Tänkte bygga mig en spindel nu och har fått tag på en liten trevlig verktygshållare/spindelaxel som jag tänkte göra mig en trevlig lite spindel till min fräs.
Det sitter Rego-Fix ER-Hylsa med mutter http://www.rego-fix.ch/eng/katalog/pu/pu_fs.htm
Det är en Emuge KSN1HD axel
Tänkte ha två st FAG HSS7005E lager i ena sidan och nållager i andra. http://medias.schaeffler.com/medias/en! ... 05-E-T-P4S
EDIT: Ett litet problem jag måste lösa är att själva axeln är härdad och jag måste få till nån typ av låsning i ändan....
Nån som har ett förslag hur man ska göra det?
Nu gäller det att svarva till ett hus till den. Funderar på ett fyrkantigt hus, det kan ju bli bra
Låsning av vad? Om du ska ha fast en remskiva/kuggremshjul så är ju klämbussningar ett alternativ, men beroende på modell så kanske dom kan orsaka obalans om varvtaler är högt och med tanke på dina lager så verkar det som att du siktar på rätt högt vartal....
Personligen har jag med framgång använt LOCTITE cylindrisk fastsättning. Det sitter som F-N men GÅR att ta isär om man måste. Men man får värma rätt duktigt för att det skall släppa. Annars, om du vill ha ett kilspår t.ex så går det väl att lämna bort och få gnistat t.ex.
/Henrik.
EDIT: Har du fått nått pris på lagrena, eller är det några du hittade i gömmorna?
Det var precis det du sa, jag var lite otydlig, det var låsning av remhjulet.
Axeln är 25mm diameter så det borde gå med vilket som.
Anledningen till att jag sätter dit såna lager är att jag hade såna liggandes några stycken
Sen är det ju bra att ha förberett för högre hastigheter
En liten fråga till bara, Hur är det att ha såna lager vid schucksidan, det kommer sitta två lager där eftersom dom är parade ihop och sen ha nållager på drivsidan?
Det är väl en av de vanligaste konfigurationerna hos fräs-spindlar. Kanske inte just nållager i toppen men två VK-lager i DB konfiguration i "botten" är extremt vanligt. Jag har lite dålig koll på nållager, kolla att dom klarar det varvtal du ämnar köra samt vilken radiell kraft dom fixar i förhållande till ett vanligt spårkullager, som förvrigt fungerar utmärkt i "toppen".
Nållager är driftsäkra och tål höga varv.
Dom sitter som både vev och ramlager i speedwaymotorer, och dom varvar duktigt.
Vanliga spårkullager har jag sämre erfarenheter av, det är kulhållarna som ger upp.
Är det ett nållager med innerring?
Det bör man nog ha. Man vet kanske inte om hårdheten på axeln räcker till.
Emuge, är det samma firma som tillverkar gängtappar?
Som sagt, remskiva kanske inte är helt bra. Jag lutar åt att skippa det på min spindel och köra direktdrivet istället. Det blir en hel del vibrationer av en Poly-V-skiva D=112 mm i 4000 rpm...
Men det beror väl på varvtal och skivstorlek förstås. Tandat HTD kanske funkar bättre.
säter skrev:
Är det ett nållager med innerring?
Det bör man nog ha. Man vet kanske inte om hårdheten på axeln räcker till.
Emuge, är det samma firma som tillverkar gängtappar?
Det är iofs nållager utan innering, men axeln har väldigt fin yta och härdningen är det nog inga fel på så det tror jag ska fungera bra.
Och det är samma firma som tillverkar tappar m.m.
Det lutar åt en asynkronmotor ca:0,75Kw ca:2800 rpm som jag styr med en frekvensomformare,
Sen har jag planer på att växla upp motorn 1:4
Jag bör då kunna köra spindeln över 12000 rpm om jag inte räknat fel.
Edit: Kikat efter nån annan motor men inte hittat riktigt nån som kan fungera bra
Jag tror inte du kan bygga så där om du använder nållager.
De kan inte ta upp någon axiell kraft så att förspänna vinkelkontaktlagerna mot dom är nog ingen höjdare.
Jag skulle nog sätta ett VK-lager i varje ända av axeln.