Gecko g540 driver med 13,7 Nm motor 6.2 kg tung
Gecko g540 driver med 13,7 Nm motor 6.2 kg tung
Hej!
Vad tror ni om man kan man använda en sådan motor med 13.7 Nm "holding torque" och
gecko g540 och få ut kanske 5 Nm?
Motorn är 43HS2A115-604 och finns på den här sidan (först i tabellen) :
http://motionking.com/Products/Hybrid_S ... degree.htm
Man kanske kan använda den extra kraften till Z-axeln i fall man behöver den.
Vad tror ni om man kan man använda en sådan motor med 13.7 Nm "holding torque" och
gecko g540 och få ut kanske 5 Nm?
Motorn är 43HS2A115-604 och finns på den här sidan (först i tabellen) :
http://motionking.com/Products/Hybrid_S ... degree.htm
Man kanske kan använda den extra kraften till Z-axeln i fall man behöver den.
Re: Gecko g540 driver med 13,7 Nm motor 6.2 kg tung
Jag är bara intresserad av Gecko g540. Det är ett All-In-One-Card.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
OK, men då behöver man ju inte fråga. Du får ut det du får ur 540:an och får då vara nöjd med det.
Säg så här, jag skulle inte ta konsumkasse om jag ska ut och handla en höbal
Säg så här, jag skulle inte ta konsumkasse om jag ska ut och handla en höbal
Jag vet att jag får ut något ur en Gecko g540... men, jag undrar ju inte det, utan jag undrar om man kan få ut 5 Nm av motorn med en g540?
G540 är också ett mycket prisvärt alltenativ + så är det All-In-One i litet format.
G540 är också ett mycket prisvärt alltenativ + så är det All-In-One i litet format.
Om motorn du vill använda hade haft flera tåtar hade man kunna koppla in den annorlunda (vad det nu heter) då kanske den klarar sig bättre på max krämen 3,5A.
Jag kör ett par större motorer med för klena drivare och det vart ingen ork kvar när jag kopplade som jag brukar (Bipolärt?) så jag kopplade om dom till bipolär/serie koppling då vart dom mycket starkare och snabbare, samt att drivern klarade nog att ge strömmen motorn ville ha då.
Har du redan inhandlat motorer eller varför har du valt dessa?
Jag kör ett par större motorer med för klena drivare och det vart ingen ork kvar när jag kopplade som jag brukar (Bipolärt?) så jag kopplade om dom till bipolär/serie koppling då vart dom mycket starkare och snabbare, samt att drivern klarade nog att ge strömmen motorn ville ha då.
Har du redan inhandlat motorer eller varför har du valt dessa?
Nej jag har inte inhandlat motorerna än. Jag skall köpa mina "vanliga" motorer som jag brukar köpa och som passar med g540, men jag tänkte köpa en extra sådan 13,7 Nm motor för att testa den etc.
Induktansen är tok för hög för G540.
Hursomhelst, varför köpa en så stor motor och hoppas på få ut 5Nm? Är det inte bättre att köpa en 5Nm motor direkt, med lägre induktans och ström för det momentet? Kan även bli billigare och lättare samt att den totala effekten blir högre eftersom en mindre motor varvar lättare.
Hursomhelst, varför köpa en så stor motor och hoppas på få ut 5Nm? Är det inte bättre att köpa en 5Nm motor direkt, med lägre induktans och ström för det momentet? Kan även bli billigare och lättare samt att den totala effekten blir högre eftersom en mindre motor varvar lättare.
Hej!
Problemet ligger i att jag inte har hittat just sådana motorer som är Just mellan 4 - 5 Nm som passar min kommande fräs och g540. Jag har också redan gjort färdiga lådor till Gecko g540.
Den föregående motorplaceringen/utformningen/moment

Den kommande motorplaceringen/utformningen/moment
(Fräsen kommer inte se ut så här, men samma motorplacering etc.)

Problemet ligger i att jag inte har hittat just sådana motorer som är Just mellan 4 - 5 Nm som passar min kommande fräs och g540. Jag har också redan gjort färdiga lådor till Gecko g540.
Den föregående motorplaceringen/utformningen/moment

Den kommande motorplaceringen/utformningen/moment
(Fräsen kommer inte se ut så här, men samma motorplacering etc.)

http://www.kelinginc.net har en del motorer till hyggliga priser. Dock blir det svårt att få 3.5 A till 5Nm. Det kan gå med en större motor som av naturen (stor rotordiameter) ger högt moment. Men du får inte något varv på den ifall du inte kan fläska på med hög spänning. Varför vill du ha högt moment? 3Nm och en matarskruv med 5mm stigning ger ohyggliga krafter på en sådan konstruktion som du visar på bilden. Vill du ändå ha en stor kraft så kan du gå ner i stigning på skruven. Är du ute efter snabbare snabbtransport/matning så satsa hellre på en mindre motor som du kan köra på det yttersta (vartal vs moment som ger effekt). Det finns trots allt en gräns för hur mycket effekt du kan ta ur drivsteget, och då hjälper det inte med en stor motor.
Jag är inte ute efter en snabbare fräs den här gången. Jag vill göra en fräs som är mycket kraftig och kan fräsa i aluminium.
Frässpindel blir en Suhner UAL 23-RF (1.8Kw) från CNC-Plus . Fräsen ska ha arbetsområde 400x255x50mm minst.
På bilden nedan ser ni fräsen som jag planerar att bygga.
Tack för alla svar och alla åsikter! Ha ett gott nytt år också!

Frässpindel blir en Suhner UAL 23-RF (1.8Kw) från CNC-Plus . Fräsen ska ha arbetsområde 400x255x50mm minst.
På bilden nedan ser ni fräsen som jag planerar att bygga.
Tack för alla svar och alla åsikter! Ha ett gott nytt år också!

Senast redigerad av boris 31 december 2009, 15:24:58, redigerad totalt 2 gånger.
Kanske lite off topic men, satsar du på motorer med sådan prestande så borde du gå upp ett flertal steg i stabilitet.
Ett gediget kordinatbord i gjutjärn för x/y och så gjuten Z pelare, "fyrkantiga" linjärlager om du ej kan göra spår som i kordinatbordet för Z rörelsen.
Ett gediget kordinatbord i gjutjärn för x/y och så gjuten Z pelare, "fyrkantiga" linjärlager om du ej kan göra spår som i kordinatbordet för Z rörelsen.
Bara en fundering...
När man har dubbla motorer på en axel (y-axeln här) så borde varje motor vara lika stark som motorerna för de övriga axlarna.
Man kan tänka när man kör längst ut (max på x-axeln) då får ju den ena motorn (nästan) hela belastningen.
När man har dubbla motorer på en axel (y-axeln här) så borde varje motor vara lika stark som motorerna för de övriga axlarna.
Man kan tänka när man kör längst ut (max på x-axeln) då får ju den ena motorn (nästan) hela belastningen.
gripner:
Ett utmärkt förslag som säkert är riktigt bra och stabilt. Men lite för "mycket" för mig. Noggrannheten jag får av de maskiner jag hittills gjort är mer än väl för mig i alla fall.
Dock är ditt förslag onekligen bra!
persika: Jag har faktiskt inte haft det problemet, men å andra sidan har jag inte belastat mina motorer så mycket.
Ett utmärkt förslag som säkert är riktigt bra och stabilt. Men lite för "mycket" för mig. Noggrannheten jag får av de maskiner jag hittills gjort är mer än väl för mig i alla fall.
Dock är ditt förslag onekligen bra!
persika: Jag har faktiskt inte haft det problemet, men å andra sidan har jag inte belastat mina motorer så mycket.