Pulsjet-spark

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Pulsjet-spark

Inlägg av LaRdA »

Tråden är delad från den här tråden.


Bild på bygget.


Ett par bilder på hur ventilerna ska sitta samt venturin som förhoppningsvis ska skydda dom endel från alla heta gaser:
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av säter »

Wtf, det här såg intressant ut!

Ventilhusen, är dom gjutna? I vilket material?

Den där venturin, är det typ ledskenor som "vänder" gaserna?

Jag har lite svårt med proportionerna, vilka mått har ventilhuset totalt?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av LaRdA »

"Ventilhusen" är frästa ur automatstål ss1914, och är 50x170x35mm.
De stora runda plattan på venturin är 220mm i diameter.
Tanken är att venturin som då sitter mellan ventilerna och förbränningsutrymmet ökar luftens hastighet vilket gör så att flamfronten får svårare att nå ventilerna.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av Henry »

Ja så kan man också göra ja så då får de nog ett bra lugnare liv att leva.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av Johanb »

Det ser ut som om du bygger på V1ans ventilkonstruktion istället för den simplare med tungor som täcker för hål i gaveln. Men vilket jävla jobb :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av säter »

V1 konstruktionen är väl betydligt bättre, än att ha bladen helt rakt?
Så ser väl Reed-ventilerna ut på alla moderna 2-taktare.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av Tekko »

Jösses LaRdA :shock: Detta blir solklart den största pulsejet med ventiler jag nånsin sett! :shock:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av LaRdA »

Johanb skrev:Det ser ut som om du bygger på V1ans ventilkonstruktion istället för den simplare med tungor som täcker för hål i gaveln. Men vilket jävla jobb :)
Helt rätt, den bygger på V1'ans design.


Gjorde lite delar till bränslesystemet ikväll, hållare för oljebrännarmunstyckena.
Ska sitta tre och tre på två olika rör med separata bränslepumpar, en för "tomgång" och sen båda för full gas.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av netrunner »

:shock:

okey... okey... vad kommer du att få för dragkraft på den motorn? livslängd?
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av gunne »

Vi har rakelblad till tryckpressar som är allt från 0,15 mm till 0,48nånting. De finns både i rostfritt som kallas AC26 och i "rostigt". De finns i bredder från 13mm till 75mm tror jag.

http://www.akeboose.com/pages.asp?r_id=10106

Intressant? I såna fall kan jag skicka provbitar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av LaRdA »

netrunner skrev: okey... okey... vad kommer du att få för dragkraft på den motorn? livslängd?
Dragkraften är beräknad till ca 500N och livslängden hoppas jag ska vara nog lång för att färdas 2km med sparken. (Flygande start på 1 km och hastighets mätning under km nr 2 )
:-D

Gunne: helt klart intressant. Jag Skickar pm!
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av dar303 »

Vilket fantastiskt projekt!
Men varför en spark? Gör ett flygetyg istället!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av Henry »

Skulle inte förvåna mig om det nästan skulle krävas tillstånd för det i så fall. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av hcb »

Det är väl inte helt omöjligt att det blir ett flygetyg av sparken :lol:
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: K: Å: Tolkstål,tunt fjäderstål för andvändning till pulsejet

Inlägg av Johanb »

Faaan, den där hade jag velat se/höra i verkligheten när den körs :)
Skriv svar