Fagges CNC-bygge...

Berätta om dina pågående projekt.
sulass
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Helt bara..... imponerad... :shock:

längtar tills man får prova sin egen.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Här sitter en som är djupt imponerad och som nyss fick en överväldigande lust att bygga en egen. Men det får vänta tills de andra sjuttiotolv projekten är klara.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Fagge, du nämnde att din dammsugaranordning inte funkade med den tyngre plasten som du fräste i filmen. Bygg en sådan här då:
http://hem.bredband.net/b235625/2982VacAttach_2.JPG
http://hem.bredband.net/b235625/2982NewShoe_2.JPG
http://hem.bredband.net/b235625/2982NewShoe_3.JPG
http://hem.bredband.net/b235625/2982NewShoe_4.JPG
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Eson,
jag hade just tänkt uppfinna precis en sån åt stackars fagge. Bra, nu slipper jag :) ... Fagge, bygg en sån!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo, jag har också funderar på en liknande lösning, men den fungerar inte riktigt i mitt fall.
Visst kör man med fräsar som har samma längd hela tiden så är det inga problem. Men i mitt fall så har jag fräsar som är från 4-40mm långa, & hur man än gör så kommer antingen borstarna vara förlånga eller förkorta. Men det kanske går att fundera ut en lösning så att man kan ha varierande borstlängd!?.
Och varje gång man byter fräs så måste man kallibrera om Z-axeln för den nya längden & då blir det ett evigt monterande & demonterande av denna hållaren. I & försig så skulle man kanske kunna bygga någon halvmåne konstruktion så man lätt kan skjuta in hållaren från sidan när man behöver den!?.
Ja ja, det får bli ett senare bygge, nu ska jag färdigställa RPM-mätaren så den blir klar!.

Föresten är det någon som vet var man kan köpa sånna borstar i längder med helst kardborreband eller dubbelhäftande tejp?. Jag måste täcka Y-axlen som nu är helt öppen för spånorna!.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Om du tittar på den översta bilden så ser du att hållaren inte sitter fast i borren. Säg att du har mindre borstar som ligger på bordet oavsett borrens Z-position.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Mer film!! Mer film!!!!

Skulle vara intressant att se på när nått i 3D fräses ut, inte bara en plan yta som "sågas av" lite här o där alltså...?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Eson
Ahhh nu ser jag...

En liten uppdatering
Först en optisk varvräknare för fräsmotorn som pallar räkna upp till 409600rpm
Och så gjorde verktygsmekanikerpolaren en förlängd fräsmotorhållare, så jag kan leka med lite större prylar när jag har dom fastspända i skruvstycket!.
Så nu ska jag bara klura ut en anordning för att montera dit läshuvudet intill motoraxeln, & snart kommer spolartanken/pumpen, så då blir det till att hitta på någon monteringslösning för T-röd kylningen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Nu till kylningsproblemet.

AndLi Var snäll & köppte en sån biltema sprutare till mig, men motorn måste vara äkta biltemaskit. Den lilla skiten drar 2A vid 12V & efter 5min så är den så varm att man bränner sig på den.
Så med den arbetstemperaturen så blir den inte långlivad kan jag tro.
Hade den varit väl kappslad så hade man kanske kunnat lägga den i en hink med vatten eller nåt som kan kyla den, men så väl är det inte.
Visserligen om jag vill ha en stråle så går det bra att sänka spänningen rejält, men nu så kör jag med en spridare från en nässprays flaska & då får jag en fin lagom lång dimma som kanske skulle funkat fint, men för att få den dimman så måste motorn ha minst 9V vilket är alldeles förmycket.

Några idéer någon??? :cry:

Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Använd sånna pumpar som man sänker ner i vattnet, de måste kylas bättre..
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Du skulle ju också kunna göra så att du tar ett tättslutande kärl och helt enkelt använder gastryck för att få ut vätskan genom spraymunstycket.
Med magnetventil kan du stänga eller öppna för gasen.
Kanske lite ambitiöst vid närmare eftertanke.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Och lufttrycket kan du ju pumpa upp med en 12V-kompressor från... Biltema! :lol:

Hmm.. någon som provat dom där små kompressorerna?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fagge skrev: ... men motorn måste vara äkta biltemaskit.
nja... den motorn är ju byggd för intermittent bruk

Tydligen menar du allvar med att spruta t-dojja hejvillt, tänk dig för väldigt noga och se till att ha ett kraftigt överdimensionerat luftutsug som också är 'gnist' säker också för den delen. (Man ser ju inte lågan och det brinner utav bara den, redan din Kress spindel kan ge ifrån sig gnistor som kan antända T-dojjan)

Enstaka hål kan man tänka sig att kyla/smörja med T-dojja men inte för kontinuerlig kylning, då finns det bättre alternativ som jag beskrivit tidigare.

Vad hadde du som grundplatta, plexi eller pc? Tänk på att T-dojjan bygger upp ytspänningar eller nåt sånt som gör att materialet lätt krackelerar med sprickor som följd. Synd på så fint stycke arbete om den skulle spricka.

Som du förstår så hatar jag en massa lösningsmedel som ställer till det med hälsan, jag tål bl.a inte lukten ens av aceton idag som jag använde mig av en hel del vid kameraservice i mitt 'tidigare' liv. T-dojjan är inte långt ifrån den heller så man har tagit lärdom i 'efterskott' sas. Det du tänkte göra om jag förstår det så är det att skapa en 'dimma' att kyla med och den är väldigt bra 'luftburen' i den formen mao lätt att andas in osv osv....... nog tjat om detta
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Alltså det är så pass sällan jag kommer att skära i Alu så brand & hälsorisken tar jag med en nypa salt!.
Och med det munnstycket jag leker med nu så är åtgången ca 1L på 1,5timme så det borde man kunna vädra ut med lite tvärdrag!?.
Plattan är av plexi & den värkar tåla T-sprit enligt mina tester, sedan dunstar den så fort så det lär inte vara några större problem!.

Allra bäst vore nog ändå att blanda spriten med luft under tryck, men frågan är vad man ska ha för kompressor?.
köper man en liten billig så duger inte den till nått annat & ska man ha rediga grejor då blir det onödigt dyrt, med tanke på hur lite jag har nyttan av den!?.
Sedan så finns det membrankompressorer som tydligen inte ska vara så dyra, men fråga är om en sådan räcker till?.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Schnegelwerfer skrev:Och lufttrycket kan du ju pumpa upp med en 12V-kompressor från... Biltema! :lol:

Hmm.. någon som provat dom där små kompressorerna?
Yepp, vi körde en som bubbelskapare för ett etskar, plast(!!!)kugghjulen smälte efter typ en halvtimme...
Skriv svar