Jag har fått för mig att bygga en AIS-mottagare för att titta på båttrafiken här omkring. För att göra det så enkelt och billigt som möjligt, tänker jag sköta GMSK-avkodningen och allt protokolltjofräs i mjukvara på en dator: open source-program för detta finns redan. Vad jag behöver bygga är en tvåkanals VHF-mottagare, som tar emot 161.975 MHz resp. 162.025 MHz, och skickar detta till ett ljudkort med stereoingång.
Visst kan jag rota fram två gamla marin-VHF:er och plocka ut ljudsignalen innan filtren - som folk brukar göra, men hur kul vore det, och hur mycket skulle jag lära mig?
Jag har noll erfarenhet av RF-elektronik, så jag har läst på så mycket jag kunnat den senaste tiden. Har även kikat på en kommersiell mottagare som använder Philips SA605 [datablad, appnote] som mottagare.
Jag skissade upp följande efter information från datablad och appnote: (klicka för stor bild)

PCM2900B är ett tvåkanals USB-ljudkort. Värdena på komponenterna runt SA605 är säkert åt skogen, just nu vill jag bara reda ut *hur* jag ska koppla.
De två sakerna jag är osäker på är kretsarna runt ben 1&2 samt 3&4. Appnoten kallar kretsen på RF-ingången för en impedansmatchning, men allt jag läst säger mig att det bör vara ett RF-filter för att plocka ut den frekvens jag vill lyssna på. Enligt något jag läste verkade det vara samma sak: oönskade frekvenser filtreras ut genom att man ser till att impedanserna inte stämmer överens någonstans utom på den frekvens jag är intresserad av. Men mottagaren fungerar väl i princip lika bra med en finstämd antenn som med en rostig spik (nåja). Vad jag menar är: borde inte ett filter baserat på impedansmatchning balla ur totalt om man inte använder en antenn med exakt rätt impedans? Jag vet inte vad jag pratar om här, så upplys mig!

Vad gäller oscillatorkretsen på ben 3&4: jag har ritat den enligt vad appnoten kallar butler-koppling, vilket ska vara lämpligt från 90-170 MHz. Kristallen skulle då vara på 161.52 MHz för kanal 1 (161.975 - 0.455 = 161.52, för 455kHz IF-frekvens). Men var tusan hittar jag en 161.52 MHz kristall? Verkar inte precis vara ett standardvärde.
Här är en bild på "NASA"-mottagaren:

Mycket där kan ju kännas igen från SA605's datablad, men RF-signalen verkar gå genom en massa brôte som jag inte känner igen. (Antennkontakten sitter till vänster om ellyten längst ner.) Vad gör alla kristaller där?! En är väl till PICen, och säkert en till GMSK/AIS-avkodaren (CML-kretsen), men då har vi fortfarande fyra kvar.
Är det något slags extra mixer/IF-steg som sitter mellan antennen och SA605...??
När jag har fått bukt på detta så kommer scheman och hela baletten att publiceras någonstans, tillsammans med en guide för mjukvarudelen. Kommer även att försöka fixa en server som streamar NMEA-strängarna från mottagaren på webben, detta blir till sommarn när jag är tillbaka i Sverige och det kära Götet. (Finns redan flera webbsidor med AIS-plotting på kartbilder, men det hjälper inte oss som vill använda valfri sjökortsplotter).
edit: Fixade länk.