Garageportöppnare
Garageportöppnare
Eftersom jag är av den bekvämare sorten så har jag alltid önskat mig en gargageportöppnare. De som finns på marknaden är snuskigt dyra och desutom kräver de sannolikt 230V. Förvisso finns 230V men jag vill inte tjuvkoppla startklockan..
Så min lila idé är att bygga något batteridrivet med typ en skruvdragare och nån vajerlösning som drar upp porten. Porten är för övrigt i aluminium, eller nån tunnare plåt. Väger alltså inte nämnvärt mycket. Porten går upp i tak på två st skenor. Alltså i 90 grader i förhållande till när den är nere och stängd. Dra upp en vajer på en spole måste ju rimligen funka för öppning. Hur stängning ska ske har jag inte kommit underfund med.... Förslag?
Själva låsöppningen tänkte jag lösa med en 12V elektromagnet. (öppnas med återfjädrande handtag)
Vad tror församlingen? Någon som gjort något liknande? Tankar och idéer tas emot tacksamt!
Så min lila idé är att bygga något batteridrivet med typ en skruvdragare och nån vajerlösning som drar upp porten. Porten är för övrigt i aluminium, eller nån tunnare plåt. Väger alltså inte nämnvärt mycket. Porten går upp i tak på två st skenor. Alltså i 90 grader i förhållande till när den är nere och stängd. Dra upp en vajer på en spole måste ju rimligen funka för öppning. Hur stängning ska ske har jag inte kommit underfund med.... Förslag?
Själva låsöppningen tänkte jag lösa med en 12V elektromagnet. (öppnas med återfjädrande handtag)
Vad tror församlingen? Någon som gjort något liknande? Tankar och idéer tas emot tacksamt!
Re: Garageportöppnare
Lösningen på problemet med att stänga behöver ju inte bli jätte-komplicerat... Har man en frikoppling på vajerspelet typ elektromagnetisk (kolla på hur AC:n på en bil kopplas in och ur) och sen ett vajerspel till som går åt andra hållet med samma konstruktion på frikoppling så kan ju porten öpnnas/stängas manuellt även om systemet är strömlöst.
Återupprullning på spolarna med vajer som sitter på motorerna kan ju vara bra om man ska öppna porten manuellt
Är du med på min tanke?
Det du behöver i reglerings väg är någon som tar emot signalen och behåller den tills en brytare (montera en i varje ändläge, öppet/stängt) signalerar att det är ändläge, dags att sluta dra... Kontrollen av motorn om den är 12V styr du med ett vanligt relä till bilar
Jag gillar din ide skarpt!
MVH Hampus
Återupprullning på spolarna med vajer som sitter på motorerna kan ju vara bra om man ska öppna porten manuellt

Är du med på min tanke?
Det du behöver i reglerings väg är någon som tar emot signalen och behåller den tills en brytare (montera en i varje ändläge, öppet/stängt) signalerar att det är ändläge, dags att sluta dra... Kontrollen av motorn om den är 12V styr du med ett vanligt relä till bilar

Jag gillar din ide skarpt!
MVH Hampus
Den garageöppnare vi har består av en motor med kedjehjul som kör längs en sträckt kedja, den kan alltså både dra och trycka.
Sen sitter det också en fjäderspänd trumma/axel med två vajrar som är till för att fungera som motvikt (så porten i princip inte väger nåt).
Sen har den ju påkörningsskydd också (känner troligen av motorströmmen).
Och så är den ju fjärrstyrd också.
Sen sitter det också en fjäderspänd trumma/axel med två vajrar som är till för att fungera som motvikt (så porten i princip inte väger nåt).
Sen har den ju påkörningsskydd också (känner troligen av motorströmmen).
Och så är den ju fjärrstyrd också.
Bumpe skrev:Lösningen på problemet med att stänga behöver ju inte bli jätte-komplicerat... Har man en frikoppling på vajerspelet typ elektromagnetisk (kolla på hur AC:n på en bil kopplas in och ur) och sen ett vajerspel till som går åt andra hållet med samma konstruktion på frikoppling så kan ju porten öpnnas/stängas manuellt även om systemet är strömlöst.
Är du med på min tanke?
Njae, jag är med på elektromagnetkopplingen mellan wirespolarna och skruvdragare/motor. Dock blir vajerspel "åt andra hållet" rakt ner i golvet mitt i... Vacker tanke, men jag har tänkt att bilen ska stå mitt i garaget

