Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hygren
Kontakt:

Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Inlägg av hygren »

Jag har börjat fundera kring en tricopter jag vill bygga. Först en liten video på en som är lite vad jag tänkt mig, men jag tänkte mig bara tre rotorer.

Översikt på vad jag tänkt mig:
Bild

Till en början tänkte jag mest göra farkosten självstabiliserande och att den genom bildbehandling letar upp en fast punkt på marken och reglerar att stå still ovanför den. Därefter tänkte jag lägga in saker som GPS m.m...

Och då till de problemen jag hittills insett:
  • 1. Svårt (för mig) att välja motor+propeller, vad blir lyftkraften?
    2. Rotation av hela farkosten kring z-axeln. Hur motverkar jag/kontrollerar detta?
Dyker säkert upp en miljon problem senare, men det är mina största just nu. Kommentarer, idéer?

MVH
Peter Hygren
Senast redigerad av hygren 29 mars 2010, 11:20:45, redigerad totalt 1 gång.
Gimbal

Re: Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Inlägg av Gimbal »

Helt klart ett intressant projekt, men stå still genom bildbehandling är nog inte helt lätt eftersom farkosten kommer luta när den ska förflytta sig och då ändras bilden drastiskt om du inte har någon sorts gyroupphängd kamera. (som han i filmen iofs hade även om den nog inte var för navigering.)

Han har ju en lista på prylar som behövs, det kan ju vara en utgångspunkt.
se http://mikrokopter.de/ucwiki/en/Mikroko ... 5b4d37c395
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Självrotationen (altså runt den egna vertikala axeln) löser man allt som oftast genom att ha lika många propellrar som går åt vardera hållet.

Du kan iofs relativt lätt lösa detta med en liten propeller som sitter likt bakrotorn på en helikopter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur ska du få den stabil utan gyro?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Apropå gyro, det skulle vara kul att labba lite med det "gyro" han använde i sin mikrokopter, Murata ENC-03R. Hm var köper man dom billigast, blir till att surfa runt lite...
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Jag inbillar mig att 3d-accelerometerns z-värde ska räcka.

Ja du har rätt gällande kameran, behöver i sådana fall stabilisera den på servos, hmm...

Vad gäller rotationen kring sin egen z-axel så vill jag ju inte bara att den är still utan att man även kan kontrollera själv. Är det därför den jag länkade till har 6 stycken? Då kan man ha varannan åt varannat håll och fördela kraften mellan dem för att åstadkomma rotation. Eller? Tänker jag fel?
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Förresten gällande kameran, det går ju att skippa stabiliseringen och helt enkelt använda lite geometri-matte i samband med vad lutningen på maskinen är just då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

" "

Imponerande! Vill-ha-faktorn är skyhög.

Hoppas du (Hygren) fortsätter fundera och bygga. Det ska bli väldigt kul att följa isåfall! :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Allt finns tydligen att köpa i färdiga satser för den som vill gå den enkla vägen.
https://www.mikrocontroller.com/
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

De verkar använda trycksensor för att mäta höjden, men räcker den noggrannheten verkligen för att kunna landa vettigt? Känns som ultraljud eller liknande är bättre?

Vad finns det för butiker som säljer motor/propellrar/batterier inom EU?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

"Jag inbillar mig att 3d-accelerometerns z-värde ska räcka."

Det funkar inte alls. Det finns förklarat på andra ställen.

Tryckgivare funkar bra för att mäta höjd. Med bra prylar funkar det ner till mer precision. Men om du ska fluga lågt så måste man ju kolla om marken i stället. Flygplan använder markradar på låg höjd och tryck på högre, nu är det även GPS.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Känns ändå lurigt med tryckgivare (men uppenbarligen funkar det) med tanke på att givaren bör vara hyfsat känslig samtidigt som den är omgiven av 6 propellrar som varvar upp och ner.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Det funkar inte alls. Det finns förklarat på andra ställen.
Aaah, det fungerar givetvis finfint i ett stationärt tillstånd, men så fort det börjar röra på sig blir värdena lite hur som... Behöver alltså gyro men behöver även behålla 3d-accelerometern för att kunna kalibrera gyrot. Hur ofta behöver det göras?
Känns ändå lurigt med tryckgivare (men uppenbarligen funkar det) med tanke på att givaren bör vara hyfsat känslig samtidigt som den är omgiven av 6 propellrar som varvar upp och ner.
Jag tänkte att höjdmätning nära marken (start/landning) utförs med något som mäter höjd över marken med ganska hög precision, och att höjdmätning högre upp tas från GPS. Räcker en trycksensor verkligen? Don't get me wrong, jag slänger gärna in både ock. :twisted:
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej

I gamla viggen användes en typ av radar med tre lober som höll koll på marken... kanske lite dyr lösning
Användarvisningsbild
pyne

Inlägg av pyne »

Det finns ett överflöd av information på http://www.rcgroups.com/multi-rotor-hel ... c56b8bbe8& om tricopters, quadcopters etc.
Skriv svar