3m x 2m CNC Fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

Hej, är relativt ny på forumet (om man räknar inlägg), har läst mycket här och kände att jag vill dela med mig mitt och min kompis CNC projekt.

Det hela började med Jojjes lillasyster som jag köpte och byggde ett tag sen, och jag märkte snabbt att ytan var för liten för det jag ville fräsa, så ca ett år sen projekterade jag fram en ny fräs som är aningen större. Hoppas den fungerar lika bra.

Målet var att bygga en fräs som klarar trä och att vi ska kunna sätta in en MDF skiva (2,4m x 1,2m) utan att behöva dela den.

Vi bestämde oss för att bygga av MDF och balkar av aluminium.
Det blev kulskruvar och Nema 23 stegmotorer (som kaaanske är för svaga, vi får se hur det går :)

Kulskruvarna i x-led är 2,9m och y-led 1,8m. Så vår travel blir ca 2,5x1,6m

Bordet kommer att täcka kulskruvarna och linjärlagren i x-led. Detta är så att vi får lättare access till bordet från sidorna, utan att behöva luta oss över kulskruv och linjärlager.

Efter att vi är färdiga kommer vi lägga till bälgar gjorda av papp målad med gummifärg.
Kommer inte riktigt ihåg produktnamnet men de säljer den på Jula och det fungerar riktigt bra.

Man viker en bit tjockt papper så det blir som ett dragspel, sen målar man den med gummifärgen så blir den mer hållbar.

Här är solidworks modellen:
Bild

Vi fick delarna utfrästa av en riktigt trevlig kille (gustav t) som levererade delarna i HDF laminerat med aluminium.
Bild

Här är bultarna. Var riktigt skoj att plocka på tag själv lagret på Hornbach, bättre än då man plockade lösgodis som liten.
Bild

Lite torrmontering
Bild
Bild
Bild
Bild

Tur att vi hade så många tvingar :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det kan vara svårt att föreställa sig hur monteringen ska gå till när man tittar på cad programmet
Här fick vi såga av en del för att kunna montera y
Bild

Det räcker att man råkar ta bort en cirkel i en dwg fil så har man 30 min extra jobb
Här är ett hål vi fick borra upp med borrmaskinen
Bild

Spackling
Bild
Bild
Bild

Målning
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och till sist kan vi påbörja montering
Bild
Bild

Brickorna under kulskruvshållaren var bara en temporär lösning.
Balken satt lite högt som i sin tur flyttade upp kulskruvmuttern en millimeter. Brickorna är borta nu.
Bild

Fortsatt montering
Bild

En bild innifrån balken, linjärlagrena tog tid att borra, gänga och skruva fast :)
Bild

Och här är vi i nustadiet. Har kommit en bra bit på vägen, postar cad filen igen.
Det är en underbar känsla att se i verkligheten det man har ritat på i ett år..
Bild
Bild

Jag postar vidare såfort vi fortsätter bygga i veckan.

/ Finn
Gimbal
Inlägg: 7918
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av Gimbal »

HDF laminerat med aluminium, vad är det för special?
Hursomhelst :bravo:
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av PeterH »

:tumupp: Tjusigt, kommer ni dela med er av CAD filerna? Vad har ni för budget på en sån här maskin? Har för mig att också Jojje körde med liknande aluminiumlaminering på sin stora syster :humm:
Användarvisningsbild
tudorr
EF Sponsor
Inlägg: 80
Blev medlem: 16 augusti 2008, 12:41:30
Ort: Tierp

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av tudorr »

detta kommer att bli hur bra som hels :tumupp: :tumupp:
var fick du tag i aluminium lammerad hdf (mdf)
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av POS »

:tumupp: Dom bitarna är 100ggr starkare och styvare än mdf.
Jag tror inte att jag gissar helt fel om jag säger att gustav t jobbar på en dörrfabrik eller liknande.
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av Lapin »

hur blir det med så pass långa kulskruvar? börjar dom inte svänga av sej själv?
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

HDF laminerat med aluminium, vad är det för special?
Det är gustav t som erbjöd det. Det är lite tyngre än MDF men mycket styvare och det varierar inte lika mycket i dimensioner pga värme och fukt som MDF.
Vilket var bra för mig för min verkstad är inte det bästa stället att bygga och förvara trä i.

kommer ni dela med er av CAD filerna?
Jadå, ska bara snygga till dem lite och ändra på visa småsaker, så näste person inte behöver modifiera efter delarna har blivit utfrästa :)

