Planer inför eldragning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Havsskata

Planer inför eldragning

Inlägg av Havsskata »

Håller på och gör om i källaren och nu har det kommit till att snickra glespanel i taket och frågan kommer då till elen och elektrikern, kommer han att vilja dra kabeln gömd i taket med vanliga takdosor eller måste det även vara kapslat där ??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Planer inför eldragning

Inlägg av mrfrenzy »

Kapslingen sköts av apparaterna som man sedan monterar i dosorna.
Rören drar man mellan glespanelerna och dosorna monteras innanför så kanten kommer i liv med gipset.
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

ok då är det ok att koppla i takdosor och dra elen i taket i vp rör som inomhus, för i källare under mark räknas väl som utomhus ip44, det lärde min gammelgubbe till elektriker mig för ett antal år sedan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Man har infällda elinstallationer även i våtrum, tex badrum.
Vad det krävs för kapslingsklass i ett rum beror på användningsområdet, inte våningsplanet.
Det är dock inget du behöver bekymra dig om, när elektrikern är och drar rören så kan han se vad han ska skaffa för apparater att sätta i sen när du monterat gipset.
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Nejdu inte får han dra mina rör heller jag har ju trots allt ansvar för min egna anläggning ;-)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om det är din inställning/åsikt, varför låter du då en elektriker dra elen?
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Nej det är inte min åsikt skojade bara, har respekt för el och skulle det ev hände mina barn någonting pågrund av min okunskap skulle jag aldrig förlåta mig själv. Sätta upp rör kan jag tänka mig men där går gränsen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska ha en elektriker till att dra tråd i dina rör så är det bäst du pratar med honom *innan* du sätter upp rören, för det är nämligen olagligt för någon annan än en elektriker att dra rör som skall användas till elinstallation.

Det finns en del elektriker som gärna låter någon hjälpa till (trots olagligheten), men det vore ju tråkigt om du inte får tag på någon sådan och du får riva ner gipset igen eller låta honom spika utanpåliggande kablar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"för det är nämligen olagligt för någon annan än en elektriker att dra rör som skall användas till elinstallation."

Någon gång har någon förväxlat detaljerna och sedan har det blivit en myt som sprids på diverse forum.
Det som är olagligt är att dra kablar i rören och sedan använda dessa kablar i en *fast* installation.
("Fast installation" är enkelt förklarat när man inte använder stickpropp.)

Det är iallafall vad blivande elektriker får lära sig i småland.
Hur det ligger till i övriga landet vet jag inte, men du kanske har en länk som visar hur det ligger till? :)

edit: Lade till parentesen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Rör som går inuti en vägg kan inte vara något annat än en fast installation. Om du ska göra en temporär installation genom ett rör så måste det vara så stort att du får igenom hela stickproppen.

Reglerna är likadana i hela landet. Om du känner till något undantag får du gärna förklara vad du menar ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jimmy: Istället för att skrika myt varje gång nån börjar prata elinstallationsregler kan du väll ta och visa referenser till en pålitlig källa som underbygger ditt påstående?

Iof är väll voltimum en branchorganisation, och har ju ett intresse i att få elektriker att jobba mer men

http://www.voltimum.se/news/3686/elordl ... lator.html
.... Tänk på att också förläggning av installationsrör och dosor och att dra in kabel i rör kräver behörighet ....

Samma sida citerar elsäk-fs 2007:2
I 3 § kan vi läsa vilka arbeten som inte kräver behörighet, men som alltid kräver att man har erforderlig kännedom om vilka krav som gäller. Undantagen gäller inte för elinstallations­arbete som utförs i miljöer som är explosiva:
* Byte av elkopplare (strömbrytare) och anslutningsdon (vägguttag etc.) för högst 16 A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
* Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
* Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspännings­krets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
* Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för skyddsklen­spänning med nominell spänning högst 50 V.
* Tillfällig anslutning eller losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.

200VA gränsen på skyddsklenspänningskretsar är lite intressant..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att sätta en stickkontakt räcker inte för att komma från behörighetskarv. Man går inte läggen en temporär installation så, jag tror inte ens man får klamra den.
Skriv svar