Har en fråga om NCU´n till 840D.
Vilka möjligheter finns det att sätta andra servon som inte är Siemens till en sån?
Edit: Lite förtydligande....
Om man vill använda andra servon än Siemens egna för att sätta in en 840D i en maskin utan NC fast med servon och encodrar befintligt
Fråga om Siemens och 840D
Re: Fråga om Siemens och 840D
Svårt att sia om. Om man kommer igenom tonvalsträsket hos Siemens lär man väl inte få något annat svar än att det ska vara Siemens servon
Det jag vet är att till Siemens 840D förordar Siemens enbart sina digitala servon. Så har maskinen något annat än digitala servon så är nog förutsättningarna dåliga
Det jag vet är att till Siemens 840D förordar Siemens enbart sina digitala servon. Så har maskinen något annat än digitala servon så är nog förutsättningarna dåliga
Det var ju lite synd, men om man använder MMC´n, på den sitter det ju både com portar, RS232 serial och parallell port kanske man kan få den att prata med annat fabrikat
och utesluta NCU´n

Vi har en special-byggd maskin på jobbet i vilken det sitter ett Siemens system. Just nu kommer jag inte ihåg vilket (tror det är 802) men där sitter det en ADI4-modul som fungerar som interface mellan själva CNC-styrningen och servo-enheterna (som inte är Siemens). Motorernas återföring går till servona som i sin tur "simulerar" en enkoder-signal tillbaka till ADI4 modulen.