Vad har ni för budget på en sån här maskin?
Vi började med att tänka på 30.000, där kulskruvarna och linjärlagren tog en större del av kostnaden (ca 11.000 från linearmotionbearings på ebay)
Sen köpte vi aluminiumet på en skrot utanför malmö, och resten har gått på fräsen, styrning och småsaker, det går upp i kostnad snabbt... Det bästa har jag märkt är att blunda för kostnaderna och inte räkna på det, det är bäst att lura sig själv så känns det inte lika hårt ;)

Jag tror inte att jag gissar helt fel om jag säger att gustav t jobbar på en dörrfabrik eller liknande.
Har ingen aning, förhoppningsvis dycker han upp på tråden snart, skickade honom ett pm nyligen.

hur blir det med så pass långa kulskruvar? börjar dom inte svänga av sej själv?
Det har jag själv funderat en del på.
Y-kulskruven är 20mm bred och svänger inte.
X-kulskruvarna är inte monterade än (de är 25mm) men de känns väldigt styva, dessutom kommer fräsen nog inte förflytta sig så snabbt med tankte på hur tung den är.
Vi får se hur det går och så gör jag en videoinspelning när den är färdig.


Uppdatering på bygget:
Idag monterade vi fast skenorna för x-ledet på två alu balkar. Sen förde vi på resten av fräsen på skenorna.
Nästa steg är att mäta ut alu balkarna som ska hålla ihop de två skenorna.
I mitten under fräsen ligger en en-meters linjal :)
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av X-IL »

Bara en fråga, kommer ni att ha fräsen med långsidan mot er, tänkte eftersom du dels skrev att ni skulle täcka linjärskenorna med bordet för att lättare komma åt, samt att du skrev att ni nu hade lagt X:s skenor på plats.
finncarlsvi
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 april 2009, 22:07:37

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av finncarlsvi »

kommer ni att ha fräsen med långsidan mot er
Nä vi kommer att ha tillgång till fräsen från alla sidor.
Anledningen att vi ville kunna har tillgång från långsidorna också är för att det är svårt att nå till mitten från kortsidorna :)

Var det de du menade?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av X-IL »

Nej jag tänkte mest att jag och många andra refererar till höger/vänster som X-axeln, och framåt/bakåt som Y.
gustav t
Inlägg: 144
Blev medlem: 7 juni 2006, 17:05:00
Ort: Fjällbacka

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av gustav t »

Fasen vad tjusigt det blev! :tumupp:

Hur känns bitarna nu när de är ihoplimmade? blev det så styvt och stabilt som det var tänkt?? Nyttja ni limmet ni fick med, eller hann det torka i flaskorna? Va ju ett tag sedan vi fixa med detta.

För er som undrar vad "alu laminerad HDF" är, är det helt enkelt aluplåt 0,5mm ihoplimmad med en 4mm HDF, i flera skikt.
I detta fallet limmades det så här: HDF plåt HDF HDF HDF plåt HDF, planputsat till 20mm.

Visste att den skulle bli stor men, OJ! nu när jag ser den på detta vis, den är STOR!!

Gott om tvingar va det ja! :lol:

@ POS. japp, jag jobbar på en dörrfabrik/snickeri... Konkurrenter? troligen.. :) http://www.bovalls.com ( smygreklam, moderatorer får radera.)

Fota mera! bilder är skitkul!

/ gurra
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av PeterH »

Så POS och Gustav, är det hos er man kan lägga en eventuell framtida beställning på CNC-delar... jag menar dörrar :vissla:
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av POS »

gustav t: Japp vi konkurerar verkar det som. :) (jag jobbar på dörrfabrik på halvtid)
Jag var nästan helt säker på att du jobbade med dörrar när jag såg grejerna, vi har i princip samma saker.

Jag och jojje byggde ju två fräsar med samma grundprincip för några år sen, det syns kanske inte på bilderna men vi limmade också in 0,5mm aluminium på några ställen för att få det stabilt.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=17697

Ska i alla fall bli kul att se vad det blir för resultat senare i den här tråden!
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av BJ »

Vad har man för lim till aluminium?
Är det inte svårt att få det att sitta fast?
Användarvisningsbild
POS
Inlägg: 2847
Blev medlem: 4 februari 2007, 20:16:03
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: 3m x 2m CNC Fräs

Inlägg av POS »

Den är primad för att det ska gå att limma på den, lite svårt att få tag på för en privatperson skulle jag tro.
Skriv svar