Hur gör man ett jordtag???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
shootking

Re: Hur gör man ett jordtag???

Inlägg av shootking »

Jag har skickat en fråga till nätbolaget vad de vill ha för pengar för att bygga ett fasadskåp på mitt hus. Skulle ju förenkla oerhört! Och vid en närmare eftertanke så skulle det faktiskt fungera rätt bra att sätta det på väggen mitt under inkommande tele. Får se om jag får något svar!

Mvh Jens
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tyvärr är det så att det är du (din elektriker) som får fixa till ett mätarskåp, sedan då det är klart kommer nätbolaget och klipper av servisen och kopplar in den och flyttar mätaren.

Nätbolagen är intresserade av att flytta ut mätarna så de ställer ibland upp utan att skicka dig en räkning.

Protte.

Om du gör detta så sätter man grovskydd i mätarskåpet på både el och tele. Sedan drar du in ledning till din befintliga elcentral och sätter mellanskydd på el och ytterligare ett skydd på tele då börjar det bli en bra anläggning. (sedan drar man ändå ut sladden då det åskar)
shootking

Inlägg av shootking »

Okej, då ska jag prata med min elektriker oxå. Blir en del pengar att lägga ut men det sparar man väl på ett enda "räddat" nedslag? Hur dyrt blev det för dig, Protte?

Mvh Jens
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan inte/vill inte/inte färdigt ÄN. Men jag kan väl säga att jag har en stor anläggning med 7 hus/garage/verkstad/förråd. Kontoret med min dator ligger bakom 3 överspänningsskydd på elsidan (men inget på ethernet).

Protte
shootking

Inlägg av shootking »

Nätbolaget svarade med att skicka länk till en skrift. I denna framgår:
Kunden (dvs jag) står för:
schakt
Fasadskåp
Allt bakom fasadskåp

Nätbolaget står för:
Flytt av mätare
Framdragning av ny servis (kallas det så?)

Och vad jag kan läsa mig till så kvalificerar jag mig till att de ska göra detta gratis pga att mitt skåp (mätare, huvudsäkringar osv) sitter inomhus.

Återstår att kolla med försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) om de står för några av kostnaderna.

Mvh Jens
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad kostar 3-fas 16A 400V grovskydd för tiden?, sponsring av försäkringsbolagen?
shootking

Inlägg av shootking »

Vad jag hittar hos Länsförsäkringar så hade de något erbjudande under förra året med skydd från Elrond för 4700 inkl moms (utan installation). http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... 091231.pdf

Erbjudandet står specificerat tom 2009-12-31 så vad det innebär i dagsläget vet jag ej.

Mvh Jens
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

blueint skrev:Vad kostar 3-fas 16A 400V grovskydd för tiden?, sponsring av försäkringsbolagen?
Strömmen går inte genom skydden så om det är 16 eller 63 A har ingen betydelse men ett mellanskydd med VDR motstånd kostar ca 1800
Electophenixen Flashtrab kostar 3-4 tusen.

Sedan ska skydden monteras i linje med strömmen och inte med en T-anslutning som ett bihang, det har elektriker SVÅRT ATT BEGRIPA, det är ju inte direkt 50Hz som slår ned utan betydligt mera högfrekvent.

Protte
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Levde i villfarelsen att behörighet innebar att kunskap om ämnet.. :vissla:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Elektriker............ Tänk efter vilka som väljer ellinjen.

Elrond/länsförsäkringars lilla låda ser väldigt bra ut, känns som en pryl att satsa på.

Skulle ändå sätta ett mellanskydd i elcentralen.

Protte
Skriv svar