Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Köpte mig en http://www.kjell.com/?item=44129 att använda på hojen.
Provkörde lite i labbet innan det blev skarpt läge på MC-semestern och tur var väl det.
Belastad med 0.5 Ampere, vilket gick åt att ladda min kamera, så bröt den inte förrens vid 7.2 Volt.
Belastad med 2.5 Ampere, Vilket min laptop slickar i sig under laddning, så bröt den vid 9.0 volt.
Båda spänningarna är ju på tok för låga för att vara acceptabelt.
Mvh
Tobbe
Provkörde lite i labbet innan det blev skarpt läge på MC-semestern och tur var väl det.
Belastad med 0.5 Ampere, vilket gick åt att ladda min kamera, så bröt den inte förrens vid 7.2 Volt.
Belastad med 2.5 Ampere, Vilket min laptop slickar i sig under laddning, så bröt den vid 9.0 volt.
Båda spänningarna är ju på tok för låga för att vara acceptabelt.
Mvh
Tobbe
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Självklart ska den reklameras.
Glömde nämna att den efter att den brutit strömmen till förbrukaren fortsätter att själv dra 30 mA.
/ Nisse
Glömde nämna att den efter att den brutit strömmen till förbrukaren fortsätter att själv dra 30 mA.
/ Nisse
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
klart uselt, speciellt att dra 30mA
bygg själv istället

bygg själv istället
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Sådana här spänningsvakter brukar fungera för bra på små batterier som mc batterier när man tar ut mycke effekt ur dom när man t.ex laddar en laptopp,kör doppvärmare eller så.
Dom (inte din) fungerar däremot bra på små laster med det är ändå ingen garanti att det går att starta.
Modda elsystemet med två batterier istället , har du 14Ah så kan du splitta dom till två automatiskt eller med brytare när du står stilla - så man har kraftreserv.
Desutom slipper du slita på mcens acc som inte gillar att dras ur på det här sättet och är dyrt.
Sen köper du ett slutet blyacc på en 7-10amp ,byter ut startbatteriet mot ett mindre på hälften - då ökar inte vikten så mycket.
När du slänger i ett mindre startbatteri så satsa på ett märkes acc med bra cca värde (ytx) - biltema m.fl går bort.
Den sekundära accen kan vara nån av biltemas slutna accar t.ex.
Försök desutom ladda lapptopen under körning när du har massa effekt över.
Dom (inte din) fungerar däremot bra på små laster med det är ändå ingen garanti att det går att starta.
Modda elsystemet med två batterier istället , har du 14Ah så kan du splitta dom till två automatiskt eller med brytare när du står stilla - så man har kraftreserv.
Desutom slipper du slita på mcens acc som inte gillar att dras ur på det här sättet och är dyrt.
Sen köper du ett slutet blyacc på en 7-10amp ,byter ut startbatteriet mot ett mindre på hälften - då ökar inte vikten så mycket.
När du slänger i ett mindre startbatteri så satsa på ett märkes acc med bra cca värde (ytx) - biltema m.fl går bort.
Den sekundära accen kan vara nån av biltemas slutna accar t.ex.
Försök desutom ladda lapptopen under körning när du har massa effekt över.
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Nja, att modda elsystemet med två batterier är nog inte aktuellt. Orginal-batteriet måste sitta kvar på sin plats för att garantin på hojen ska gälla.
Att släpa runt på en blyack till har jag inte lust med eller plats till. Vikt och utrymme går åt till annan packning.
Att ladda i alla fall laptopen som slukar mest ström medans jag kör är något jag funderat på. Dock blir det besvärligt att lösa rent praktiskt. Den bör ju ligga väldigt väl embalerad och skyddad från elementen medans man far fram. Och så har jag ingen större lust att ta hål i mina täta alu-packväskor för att få ned en kabel i en av dom.
Jag ska försöka ta mig till Kjell och byta ut detta ex och se om det kan vara så att en annan funkar som tänkt.
Annars blir det till att fundera på att bygga eget.
Alternativt kan man ju ladda laptop med hojen på tomgång
/ Nisse
Att släpa runt på en blyack till har jag inte lust med eller plats till. Vikt och utrymme går åt till annan packning.
Att ladda i alla fall laptopen som slukar mest ström medans jag kör är något jag funderat på. Dock blir det besvärligt att lösa rent praktiskt. Den bör ju ligga väldigt väl embalerad och skyddad från elementen medans man far fram. Och så har jag ingen större lust att ta hål i mina täta alu-packväskor för att få ned en kabel i en av dom.
Jag ska försöka ta mig till Kjell och byta ut detta ex och se om det kan vara så att en annan funkar som tänkt.
Annars blir det till att fundera på att bygga eget.
Alternativt kan man ju ladda laptop med hojen på tomgång
/ Nisse
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Oavsett hur man kopplar vill man ju inte ladda ur en blyackumulator till de nivåerna.
Men det kan nog vara svårt att starta redan vid 11,5V.
Men det kan nog vara svårt att starta redan vid 11,5V.
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Nisse kan du inte använda en gammal IDE kabel där varannan ledare är + och - och bara kläma den mellan lock och låda för att få in laddnings strömen till datorn?
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Vattentäta kontaktdon monterat i lådan?Nisse skrev:Och så har jag ingen större lust att ta hål i mina täta alu-packväskor för att få ned en kabel i en av dom.
Re: Kjell & CO spänningsvakt är inte bra
Finns ju snygga kontaktdon och vattentäta desutom.
Använd inte dom här strömkontakterna för fordon - typ ciggplugg men mindre bara.
Dom är inte helt säkra när du har batterier på båda sidorna - kontakten kan vinkla sig och ge kortslutning
Fick lite bekymmer med brand en gång när ja satt och körde - min avsäkring var dålig...
Komplettera med en solpanel - finns på kjell - 125 eller 250mA på toppen.
Då kan du ta loss packboxen me batteriet in i tältet eller basen och få lite underhållsladdning även om mcen inte är i närheten - är det bra väder och man bara använder någon amp per dag behöver man inte sticka ut o köra eller ligga på tomgång.
Skall du satsa på tomgångsladdning - skaffa en ful knapp som dödar all belysning om du har halvljusautomatik.
Det går mycket fortare och normal tomgång räcker för att ligga på en 14,4 över batteriet
Använd inte dom här strömkontakterna för fordon - typ ciggplugg men mindre bara.
Dom är inte helt säkra när du har batterier på båda sidorna - kontakten kan vinkla sig och ge kortslutning
Fick lite bekymmer med brand en gång när ja satt och körde - min avsäkring var dålig...
Komplettera med en solpanel - finns på kjell - 125 eller 250mA på toppen.
Då kan du ta loss packboxen me batteriet in i tältet eller basen och få lite underhållsladdning även om mcen inte är i närheten - är det bra väder och man bara använder någon amp per dag behöver man inte sticka ut o köra eller ligga på tomgång.
Skall du satsa på tomgångsladdning - skaffa en ful knapp som dödar all belysning om du har halvljusautomatik.
Det går mycket fortare och normal tomgång räcker för att ligga på en 14,4 över batteriet
