ljusorgel + högtalare = högtalare som blinkar i takt
ljusorgel + högtalare = högtalare som blinkar i takt
Fick ett par högtalare till datorn i present då mina gamla lät mindre än ett par hörlurar. Högtalarna är harman/kardon soundsticks II och då de är genomskinliga och subwoofern har en blå lysdiod som lyser konstant fick jag idén att sätta blå lysdioder på fronthögtalarna också och få dem att blinka i takt med musiken. Detta hade jag tänkt lösa genom att koppla dem så här:
hörlurssplitter-->3,5mm plugg-->högtalarsladd (alternativt någon tunnare sladd)-->ljusorgel-->x antal seriekopplade lysdioder.
Innan jag börjar bygga skulle jag gärna vilja ha ett utlåtande av någon som är insatt i elektronik (gärna datorer också). Frågor jag vill ha svar på:
1. Kommer det funka? (hoppas på ett ja här)
2. Går det överhuvudtaget att koppla ihop 3,5mm pluggen med vanlig högtalarsladd?
3. Behövs det något motstånd innan ljusorgeln?
4. Isf, hur stort?
Detta eftersom jag inte är säker på hur stor effekt högtalaruttagen (3,5mm-uttagen) på datorn tål att man drar från dem.
Tack på förhand!
hörlurssplitter-->3,5mm plugg-->högtalarsladd (alternativt någon tunnare sladd)-->ljusorgel-->x antal seriekopplade lysdioder.
Innan jag börjar bygga skulle jag gärna vilja ha ett utlåtande av någon som är insatt i elektronik (gärna datorer också). Frågor jag vill ha svar på:
1. Kommer det funka? (hoppas på ett ja här)
2. Går det överhuvudtaget att koppla ihop 3,5mm pluggen med vanlig högtalarsladd?
3. Behövs det något motstånd innan ljusorgeln?
4. Isf, hur stort?
Detta eftersom jag inte är säker på hur stor effekt högtalaruttagen (3,5mm-uttagen) på datorn tål att man drar från dem.
Tack på förhand!
-
Re: ljusorgel + högtalare = högtalare som blinkar i takt
1. ja
2. ja men finns nog bättre kablar.
3. beror ju på vilken typ av ljusorgel du har.... och vilken effekt du skickar ut.
4. svårt att svara på-
2. ja men finns nog bättre kablar.
3. beror ju på vilken typ av ljusorgel du har.... och vilken effekt du skickar ut.
4. svårt att svara på-
tack för svaren. får väl pröva mig fram med höga motstånd och gå neråt tills lysdioderna lyser tillräckligt starkt
Tips:
Du lär vilja ha en ljusorgel för 12V likspänning eller liknande, inte en för 230V växelspänning.
Du lär vilja ha en ljusorgel för 12V likspänning eller liknande, inte en för 230V växelspänning.
Kan rekomendera den krets som jag själv konstruerat och byggt ihop till mitt stroboskop. Men här kan du ju bara använda den första delen.
Det är en mikrofon, lite sak som fångar upp ljudet, förstärker med en lite dubbel OP och sedan får lysdioder att blinka i takt med musiken.
Du kan hänga på rätt många dioder på denna krets, bara det att jag bara behöver två till mitt projekt.
På det sätter behöver du bara lägga in detta kretskort i högtalaren, dra sladdar till lysdioderna och sedan koppla en liten väggvårta(nätadapter 9 volt, 500mA) till den och en strömbrytare. Så slipper du bekymmra dig med att koppla in dig till datorns uttag!
Ändrat lite på layouten, det är bara en diod på layouten medan i schemat är det två, men samma funktion!

Film:
http://s478.photobucket.com/albums/rr15 ... 242977.flv
Det är en mikrofon, lite sak som fångar upp ljudet, förstärker med en lite dubbel OP och sedan får lysdioder att blinka i takt med musiken.
Du kan hänga på rätt många dioder på denna krets, bara det att jag bara behöver två till mitt projekt.
På det sätter behöver du bara lägga in detta kretskort i högtalaren, dra sladdar till lysdioderna och sedan koppla en liten väggvårta(nätadapter 9 volt, 500mA) till den och en strömbrytare. Så slipper du bekymmra dig med att koppla in dig till datorns uttag!
Ändrat lite på layouten, det är bara en diod på layouten medan i schemat är det två, men samma funktion!

Film:
http://s478.photobucket.com/albums/rr15 ... 242977.flv
den jag har valt ut (se länken) är för 12VACMiaM skrev:Tips:
citizendildo: det är säkert en väldigt bra krets, men jag vill helst slippa det där med att leta upp och beställa "massor" med komponenter från olika ställen. med den jag har valt ut (se länken) får jag instruktioner (varför nu det skulle behövas), kretskort och komponenter hemskickat med de andra sakerna från kjell + att jag får bygga ihop den själv. det jag ville veta med denna tråden var om man behöver något motstånd (det kanske varierar från ljusorgel till ljusorgel, jag vet inte) eftersom det inte är säkert att uttaget i datorn klarar hur hög effekt som helst och hur man fäster sladdarna i hankontakten (är det mycket pilligt?) eftersom jag aldrig gjort det förr.
Det står "max 60W" på ljusorgelns ingång. Mera lär det inte vara som du stoppar in i dom högtalarna iaf.
Så inget motstånd behövs.
Så inget motstånd behövs.
jojje: det är inte ljusorgeln jag är rädd om, det är datorn eftersom jag inte vet hur mycket belastning den tål. den kanske rentav har inbyggt motstånd... någon som vet?
Jag missade länken till ljusorgeln, klantigt av mig...
Nåväl, datorns utgång lär tåla rätt mycket. Om det inte händer nåt dumt med ljudet när du kopplar in ljusorgeln så lär det inte vara nån fara.
Däremot, om det är för svagt ljud från datorn så kan du ju koppla in ljusorgelns ingång efter förstärkaren i högtalarlådan (fast då hänger blinkandet ihop med högtalarens volym, dumt...).
Nåväl, datorns utgång lär tåla rätt mycket. Om det inte händer nåt dumt med ljudet när du kopplar in ljusorgeln så lär det inte vara nån fara.
Däremot, om det är för svagt ljud från datorn så kan du ju koppla in ljusorgelns ingång efter förstärkaren i högtalarlådan (fast då hänger blinkandet ihop med högtalarens volym, dumt...).
Gör det ordentligt istället så blir det inga fel. Det du behöver är en impedansomvandlare (spänningsföljare) och en komperator. Detta kan du bygga mha operationsförstärkare vilket borde vara enklast att förstå sig på. Hur man konstruerar dessa enkla kretsar borde stå i vilken grundläggande kretselektronikbok som helst. Kan du lite matematik kolla "Elektronik för alla", har du läst gymnasiematematik kan du istället kolla in "Analog elektronik". För fler böcker se även:
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... Litteratur