3~ Servo som generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Båtdoktorn

3~ Servo som generator

Inlägg av Båtdoktorn »

Bild

Att den funkar som generator vet jag men hur ska jag räkna på belastningen ex värmepatroner.

Blir det "ca" 1/3 av effekt på 400 volt värmepatroner vid 3000rpm.. :humm:
Hur ska jag få ut 20A. Måste "anpassa" lasten rätt eller hur?

Känns som jag är ute och cyklar. Fattar inte riktig märkskylten

Är lite :sleepy:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: 3~ Servo som generator

Inlägg av grym »

dom går att annvända som generator, bara gör testet att snurra på den för hand och göra det medans du kortsluter två poler på kraftanslutningen

sedan får man prova sig till varvtal spänning ström och verkninggrad

har en knippe liggandes i garaget för den funderingen
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Testade lite i kväll körde med borrmaskinen och värmepatroner.

Patroner 6000w /230v (24ohm/fas)

D/kopplat ca 44v/3A

Y/kopplad ca 60v/1.4A

Det var vad borrmaskinen orkade har inte koll på varvtalet.Men det var 85hz såg jag.Hur många polar är det på en sån här pjäs? tro

Klara lindningen 20A MAX eller vad står 20A på märkskylten för?
Senast redigerad av Båtdoktorn 3 december 2009, 17:44:04, redigerad totalt 1 gång.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Känns som antingen mät eller skrivfel på dina strömmar och spänningar.

20A är peakström, tycker det står 16 kontinuerligt, men märkmomentet ser ut till att vara lägre än det du har vid 16A så kanske 13-14A kontinuerligt.
Det sitter mest troligt nåt att mäta temperatur med i den, så kan du använda den och hålla lindningen under 100 grader behöver du inte tänka så mycket på strömmen.

Hade det vart en normal motor hade jag sagt att den var tvåpolig men jag tror inte du fick upp den i 4-5krpm så märkvarvtalet är nog inte vid 50Hz. :vissla:

Edit:
Det står ju på skylten att det är en ptctermistor i den, den har mest troligt en omslagspunkt på runt 125-135 grader.
Alltså det är hyfsat låg någorlunda linjärt stigande resistans upp till omslagspunkten då resistansen ökar snabbt till löjligt mycket.
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Jo det är möjligt att det är Mät/skriv/minnes fel på ström/spänning värdena :lol:

Måste va True RMS för att kunna mäta rätt.. Det är ju inte 50hz eller har jag blandat ihop nått igen :humm:

Var rätt provisoriskt och mycket att hålla i samtidigt. får skyll på det så länge..

Ska prova igen imorgon kväll..

Hur blir det om jag parallellkopplad säg två motorer med olika data . fas följd ?
stor härdsmälta ?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det går att parallellkoppla olika "generatorer" om utspänning och utfrekvens är lika.
Om inte "generatorerna" är likadana vad gäller poltal är det väldigt svårt att få ovanstående att stämma speciellt eftersom du inte kan reglera spänningen.
Frekvensen från de olika poltalen går att fixa med utväxlingar men utspänningarna kommer antagligen inte att vara lika.

Stämmer inte fasföljden blir det en smäll nånstans, det blir ju som att köra den som motor men man vevar den med fullt varvtal baklänges, och stämmer inte spänningarna blir det kanske inte en smäll men iallafall väldigt varmt nånstans.

På gamla dieselelverk i lite större storlek brukade det finnas tre infasningslampor, man kopplade ihop faserna från de två elverken genom tre glödlampor och när alla tre var släckta så drog man kontaktorn som hårdkopplade ihop elverken.
Detta var mest för att få en hyfsat gnistfri hopkoppling, och för att få utfrekvensen lika.

Om det ena elverket går lite fortare när de är hopkopplade så får det dra mycket tyngre än det som släpar.
Det kunde tillochmed gå dieselslut i det ena, om lasten var låg, och det snurrade lika glatt ändå draget av det andra elverket, var det tunglastat så storknade det andra elverket åxå.
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

Mäter nu och ser jag missat ett ,

Så nu ser det bättre ut

(Ändrat i förra mätningen)
Båtdoktorn

Inlägg av Båtdoktorn »

P=1,732*150V*16A=4156,8W

Om jag räknat rätt skulle den ge lite iaf

Men jag får inte resistansen att stämma med mina mätningar .. :humm: