Filter för LED's

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Filter för LED's

Inlägg av bigmac »

Köpte 3st tavelbelysningar från IKEA som jag har monterat med mycket gott resultat (blev galet snyggt). Det enda som stör mig en aning är att ljuset är väldigt väldigt "kallt", hög färgtemperatur.

Finns det något filter man kan lägga för så att ljuset blir lite mer varmvitt? Tips?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80122677
Användarvisningsbild
Neondiod

Re: Filter för LED's

Inlägg av Neondiod »

Du kan måla lampans plastlins med en gul eller orange överstrykningspenna (sk highlighter).

Mvh / Andreas
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Använd filter avsedda för scenbelysning, finns att köpa på tex Teaterteknik, finns i massa olika styrkor, men en "Half CT Straw" eller "Full CT Straw" om den förstnämnda inte är tillräcklig borde vara lagom.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

...Eller så kan du ju byta lysdioden i armaturen till en med en varmare "binning". IKEA:s LACK lampor kör med Philips K2:or.
chinaski

Inlägg av chinaski »

Jag håller på att bygga en fasadbelysning till huset som består av 18st 1W "varmvita" LED's som var specade till 3500K (jag tvivlar starkt på att det stämmer). Jag har samma problem som dig. Jag tycker de har ett för kallt sken.
Jag tänkte lösa det genom att använda filter som "Meduza" föreslog. Jag hittade ett ställe som säljer dem i små kvantiteter.

http://flashgels.co.uk/shop/index.php?m ... &cPath=3_6

Jag kommer att få en del över som jag kan skicka till dig ifall du är intresserad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om man bygger så är det helt klart bättre att lägga till lämpligt mycket gula lysdioder för att få rätt färgtempratur
funkar mycket bra, och man man vill kan man ju ändra färgtempen efter behag
Skriv svar