Ladda bilbatteri åt fel hål

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pejlaren

Ladda bilbatteri åt fel hål

Inlägg av Pejlaren »

Det är nästan stollevarning på det här inlägget.. :| :oops:

Nåväl en bilmek nämnde en gång i tiden att man kan ladda bilbatterier som inte tar laddning "åt fel hål" - alltså laddarens pluspol på batteriets minuspol och tvärtom då. På så sätt skulle batteriet kunna "komma igång"..

Nu står jag inför faktumet att jag har ett gammalt batteri som inte vill ta laddning. Vad tror församlingen, kan man testa?

Känns ju liksom `sådär´ om det nu händer något med batteriet och hela garagelängan tar eld... :|
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Ladda bilbatteri åt fel hål

Inlägg av prototypen »

Värre, explosion.

Nä men det är visst fullt möjligt, inte för jag hade tänkt göra det men blybatterier är visst symetriska i oladdat tillstånd.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det verkligen är helt "nere" ska det gå utmärkt. Man bör dock bara delladda, sedan ladda ut igen och ladda med rätt polaritet. Som bäst kan man återställa runt 80% av batteriets kapacitet efter vad jag har läst.

Det kan vara frestande att låta det vara polvänd men det medför stor risk att en okunnig kopplar "rätt" varpå en hel del saker förstörs, det ska även vara vissa saker med att det ska vara plats för den kemiska laddning som bildas vid laddning.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Njaha, intressant! :)

Nu är det dock inte helt "nere", definitionsfråga förvisso. Innan jag laddade eländet så hade jag en polspänning på 8,5 Volt och typ 12 timmar efter laddning ca 10,5 v. Ska mäta igen i eftermiddag. Det har stått i drygt två år kan tillägas...

Man kanske ska försöka tömma det helt och ladda bakvänt ett tag då, och sedan tömma igen och ladda rättvänt.... :doh:
salle

Inlägg av salle »

Du kan koppla in en lampa som får vara inkopplat tills batteriet är helt urladdat.

Salle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tyder lite på kortslutning i en cell. Kan tyvärr betyda döden/återvinning för batteriet.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Få hålla med prutte här, med en cell borta hjälper det inte med polvändning.

Man kan dock ha turen att kunde skölja ut det som kortsluter i en cell, man gör det vid att hälla av syran och spola med rent vatten och skaka samtidig, efter en del skakande och spolande testar man med nytt syra och med mycket tur har man fått bort kortslutningen.

Tyvärr är orsaken till kortslutning i en cell nästan alltid att plattorna har kollapsat helt eller delvist rent fysisk vilket betyder att ackumulatorn ska återvinnas istället, den är helt enkelt trasig då.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Haha, ja jag blir säkert poppis om jag häller ut batterisyra på garageuppfarten. :lol:
Tror jag undviker och slabba med batterisyror...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Om vi nu allt förmodan leker lite mad tanken... Vart får man tag i batterisyra, och hur mycket ska man fylla på? Det ska ju vara vatten på också...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Som så mycket annat så anses det vara olämpligt att säljas. Så du får inte tag i det.
Ingen ska behöva ta ansvar för sina handlingar, så man försöker förbjuda allt som kan vara farligt.
Filtrera syran och häll tillbaka den i så fall. koncentrationen är rätt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ett blybatteri som stått oladdat mer än tio månader är så kraftigt sulfaterat att även om du får igång det så kommer det ha väldigt hög inre resistans och dålig kapacitet.

Batterisyra går att köpa av dom flesta bilmekare om man frågar snällt, även sådana butiker som säljer batterier har en dunk eftersom dom levereras torra.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Googlade runt lite på avsulfatering och tydligen sker det med en laddström på 0,8 -1% av battaerikapaciteten och en spänning på max 2,8 V per cell.

Ska se om jag hittar någon lämplig trafo och motstånd (för strömbegränsing) så får skiten stå på laddning några dagar så får vi se om jag får liv i fanskapet....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Avsulfatering kan vara lönt om det stått urladdat några månader, efter 2 år är det garanterat kört.

Börja med att skruva loss påfyllningspluggarna och lys ner med en kraftig ficklampa så ska du få se blykex.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev: Batterisyra går att köpa av dom flesta bilmekare om man frågar snällt, även sådana butiker som säljer batterier har en dunk eftersom dom levereras torra.
Helt korrekt, dock är det som Danei säger, det är förbjudet att sälja till privatpersoner EGENTLIGEN.

Sjukt nog är det däremot fullt tillåtet att sälja ett torrladdat batteri förpackat i en kartong tillsammans med en flaska batterisyra..

..Ungefär som att man inte får sälja isättika men om det står stoppbad på flaskan går det bra..
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Pejlaren skrev:Googlade runt lite på avsulfatering och tydligen sker det med en laddström på 0,8 -1% av battaerikapaciteten och en spänning på max 2,8 V per cell.

Ska se om jag hittar någon lämplig trafo och motstånd (för strömbegränsing) så får skiten stå på laddning några dagar så får vi se om jag får liv i fanskapet....
Det ska inte vara "och 2,8V/cell" det ska vara till 2,8V/cell dvs konstant ström tills 2,8V/cell uppnås.
Det kan ta över 500 timmar att uppnå om det lyckas öht.
Skriv svar