Fräsa kretskort, program, tips, guider?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Fräsa kretskort, program, tips, guider?

Inlägg av X-IL »

Jag har för mig att jag hittat en guide här på forumet om hur man fixar G-kod för sitt egenkonstruerade kort, men kan inte hitta igen den. Jag är ute efter tips på program och tillvägagångssätt, sen skulle det vara kul om någon kunde dela med sig av lite G-kod för nåt kretskort, behöver inte vara användbart för mig, men för att testa maskinen lite.
Sen är jag sugen på att konvertera en "koppar-pdf" till fräsbanor, tänker mig att lägga "kanter" på alla kopparfält, vektorisera dessa och borrhål, sen ta in dem i t ex CamBam för att bereda, men det blir mycket manuellt på det viset.

Jag är absolut inte ute efter en "så här gör du", jag provar gärna litegrann själv, men tips och idéer från er som redan gjort det eller har funderat på det.
Borre

Re: Fräsa kretskort, program, tips, guider?

Inlägg av Borre »

Om du använder eagle så prova med pcbgcode, http://www.pcbgcode.org/
Fungerar väl hyfsat när man väl kommit fram till rätt "siffror". Men det är sjukt ooptimerat, fräsen hoppar runt här och där på hela kortet, men det går att lösa med exempelvis Gsuit (bra till annat också) som en användare på cnczone gjort.

http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=88972
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

DipTrace har det inbyggt. Se tredje bilden från botten.

Use ACE Converter to produce G-code from the DXF file.
Eller LazyCam som kostar gratis.
Oscar

Inlägg av Oscar »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har testat lite med Inkscape för att vektorisera "kopparfiler". Det är ganska svårt att få det så snyggt som det skulle kunna vara, men funktionellt sett tror jag det kan funka. Skall testa och se hur det går.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hittade denna, verkar vara en hyfsad guide. Har inte hunnit göra något själv ännu.
http://pminmo.com/millingpcbs/milledpcb.htm
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jag har också testat på pcbgcode i dagarna. Har dock stött på en bugg eller vad man kan kalla det, som kan vara bra att känna till (om det inte bara var jag som har otur med mina versioner).

När jag fräste och borrade ut kortet med mach3 så var det ett borrhål som hamnade fel.
Jag hade caddat kortlayouten i eagle med skärningspunkten x/y i mitten av kortet. Detta för att det då är lättare mäta och få symmetri på några montagehål mm. Vissa komponenter hamnade då på negativ x/y. Hade alla borrhål med negativ position blivit fel hade det ju varit lätt att se det i förväg, men nu var det bara ett håll som låg på x=-0,9 y=12 som försköts till x=0 y=12.

Om jag i eagle förflyttar den färdiga designen så att allt hamnar på positiva sidan av axlarna så blir borrhållen rätt. Var enbart borrhålet som hamnade "snett", fräsningen av kopparbanan till denna komponent blev bra.

Felet går ju att leva med när man vet om det, och normalt sett använder man väll enbart den positiva delen av kordinatsystemet? Men tänkte dela med mig av infon i förebyggande syfte för er andra.

Vet ioförsig inte om det är eagle eller pcbgcode (mach3 gör rätt enligt gkoden) som buggar ur när man kör scriptet. Har någon stött på något liknande?
Skriv svar