Gitarrförstärkare - byggsats

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
überfuzz

Gitarrförstärkare - byggsats

Inlägg av überfuzz »

Hej alla, med löd i dojjan!

Jag sitter och funderar på att köpa en byggsats till en gitarrförstärkare. Tidigare när jag gjort lite olika manicker har jag utgått från delar jag beställt/plockat ihop själv. Nu funderar jag på att klippa till och köpa en fullfjädrad byggsats där allt ingår. Visst finns det nackdelar med en byggsats, nu tror jag att jag ska försöka fokusera på fördelarna. (Ska fråga vilka rör som ingår eftersom de påverkar ljudet, samt några andra frågor.) Byggsatsen som får det att vattnas i munnen på mig är en Twin Reverb-klon. Gitarrförstärkarnas heliga graal, för er som inte vet. Gillar jag pillet tror jag att nästa projekt blir en egen förstärkare...

Eftersom det var typ tio år sedan jag satt med lödpennan, knipsade sladdar och försökte få det att funka, känner jag mig lite nervös. Högspänning har den effekten på mig. Är det någon annan här som har gjort något liknande och sitter på en massa bra tips etc? Eller kanske någon som vill ge mig en klapp på axeln innan jag slår till..? :humm:

Några tankar kring kopplingskissen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Gitarrförstärkare - byggsats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den var fan-i-mig inte billig. Jag kan tänka mig att är man lite noggrann när man plockar ihop delar själv till den ska man nog komma undan med sådär 3000 spänn.

Å andra sidan är den ju något komplicerad med 6L6 parallellkopplade på utgången och ytterligare 6 småsignalrör - stort bygge. Ska du ha reverben med?

Jag tror annars att Edgar Audio har byggsatser och kanske GMF, båda i Sverige.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jo, smakar det så kostar det. Och jag som gick och vann en bjudning på en gitarr nu också. Jag la ett skambud och det antogs, men det blev rätt dyrt ändå. :humm:

Jag kollade ställena du tipsade om.
Edgar har en pjäs som säkert låter bra. Mja i alla fall om man läser på deras hemsida. GMF har en variant som påminner om den jag skrev om. Deras är en Delux Reverb, en budgetvariant av Twin Reverb. Priset flera tusen över den jag länkade till. Det går bort.

Jag mejlade Edgar för att få lite mer info, pris tex.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur är det med www.tubesandmore.com och www.triodeel.com.
fasen, varit i Chicago tre gånger men aldrig asat mig til Triodeel. :(
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

soundbrigade skrev:... Å andra sidan är den ju något komplicerad med 6L6 parallellkopplade på utgången och ytterligare 6 småsignalrör - stort bygge. Ska du ha reverben med? ...
Jag brukar inte tänka efter innan, jag hoppar hellre i i den djupa änden av poolen... :oops: Men självklart inser jag att det är ett mastigt bygge. Vad är det som är komplicerat med parallellkopplade 6L6:or? :humm:

Som du säger listan på vad som behövs är kanske inte längre än 3000 spänn. Själv har jag ingen aning. Det jag måste beställa är chassi och kabinett, då jag inte har någon verkstad att snickra i.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har iaf rätt inställning. Jag råder nybörjare som vill testa rör att antingen bygga en enpetare med ECL82 eller något mer fruktigt som ett 80W OTL-slutsteg med 12 EL509 ... Man lär sig himla mycket på ett STORT projekt.

Det komplicerade var ju mest alla småsignalrör i försteget. 6L6 sitter ju i oktalsocklar vilka är lätta att löda, men byggsatsen du hittade kanske bestod av ett mönsterkort.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Mönsterkort..? Det finns en platta (insolator) med en drös hål i, i den fäster man komponenterna. Exempelbild I mina ögon känns det som en mycket enklare lösning än ett färdigt pcb-kort. Eller..? De gånger jag köpt ett färdigt kort känns det alltid så jäkla tight om utrymme.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har byggt ett försteg på mönsterkort - kändes bra eftersom allt fick plats. Annars är just sådana där monteringsplattor kanonbra; det blir lite ordning på torpet.
überfuzz

Inlägg av überfuzz »

Jag antar att det har med erfarenhet att göra... :humm: Mina projekt med färdiga kort har ofta hängt på gärdsgården på grund av utrymme. :doh:

Edit: Förresten då kanske du kan säga hur, om, tonen känns i ett färdigt kort jämfört med ett hållkort. Psst, vad heter det egentligen?
Skriv svar