Ladda iPhone/USB från motorcykel, vart hämtar jag ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion

Ladda iPhone/USB från motorcykel, vart hämtar jag ström?

Inlägg av skorpion »

Hej
Jag vill kunna ladda min iPhone (ska eventuellt använda den som gps) från min motorcykel medans jag åker
Det jag vill göra är att ta 12v (från lämplig ställe) och fixa en krets med 7805 för att regulera ner spänningen till 5V och därefter mata ut det genom en USB-kontakt för enkel inkoppling av tillbehör.
Enligt databladet för 7805 så kan den ge max 1A och det är ok för att ladda iPhonen

Frågan är vartifrån jag skall ta 12v ifrån. Det är inte så enkelt som att bara ta direkt från batteriet. För jag vill endast att kretsen är igång när tändningen är på.

Först tänkte jag leta på en kabel som har 0V med tändningen frånslagen och ~12V med tändningen påslagen
Jag hittade 2 sådana (av totalt 4) som gick från tändningslåset. Dessa 2 gick sedan till bromsljus och halvljus. Dem övriga 2 låg på ca 1V och jag vet inte vart dem tog vägen sen.
Tyvärr så har jag inte kunskapen att veta vad som kan påverkas om jag kopplar in mig på någon av dessa 2 kablar som matar ~12V. Hur vet man om att man kan koppla in sig på denna kabel utan att man bränner en säkring?

En annan lösning jag tänkte på var att koppla in ett relä som slår till när någon av kablarna från tändningslåset börjar mata 12V. 12V matningen tar jag då direkt ifrån batteriet.
Ska man kolla efter något speciellt relä till detta. Eller räcker det med ett 1-poligt som detta på Kjell?
http://www.kjell.com/?item=36108&path=2 ... ,257500000

På ett annat forum så hade en kille tagit matning från parkeringsljuset och satt en säkring på plus.

Nån som har någon annan ide på lösning?

MVH Niclas
v-g
EF Sponsor

Re: Ladda iPhone/USB från motorcykel, vart hämtar jag ström?

Inlägg av v-g »

Finns ju färdiga "cigguttag"-->USB att köpa troligen får man inte ens USBkontakten för det priset den kostar.

Hitta en kabel som bara ger 12v när tändningen/lyset är på tex positionslampan i framlyset.
skorpion

Inlägg av skorpion »

Funderade på en sån, kostar typ 99:- på clasohlson å då får man ju rätt stabil spänning skulle jag tro.

Hursomhelst
Så att ta 12V från positionsljuset kommer inte vara "farligt" på något sätt, det kommer inte bli några problem så att säga (förutsatt att säkringen är säkrad för tillräcklig belastning)

Jag är lite osäker, det är därför jag frågar.

/Niclas
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tror jag ska gå bra. Det är ju c:a 2,5w bara (5V 500mA).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vad är "positionsljus" på en MC ? menar ni parkeringslampan ? motorcyklar har normalt sett inte positionsljus. Om det är parkeringslampan så är den ju bara på ett par watt, vete fan om jag skulle vilja koppla nåt annat på den.. däremot kanske den kan användas som manöverspänning.

MEN, många hojar har ett färdigt uttag för just sånt, på mitt gamla ök så sitter det en kontakt märkt "AUX POWER" under vänsta sidokåpan. ..det är nog nån specialkopntakt, men där finns ju iaf ström, färdigavsäkrat och som bryts med tändningen.
Skriv svar