Nybörjarhjälp med motor/stryr-val till befintlig fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen

Re: Nybörjarhjälp med motor/stryr-val till befintlig fräs

Inlägg av Fräsen »

"MotionKing http://motionking.com/products/Hybrid_S ... degree.htm har tre varianter av denna motor. det som skiljer dem är STRÖM, OHM, INDUKTANS. Vilken ska man välja??? :shock: :roll: "

Jag ser en hel lista, vilka tre är det som är aktuella?

Om motorn i övrigt ger samma kraft vs varvtal, så strävar man efter så lågt värde som möjligt på ström, induktans och resistans.

Skillnaden mellan en mindre och större motor är inte bara de yttre måtten. Oftast blir även massan i rotorn större vilket leder till större tröghetsmoment, som i sin tur ger en effektkurva som dalar nedåt fortare. Nu är det svårt att säga något alls eftersom några effektkurvor inte är redovisade.
stefant

Inlägg av stefant »

Det gäller dessa tre

Modell
34HS9801 4,0A 0,98OHM 4,1mH 4,9NM 1550 R lnertia 8 led
34HS9802 5,0A 0,65OHM 2,4mH 4,9NM 1550 R lnertia 8 led
34HS9803 2,7A 1,90OHM 8,6mH 4,9NM 1550 R lnertia 8 led

Jag förstår att alla tre ha sina olika fördelar men..??? Men som du skriver Fräsen, man vill ha alla faktorer små. Men är en låg är nästa parameter hög...

Tre av dessa motorena får jag nästan för samma pris som en från All Motion AB, Det ska också finnas med i invägningen...
GFEF

Inlägg av GFEF »

En stegmotor utan likspänigs enhet och
drivelektronik är inte till någon nytta.

Vad finns eller kostar minst mera ström eller späning?

Anges "8 led" borde betyda 2 x 2 spolar som kan

seriekopplas för dubbla späning men halva strömen
paradellkoplas halva späning men dubbla strömen.

Åter igen vad kostar minst mera stöm eller mera späning.
stefant

Inlägg av stefant »

Om jag har läst mig rätt till så föredrar man Bi-pol paradel koppling av en motor.
Jag hade tänkt mig använda Gecko 201 som drivdon. så frågan är vilken motor som lämpar sig mer?
Nätdelen kommer ju sen när jag vet vilken spänning/ström som behövs
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag undrar i hur många trådar detta har avhandlats och för närvarande håller på att avhandlas.... Men i alla fall:

För Geckos drivare rekomenderas, för max prestanda, (och som Fräsen redan skrivit i tidigare inlägg) en matningsspänning på 32 * (roten ur induktansen i mH).

34HS9801 har 4.1mH, roten ur det gånger 32 är ~65V, en rätt trevlig siffra.
34HS9802 har 2.4mH, roten ur det gånger 32 är ~50V, även det en rätt trevlig siffra med tanke på "standardspänningen" 48V.
34HS9803 har 8.6mH, roten ur det gånger 32 är ~94V och Geckon klarar max 80 - inget bra val om du vill ha ut absolut max alltså.

Notera att detta är vad Geckodrive rekomenderar som max matningspänning och att motorn kommer att bli varm. Take your pick.

Nätaggregatet bör kunna levererar 2/3 av motorn märkström * antalet motorer. Väljer du 34HS9802 så behöver du ett nätaggregat på 50V, 10A - alltså 500VA. Väljer du 35HS9801 så behöver du ett nätaggregat på 65V, 8A - alltså 520VA. Som du ser - i princip samma sak fast olika på sätt. All ovanstående info finns i manualen för G201.

Priset på en 500VA transformtor är samma oavsett om sekundärspänningen är 5V eller 50V.

/Henrik.
Skriv svar