PIC(18F452) - ATA HDD

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Annars har du 43-155-60 för 6,16:- exkl moms. Löda bort en 40-pins kontakt från ett kretskort med mer än en sida är inte helt enkelt, inget att rekommendera.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Mycket bättre priser än dom ordinarie kontakterna. Jag har kört utan katalog de senaste åren, men det verkar som om jag måste beställa en nästa gånge jag köper nåt från elfa.

Det är lättare att bläddra runt och hitta bra och billiga alternativ i en katalog gjord av döda träd än en virtuell ;-)
egh01

Inlägg av egh01 »

Hur fungerar kopplingsdäcken? Är kopplingspunkterna sammanlänkade på något sätt, t.ex. kopplingsbanor eller länkar, eller är alla sina egna små "lödöar" så att man måste koppla samman dem med byglingstråd. Vart får man ut spänningen om man kopplar in den via de avsedda anslutningarna?

Har någon ett kopplingsdäck och lite byglingstråd att sälja till mig? Jag har det lite knapert just nu och varje sparad slant ÄR en sparad slant.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Koppingsdäckena är normalt att dom utifrån mittraden är kopplade i "buntar om 5". Dom 5 hålen nedåt är ihopkopplade och dom 5 hålen uppåt är ihopkopplade var för sig.

Sen så brukar det ibland finnas längsgående rader högst upp och längst ner som är ihopkopplade lämpliga för att ta ut strömförsörning på.

Anslutningsjacken för ström brukar inte vara kopplade nån stans alls. Man får dra ner en tråd därifrån själv till lämpligt ställe på kortet.

Så var det iallafall när jag använde ett kopplingsdäck senast - typ för 20-25 år sedan. Dom kanske är annorlunda i dag?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä jag känner igen beskrivningen. Den stämmer bra
egh01

Inlägg av egh01 »

Kan någon tipsa om hur de brukar göra om man vill ansluta 15 st <Ø1mm kablar till ett experimentkort. Jag funderade på kopplingssplint med skruvanslutning men de med just de med ett pinavstånd på 2,54mm kostade dubbelt så mycket som alla andra. Ni märker hur snål jag är va?

Vilken tjocklek på tråd (isolerad) brukar ni använda när ni löder på experimentkort? Finns det någon som man kan köpa metervis på ELFA?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Som du kanske vet är inte ELFA det bästa stället att handla på om du är snål... :wink:
Dom har nämligen fruktansvärda överpriser. Men sen har dom ju det mesta istället.
egh01

Inlägg av egh01 »

Finns det några fördelar, och i sånna fall vilka, med att välja ett ATX nätaggregat istället för ett AT aggregat till mitt projekt? Har båda likadana anslutningar till enheterna?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Inga större fördelar med ATX för din del skulle jag tro.

Kontakten till moderkortet ser olika ut på AT och ATX, men hårddisk och floppykablarna är samma.

En fördel med att välja ett AT-aggreget är att dom är mycket lättare att hitta gratis. (en gammal 386 eller 486-baserad dator är mycket lätt att få tag på, gå in på några företag i trakten och fråga om dom har nån urgammal dator som står i en skrubb och skräpar.) Dessutom brukar dom av någon anledning har fler kontakter till både hårddiskar och floppys än moderna ATX-agg.
egh01

Inlägg av egh01 »

Tack ska du ha, då tror jag att jag kör med ett AT-agg, men ett sådant för 100kr begagnat är alltså inget kap?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

100 kr för ett begagnat AT-agg. Ett kap? Nej, det vill jag inte påstå. Men å andra sidan blir du inte rånad heller.

Men om du vill spara pengar (det var väl du som var 'ekonomiskt lagd' ?) och inte bor mitt ute i urskogen så skulle du nog kunna ta en runta på några företag och höra efter.

Jag har nyligen hämtat hem typ 15 st kompletta datorer (486/66 till P3/550) med allt från 15" till 21" skärmar från ett företag i trakten. Dom skulle slänga rubbet så jag erbjöd mig att ta hand om det....
egh01

Inlägg av egh01 »

Nej inte lever jag ute i urskogen, jag bor i metropolen Linköping, så jag borde nog kunna hitta lite datorer om jag bara tog mig för att ringa runt. Men jag är inte bara ekonomiskt lagd ser du, jag är lat också :)
Men jag ska kika lite i gula sidorna och göra några försök, lite datordelar är alltid bra att ha. Men när det gäller nätaggregatet så köper jag nog det för 100kr, tänkte nämligen inhandla före helgen och då hinns nog inte så mycket annat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

[quote="henkebenke"]Annars har du 43-155-60 för 6,16:- exkl moms. Löda bort en 40-pins kontakt från ett kretskort med mer än en sida är inte helt enkelt, inget att rekommendera.[/quote]

Jag körde ett moderkort i ugnen. Det funkade bra. Men ett tipps är att ta prt batteriet först. Det gillade inte värmen. Man bör dock inte dela kök med allt för känsliga personer. Man blir stämplad som lite konstig.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

egh01 skrev:Nej inte lever jag ute i urskogen, jag bor i metropolen Linköping, så jag borde nog kunna hitta lite datorer om jag bara tog mig för att ringa runt. Men jag är inte bara ekonomiskt lagd ser du, jag är lat också :)
Men jag ska kika lite i gula sidorna och göra några försök, lite datordelar är alltid bra att ha. Men när det gäller nätaggregatet så köper jag nog det för 100kr, tänkte nämligen inhandla före helgen och då hinns nog inte så mycket annat.
I linköping finns ju lysator! deras forum är guld....
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

danei skrev: Jag körde ett moderkort i ugnen. Det funkade bra. Men ett tipps är att ta prt batteriet först. Det gillade inte värmen. Man bör dock inte dela kök med allt för känsliga personer. Man blir stämplad som lite konstig.
Det var ju lite smart. Klarade sig plasten i sockeln då?
Skriv svar