Hjälp med AVRISPMK2
- Gildebrand
Hjälp med AVRISPMK2
Hejsan!
Fick en AVRIspMK2 på posten idag och har kopplat upp den på labbplattan nu där en mega8515 sitter. Men jag lyckas inte köra programmera den i avr-studio. Får bara meddelandet "The isp-connector seems to be connected the wrong way, or the reset line may have an incorrect pull-up"
Är förmodligen väldigt enkelt. Kommer bara inte på vad det är. Kan se spänningen i avr-studio, så det är inte problemet.
Fick en AVRIspMK2 på posten idag och har kopplat upp den på labbplattan nu där en mega8515 sitter. Men jag lyckas inte köra programmera den i avr-studio. Får bara meddelandet "The isp-connector seems to be connected the wrong way, or the reset line may have an incorrect pull-up"
Är förmodligen väldigt enkelt. Kommer bara inte på vad det är. Kan se spänningen i avr-studio, så det är inte problemet.
Re: Hjälp med AVRISPMK2
> "The isp-connector seems to be connected the wrong way,...
Är den det ?
> or the reset line may have an incorrect pull-up"
Har den det ?
Är den det ?
> or the reset line may have an incorrect pull-up"
Har den det ?
- Gildebrand
Reset har jag bara kopplat direkt till resetpinnen på avr-en utan resistor
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Detta är lite märkligt, men man får intryck av att du inte har läst
om "Reset Line" eller "Troubleshooting" i AVRIPS mkII manualen !?
Men så kan det väl inte vara så du har alltså ändå problem fast du
har följt anvisningarna ?
om "Reset Line" eller "Troubleshooting" i AVRIPS mkII manualen !?
Men så kan det väl inte vara så du har alltså ändå problem fast du
har följt anvisningarna ?
- Gildebrand
Provade först med 4700ohm mellan Reset och Vcc, och sen med 10kohm men gjorde ingen skillnad.
- Gildebrand
> Utan något inkopplat på reset på avr-en så mäter jag 4,7 volt.
Reset är väl en ingång så vad är finessen med att mäta spänningen
där när den inte är ansluten ??
Sen, varför inte ta och svara på *alla* frågor du har fått på en gång ?
Varför bara sortera ut ett par frågor ?
Reset är väl en ingång så vad är finessen med att mäta spänningen
där när den inte är ansluten ??
Sen, varför inte ta och svara på *alla* frågor du har fått på en gång ?
Varför bara sortera ut ett par frågor ?
- Gildebrand
"Vad har du kopplat på reset då? ext pull-up?"
Nu sitter det 4.7kohm mellan reset och vcc
"Hur är det med avkopplingskondensatorer på reset och Vcc?"
Sitter inga kondingar på Reset. Någon elektrolyt på vcc.
Nu sitter det 4.7kohm mellan reset och vcc
"Hur är det med avkopplingskondensatorer på reset och Vcc?"
Sitter inga kondingar på Reset. Någon elektrolyt på vcc.
- Gildebrand
Om man kollar på sidan 26 i manualen, http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... kII_UG.pdf, så är det en bild på hur det ska kopplas in. Jag antar att det är idc-kontakten (hanen) ovanifrån. Jag har anslutit de olika pinnarna på idc-kontakten till AVRens pinnar med samma namn. Pin1 på en idc kontakt om man ser den framifrån med "urgröpningen" till vänster, sitter väl uppe till vänster? Och sen är pin 2 till höger, pin 3 nedanför pin1 osv?
- Gildebrand
Jag har gått igenom hur programmeraren är inkopplad mot avren, och hittar inga fel där. Det går som sagt just nu ett motstånd på 4.7kohm mellan resetpinnen och vcc. Programmeraren står och blinkar gult. Jag citerar manualen angående detta, i hopp om att ni har något tips.
As a part of checking if the ISP target cable is correctly mounted it will, after Vtarget is applied, check if the reset line has the correct voltage and check if it is possible to force this line low. If there is no pull-up resistor on the line, i.e. if the AVRISP mkII detects 0V on reset, then the status LED will blink orange.
If the pull-up resistor on the reset line is to strong, the short circuit protection will trigger when the reset is forced low by the AVRISP mkII.
The Reset line should not have a stronger pull up than 4.7k ohm. Any de-coupling capacitor should not be larger than 10uF.
Jag skulle tro att du kopplat fel på något vis. I princip skall det gå utan pullup-motstånd på reset-pinnen eftersom det är en intern pullup. Men den är så klen att det i princip räcker att nysa på en okopplad reset-pinne för att den skall gå i reset, så du vill ändå ha ett motstånd där.
Kan det vara så att du kopplat spegelvänt, dvs bytt plats på pin 1 och 2 osv på programmeraren? Då hamnar GND på reset och det borde ge det felmeddelande som du får. (Det kanske är det de menar med "Reversed target cable connection" på sidan 25 i manualen?)
Kan det vara så att du kopplat spegelvänt, dvs bytt plats på pin 1 och 2 osv på programmeraren? Då hamnar GND på reset och det borde ge det felmeddelande som du får. (Det kanske är det de menar med "Reversed target cable connection" på sidan 25 i manualen?)