Rengöra en nerspydd Amiga 600

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av JimmyAndersson »

Varmt vatten, diskmedel och diskborste. Sedan in i ugnen på ca 70ºC med ugnsluckan på glänt i lite mer än en timma.

Vi är några stycken som har testat med framgång. Se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=15273 :)
(Den tråden tog lång tid att hitta...)
Lakanman
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juni 2010, 16:39:33

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Lakanman »

Jag har idag suttit med varmt vatten och tops och då lossnade det mycket lättare. Sen körde jag med elektronikrengöring ett x antal gånger. Nu tror jag den är startklart:

Bild

Bild

Bild

Bild

Det blev ett par tops =)

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33952
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Glenn »

har du provstartat då ? eller inväntar du att den ska torka först ?
Lakanman
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juni 2010, 16:39:33

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Lakanman »

Jag låter det stå ett par dagar för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33952
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Glenn »

Ja, det är nog säkrast, om man har tid att vänta :)
Lakanman
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juni 2010, 16:39:33

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Lakanman »

Det är lugnt. Vill inte förstöra något. Jag har själv lite svagt minne från den helgen så jag är inte 100% att den var avstängd men jag skulle tro det. Vi brukar inte spela i fyllan.
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av M.P »

Jag körde ett gammalt grafikkort tillsammans med en vanlig disk i maskinen (matrester och diskmedel :shock: ), lät det torka över natten och det fungerade bra efteråt, var mest dammigt och hörde av en kille att det skulle gå bra. Tydligen körde han även tangentbord och möss i viss utsträckning, sånt kan ju bli rätt skitigt efter ett tag, personligen skulle jag dock inte slänga i den nya trådlösa musen...

Han påstod att det var värre att jaga runt med dammsugaren över känslig elektronik eftersom det ofta blir en del statisk elektricitet just i området där luften sugs in, vips har man ett överslag till nån klen krets menade han..
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Macce »

blueint: "Min spontana reflektion är syror. Samt att man behöver tillsätta någon form av neutraliserande (basiskt) medel. Efter att det är gjort borde det gå att tvätta maskinen i ren sprit eller liknande."

Hur skulle det skilja sig från vatten och något salt? :)
Blandar man i lagom förhållande så blir det ju vatten + salt av syra+bas + ev lite annat, och då är det nog lika bättre med destillerat vatten. Extra salter vill man nog undvika på kretskort. Om man inte blandar så det neutraliseras så orsakar det nog mer skada än nytta...

Henry "Skillnaden är väl bara att industrispriten har en högre procent och inte lika ren som systemsprit? Om så är fallet så måste du nog ändå rena den i kolfilter så inte finkeloljor och annat som ev kan skapa problem kommer med men visst kan man väl göra det. Har du sedan även en bra destilleringsapparat så kan du komma upp i 96% men i slutet så har du sedan vanlig dricksprit och den kan man ju inte rengöra kretskort med. :)"

Jag tror nog man bra kan tvätta med industrisprit. Laboratoriesprit och industrisprit framställs väl på samma sätt, dvs av att gaser reagerar istället för jäsning och då bildas inte finkeloljor. På vissa kemistfester serveras 96% labbsprit rent (vilket är en sak man bara vill göra en gång, halsen gillar inte det alls) samt andra drycker gjort på samma sort. Ingen har mig veterligen blivit blind eller fått symptom som inte skulle uppstå vid samma förbrukning av systemets varor. Så länge man är helt säker på vad det innehåller (etanol) som inte är denaturerad så kan man tryggt både dricka och tvätta med det.

Ett välprovat sätt är vatten + diskborste, tandborste är ännu bättre. Har tvättat telefoner på praktik som blivit utsatta för ungefär samma behandling.
Lakanman
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 juni 2010, 16:39:33

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Lakanman »

Tror ni det är okej att dra igång det nu efter jag rengjort med vatten och elektronikrengöring?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av hcb »

Helt OT:
>Laboratoriesprit och industrisprit framställs väl på samma sätt, dvs av att gaser reagerar istället för jäsning

Jag är nästan 100% (tihi) säker på att etanol med mycket få undantag framställs genom jäsning. _Metanol_ däremot tror jag framställs katalytiskt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Macce »

Jag är inte helt säker på det och jag hittade ingen information när jag googlade snabbt så jag låter det vara obesvarat.
Men hur går man isåfall till väga för att jäsa och bränna >=99,5% etanol, som starkare laboratoriespriter är enligt databladet (tills man öppnar flaskan/dunken)? Trodde gränsen blev runt 95-96% vid bränning...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33952
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Glenn »

Fast är inte sån sprit oftast 2propanol ? den dricker man ju helst inte, och framställs väl inte via jäsning heller.

Etanol i dom koncentrationerna kan man väl inte heller ha i normalfallet då den späder sej med luftfuktigheten och genast blir en lägre koncentration ? (typ 96-97% ?)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av hcb »

>Men hur går man isåfall till väga för att jäsa och bränna >=99,5% etanol

Jäsningen är inga problem :P
Anledningen till att man inte kan få mer än 96% etanol:vatten vid destillation är att man vid denna temperatur har en azeotrop[1] mellan etanol och vatten, d.v.s. man har samma sammansättning i vätskefasen som i ångfasen. Tidigare destillerade man tillsammans med bensen (bensen:vatten:etanol ger också en azeotrop blandning) för att få bort vattnet, därav det gamla rådet att inte göra julsnapsen på absoluterad alkohol. Nuförtiden tror jag att man använder andra metoder för att få bort vattnet, men jag dock är inte säker på vilka.

[1] Blandningen beter sig icke-idealt, vilket beror på att både vatten och alkohol är vätebindande och polära vilket medför att de växelverkar starkt.[2]
[2] Detta ses tydligt om man blandar 1 del etanol med 1 del vatten: volymen av blandningen är märkbart mindre än summan av delvolymerna.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Re: Rengöra en nerspydd Amiga 600

Inlägg av Macce »

Glenn: Nä, det är nog etanol. Står både på flaskan och i databladet. Så mycket koll brukar det nog ändå vara att man inte använder annan alkohol till förtäring än etanol... :)

hcb: Okej. Alltid lär man sig något nytt. :)
Bensen hoppas jag dom bytt ut mot något nyttigare... :)
Skriv svar