förslag på digitala panelinstrument utan extra matning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

förslag på digitala panelinstrument utan extra matning

Inlägg av Glenn »

Jag har en pryl som jag vill sätta in ett par voltmeters i för att kunna snabbt kolla att spänningarna
(+5V och +12V) ligger okej, hade jag tagit ett par visarinstrument hade det ju bara varit och
koppla in och se glad ut, men när jag kollar på datablad till digitala dito så verkar det
alltid som att dom måste ha separerad matningsspänning ? fasligt opraktiskt.

Finns det några som kan drivas av spänningen dom mäter ? ..det lär ju inte diffa mer än några
volt, så åtminmstonde 3V resp 10V borde ju finnas tillgängligt.

I nåt datablad varnas det uttryckligen för att driva det med mätspänningen, hmm varför ? om jag tex vet att 12volten aldrig går under 10 ?

I övrigt får dom gärna vara väldigt små och helst LED-sjusegmentsdisplay, men LCD är helt ok.
Senast redigerad av Glenn 28 februari 2010, 22:20:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: förslag på digitala panelinstrument utan extra matning

Inlägg av grym »

ex , ebay Item number: 230384976234

leta efter common ground
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag har sett små rackare men det var länge sen och jag har inte haft någon anledning att följa med vad som hänt på den fronten. Kan inte tänka mig att de slutat tillverka de som drivs av mätspänningen det fanns ganska många förut.

Det är ju konstruktionen som bestämmer hur lågt matningen kan gå. Men att de kan gå ner lägre än till 10V ska inte vara något problem. Har du en spänninsregulator till 5/3,3V så ska ju den inte behöva mer än någon volt högre för att ha marginaler.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har använt någon av instrumenten från http://www.jetco.se/ så som du efterfrågar, minns dock inte vilket (instrumenten säljs även av elfa).
Skriv svar