Som sagt var, den vi har användet en kedja som "kuggstång". Det är antagligen betydligt billigare än kuggstång.
Fördelen är ju också att drev går att hitta i valfri cykelaffär.
Fördelen är ju också att drev går att hitta i valfri cykelaffär.
Mmm, men den där kedjan sitter parallellt med porten då, och själva kugghjulet sitter fast i ena "armen" på porten, eller? Fast vi kanske inte har samma typ av port...?
Min tanke initialt var att montera en vajer upptill i mitten av porten och sedan rullas vajern upp på en spole. Det kommer ju åtgå betydligt mer kraft att koppla in något utmed ena "armen" på porten.
Jag har i vart fall hittat en fabriksbyggd portöppnare som har 24 volts motor. Den har som jag förstår det inbyggd nätdel, men den borde ju med lätthet gå att modda för batteridrift. Frågan är dock hur mycket ström den drar.... Man kan ju inte ha hur stor batteribank som helst...
Kostar 3000:-, skulle jag iofs betala om jag visste att det fungerar... Dock har den motorklumpen nedåt vilket minskar den fria höjden vilket i sin tur kommer orsaka problem när bilen inte går in i garaget istället....
Men det är en väg i rätt riktning.
Min tanke initialt var att montera en vajer upptill i mitten av porten och sedan rullas vajern upp på en spole. Det kommer ju åtgå betydligt mer kraft att koppla in något utmed ena "armen" på porten.
Jag har i vart fall hittat en fabriksbyggd portöppnare som har 24 volts motor. Den har som jag förstår det inbyggd nätdel, men den borde ju med lätthet gå att modda för batteridrift. Frågan är dock hur mycket ström den drar.... Man kan ju inte ha hur stor batteribank som helst...
Kostar 3000:-, skulle jag iofs betala om jag visste att det fungerar... Dock har den motorklumpen nedåt vilket minskar den fria höjden vilket i sin tur kommer orsaka problem när bilen inte går in i garaget istället....
Men det är en väg i rätt riktning.
Kedjan sitter i taket, och själva stängaren åker alltså längs kedjan med en dragstång till porten.
Motorn sticker inte ner så mycket jämfört med porten när den är uppe i taket
Motorn sticker inte ner så mycket jämfört med porten när den är uppe i taket
Kikade in Hörmanns lösningar, och de hade en färdig portöppnarvariant med en batteriväska för strömlösa garage.
Men den är säkert skitdyr och jag tvivlar på att jag får plats med den. Jag har dessvärre bara 5-6 cm mellan portens takskenor och väggarna.
Enklast vore nog faktikst en kuggstång och något kugghjulshus på skruvdragaren. Men det kanske blir knepigt att få tag på? Någon som vet på rak arm vart man får tag i ca 220 cm kuggstång? Googlade lite och hittatde så klart tillverkare men det lär nog bli hur dyrt som helst..
Eller kanske en gängad stång, men den får vara bra grovgängad i så fall. Annars tar det väl en vecka att få upp porten
Ett par drev och några ihopplänkade cykelkjedjor kanske är lösningen. Jag har dock inte klart för mig hur infästning mellan kedja och port ska se ut? Monterar jag ett kugghjul på själva porten lär det ju bara snurra runt utan att flytta själva porten. Kedjan måste ju sitta fast i porten på något sätt....

Men den är säkert skitdyr och jag tvivlar på att jag får plats med den. Jag har dessvärre bara 5-6 cm mellan portens takskenor och väggarna.
Enklast vore nog faktikst en kuggstång och något kugghjulshus på skruvdragaren. Men det kanske blir knepigt att få tag på? Någon som vet på rak arm vart man får tag i ca 220 cm kuggstång? Googlade lite och hittatde så klart tillverkare men det lär nog bli hur dyrt som helst..
Eller kanske en gängad stång, men den får vara bra grovgängad i så fall. Annars tar det väl en vecka att få upp porten

Ett par drev och några ihopplänkade cykelkjedjor kanske är lösningen. Jag har dock inte klart för mig hur infästning mellan kedja och port ska se ut? Monterar jag ett kugghjul på själva porten lär det ju bara snurra runt utan att flytta själva porten. Kedjan måste ju sitta fast i porten på något sätt....

Du har ingen firma som servar portar i närheten, de brukar samla på överblivna portöppnare.
Edit:
Och naturligtvis sälja lite vid sidan.
Edit:
Och naturligtvis sälja lite vid sidan.

Bägge kugghjulen sitter fast i taket. Sen har man en arm som sitter mellan porten och kedjan, det är den som sitter mellan porten och kedjan på min ritning.
Vad är det för garageport?
En sån här:

?
Eller en sån här:
För bred bild, klicka här!
?
Eller kanske nån helt annan variant?
Förstår man min teckning eller behöver den förklaras? För mig är den självklar.
Nu hittade jag ett foto på det jag ritade, den andra bilden ovan visar en kedjedriven garageportsöppnare.
Vad är det för garageport?
En sån här:

?
Eller en sån här:
För bred bild, klicka här!
?
Eller kanske nån helt annan variant?
Förstår man min teckning eller behöver den förklaras? För mig är den självklar.

Nu hittade jag ett foto på det jag ritade, den andra bilden ovan visar en kedjedriven garageportsöppnare.
Det är en vipp-port!
Förmodligen kan jag montera någon kedjehsitoria ovanför skenorna.
Förmodligen kan jag montera någon kedjehsitoria ovanför skenorna.