Stegmototorer, noggrannhet och repeterbarhet?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Stegmototorer, noggrannhet och repeterbarhet?

Inlägg av AndersG »

Litet allmäna funderingar bara. Om vi har 200 steg på 1mm så blir ju den maximala teoretiska positioneringsnoggrannheten 1/200mm, sedan tillkommer mekaniken, glapp i lager etc.

Vad är normala värden för en litet större CNC-fräs?
H.O

Re: Stegmototorer, noggrannhet och repeterbarhet?

Inlägg av H.O »

Upplösning, noggranhet och reperterbarhet hänger på så mycket mer än bara motorn och dess drivsteg, precis som du skriver så är det noggranhet i kulskruvar, lagringar mm mm.

Men om du tittar på t.ex en HAAS VF-1, som är en modern VMC i det nedre "proffs-segementet" får man väl säga, så står det i deras specifikation att den positionerar till +/-0.005mm och att reperterbarheten är +/-0.003mm. Det är bara att surfa runt på maskintillverkare och läsa specifikationerna. Men man ska väl varken kräva eller hoppas på att en knäfräs med ett par decennier på nacken ska uppnå några sådana siffror.

På min maskin har jag en upplösning på 0.001mm, om jag kommer inom 0.05mm i noggranhet över hela bordets längd och +/-0.01mm i reperterbarhet så blir jag mer än nöjd.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, som jag sade så misstänker jag att den begränsande faktorn mera är mekaniken. Då vi testade förut fick vi ett kast på ca 6 hundradelar och det var nästan enbart glapp, dvs initialt fick vi det felet, men sedan gick den alltid tillbaka till samma ställe.

Det är frågan om en gammal Beaver från 70-talet ;)

edit:
http://www.dalton.ax/stepper/film.html
Mattias Hellore

Inlägg av Mattias Hellore »

Pratar vi större serier med svarvar från 80 talet så är en halv tiondel godtagbart på serier om ca 1000 st.

Modernare maskiner har tool wear kompensation så noggrannheten är bättre, 0.001 är svårt att mäta i realiteten då det tillkommer fler faktorer än glapp och slitage.

Får jag runt 0.05-0.1 på min jula fräs så är jag nöjd, för det är sällan man behöver bättre.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad har ni för svarvar från 80-talet, som inte har tool wear kompensation?
Jag har det på min från -73.
Senast redigerad av säter 10 januari 2010, 20:11:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Då vi testade litet hastigt stega fram och tillbaka mellan 0 och 10mm så stannade den på mellan 9,96 och 9,98 varje gång. Skall låna litet passbitar och testa mera senare.
Skriv svar