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan tänka mig att inte "vem som helst" skall ha tillgång till "engineer-kod" eftersom det då skulle kunna underlätta för fel element att skapa egna accesser till olika larmanläggningar baserade på denna typ av larm :humm:
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

se nedan.
Senast redigerad av ebfr 12 juni 2010, 16:21:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

B1n4ry skrev:Ta ett foto på kortet i centralapparaten så skall vi se om vi kan komma på hur man återställer...

//B1N4RY
Bild
Bild
Bild
Det enda som finns är en jumper vid säkringarna och jag tror inte det finns ngt. "mekaniskt" sätt att återställa. :tumner:

PetrH skrev:Kan tänka mig att inte "vem som helst" skall ha tillgång till "engineer-kod" eftersom det då skulle kunna underlätta för fel element att skapa egna accesser till olika larmanläggningar baserade på denna typ av larm :humm:

För att man ska kunna logga in med engineer-kod så måste man först logga in med user-kod och temporärt bereda tillträde för engineer.
:doh:
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

har du alla abonemangsuppgifter osv så prova ringa G4s, de kanske kan hjälpa dig. fast har du inte det så är det nog ganska kört tyvärr.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Testa följande:

Starta upp larmet, se till så alla områden är avlarmade med den användarkod du har.
Slå sedan 1122 och direkt efter 1122 igen och sedan esc

Om inte det hjälper så skulle man kanske kunna testa att starta upp larmet utan MAP ansluten, vänta en minut. Anslut sedan MAP, ev sätt först en ny adress på MAP (0, 1 eller 2 bör funka)

Edit: Kortet ser ut precis som ett Galaxy G2-20. Testa att ringa Safetyline i Gbg, www.safetyline.se
Dom brukar vara hjälpsamma. Ställer dom inte upp så kan jag ringa, jag är ÅF åt dom.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

Tack för tipset, ska testa det så fort jag kan, just nu håller jag på och sätter ihop 10 portstyrningar med frekvensomvandlare.
Jag har hållit på hela helgen med detta och har ganska mycket kvar.
Ska vara klar på tisdag. :madmodder: :wall: :doh:
Användarvisningsbild
ebfr
Kontakt:

Inlägg av ebfr »

B1n4ry skrev:Testa följande:

Starta upp larmet, se till så alla områden är avlarmade med den användarkod du har.
Slå sedan 1122 och direkt efter 1122 igen och sedan esc

Om inte det hjälper så skulle man kanske kunna testa att starta upp larmet utan MAP ansluten, vänta en minut. Anslut sedan MAP, ev sätt först en ny adress på MAP (0, 1 eller 2 bör funka)

Edit: Kortet ser ut precis som ett Galaxy G2-20. Testa att ringa Safetyline i Gbg, http://www.safetyline.se
Dom brukar vara hjälpsamma. Ställer dom inte upp så kan jag ringa, jag är ÅF åt dom.

//B1N4RY
Inget av ovanstående funkade Det skulle vara guld värt om du kunde fråga åt mej :)
spixa

Inlägg av spixa »

vet inte exat hur det är för ditt system exakt. men i mitt larm av lite äldre typ än ditt så har jag en kod för på och avslag som vanligt. sedan har jag en längre kod i ett kuvet som jag har fått från installatören. den koden ska jag spara tills de kommer och ska installera tillägg eller byta batteriet om några år. de måste alltså ändrat engenerkod eller liknande. verkar logiskt tycker jag.
har dessutom för mig att det bara är carbon kopian som jag har i kuveret och att jag skickat in originalet till securitas med rekommenderad post. så hör med G4S eller vilka det nu är som larmet var kopplat till om de har en specifik kod.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Hej !

Fick du ordning på larmet ?

/ johan
Skriv svar