Våglängdstransparens för vanligt glas?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
xxargs

Re: Våglängdstransparens för vanligt glas?

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:Såvitt jag förstått så instrålar energi på kort våglängd som omvandlas till en längre våglängd pga comptonspridning. Dom långa våglängderna klarar inte att lämna utrymmet.

Dom mest effektiva solfångarna använder vakuumpumpade glasrör som släpper in elektromagnetisk strålning som absorberas i princip helt av ytskiktet på rören. Men inte har någon värmekonduktiv väg ut pga vakuum. Svart är bra, men en viss specialnyans av grått är bäst.

Har väl fortfarande inte helt klarhet i transparens för riktigt långa våglängder dvs ~1800 nm.
Skall man själv bygga vakumisolerade solfångarrör så får man se till att skaffa en bra vakumpump - eller rättare sagt vakumpump med turbomolekyladrag-pump eller diffussionspump före då dom uppgifter jag sett - om det står något alls - så är vakumet på 5 * 10^-3 Pa eller 0.00005 mBar absoluttryck.

inte ens bra tvåstegs vakumpumpar kommer särskilt mycket lägre än 0.001 mBar absoluttryck.

värmeförlusten på sådana vakumröranläggningar som jag har sett hittils ligger på 0.8 W/m^2 och grad K temperaturskillnad - låter inte så mycket, men är faktiskt 80 Watt förlust per m^2 om man har 100 grader varmare i rören än omgivningen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Även om man inte får perfekt vakuum kanske det är värt insatsen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Pyrex som ingår i en del ugnsformar verkar ju som en kandidat till ev kretskortsexponeringar ;)
Iofs kanske en 5 mm glasskiva inte dämpar så mycket.
Jag använder vanligt fönsterglas, ganska tjockt (ca 5mm kan jag gissa) när jag ska UV-stråla mina kretskort. Det duger utmärkt, så viss UV släpper det ju uppenbarligen igenom. Tittar man på glaset från sidan ser man att det är grönt. Så det kan ju ge en liten uppfattning om hur spektrat ser ut i den synliga delen.

Angående solfångare: Du får värme från alla våglängder, inte bara IR i och med att du fångar upp solstrålarna med en matt svart färg så omvandlas högre frekvenser till värme.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:Även om man inte får perfekt vakuum kanske det är värt insatsen?
Man bör vartfall under 0.0001 mBar, vilket fortfarande är för mycket för att en bra tvåstegs vakumpump skall klara av det. 0.0001 mBar är ungefär nivån som pirani-vakummätare når sin nedre gräns och har 10^-4 mBar dubbelt så bra isolation som 10^-3 mBar så är det för många ganska viktig faktor även om det redan från början är väldigt bra - dubbelt så lång avsvalningstakt är fortfarande dubbel så lång avsvalningstakt hur man än ser på det och i tex. termosanvändning så är det skillnaden mellan från kokhet till pinkjummet efter 12 timmar eller 24 timmar - en del tycker att sådan är väldigt viktiga skillnader...

observera att 10^-4 mBar skulle ge dubbelt så bra isolation som 10^-3 mBar är bara antagen siffra ur luften som exempel - har inget med verkligheten att göra.

Kvantitetsmässigt så borde teoretiskt en övergång från 10^-3 mBar till 10^-4 mBar ger 10 gånger bättre isolation då det bara är 1/10-del antal molekyler kvar som kan studsa mellan väggarna och överföra värme. Vid 10^-4 mBar så börja strålningsemissionen från det som skall isoleras överväga i energiläckage om behållaren omkring är i klart glas - det är därför glastermosar är försilvrade för att försöka hålla kvar värmestrålningen så mycket som möjligt och pumpa ytterligare djupare vakum i mellanväggarna så att strålningen fortfarande är dominerande läckage trots försilvringen.

i dewar-flaskor som håller flytande kväve till helium så kan dessa bestå av många högblanka blad/folier eller flaskor i varandra utan beröring mellan varandra mellan den högvakumsugna inner och ytterväggen - detta för att varje fördubbling av antalet blad/skikt halverar transporten av strålningsvärme, det här effekten är något man även nyttjar i värmeugnar och kallas då värmesköldar...
Användarvisningsbild
clazzypix

Gratis pyrex glas

Inlägg av clazzypix »

Ett sätt att få tag i gratis glas är att ta glaset i luckan från nån gammal tvättmaskin. De glasen funkar även
kanonbra som ugnsfasta formar om man vill göra gratäng istället för att labba laser:-)

Uffe
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag använder institutionens Cary 5000.

Jag mätte upp transmissionsspekra på en tom kvartskyvett och ett objektglas för mikroskopi. Materialet är inte angivet på kartongen, men jag skulle gissa att det är Pyrex. Objektglaset stod inte helt vinkelrätt mot strålen, och det kan ge vissa artefakter.

Stor bild hela spektrumet
Stor bild IR
Stor bild UV
Data i textformat (våglängd och transmittans i %).

Nollställning till 100%T är gjord mot luft vid 3300 nm, och data är korrigerade för instrumentets baslinje.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Slutsats: Glas är finfint för IR-dioder. Samt klarar dom gränser som behövs för UV-exponering. Men man kan inte sola innanför fönster.

GFDL/public domain licens på det där datat?

Vet du om det finns något material som är billigt/lätt att få tag på som endast släpper igenom IR området?
(Har hört om exponerad film, men det kanske finns bättre?)

Lite om hur spektrumanalysatorn fungerar:
Medium: Kväve eller Vakuum.

Detektorer: PbS och InGaS
(samt Peltier kylning av detektorerna)

http://en.wikipedia.org/wiki/Band_gap
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

"Kalljusspeglar" kanske funkar, eller varför inte reflektorn från en dito lampa? Vilka våglängder de släpper igenom resp. reflekterar vågar jag inte sia i, dock. Annars finns IR-filter att köpa i välsorterade fotoaffärer.
Exponerad film tror jag bara dämpar ljuset, i alla fall i det som IR-dioder avger (och som egentligen borde heta nära IR).
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

blueint skrev:
Vet du om det finns något material som är billigt/lätt att få tag på som endast släpper igenom IR området?
(Har hört om exponerad film, men det kanske finns bättre?)
Det kan finnas ir filter lite överallt... :mrgreen:

T.ex många sådana där framkallningsdosor för film på den analoga tiden - dom var ju gjorda av kolsvartplast o jätteljustäta av förklarliga skäl.

Men inte för ir ljus - där var dom som genomskinliga glasburkar
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur vet du att dom är genomskinliga för IR?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Man kan granska material genom att studera dom i ir.

En ccd kamera , svartvit - dom har inte ir blockfilter - eller en färg ccd/cmos med filtret bortaget.
Det kan ju gå med en omoddad digitalkamera men dessa har filter som tar bort allt ovanför det synliga.

Sen nån lämplig ljuskälla - vanlig glödlampa eller halogen.

Annars går det väl med nån ir diod och nån ljussensor.

Sen är det väl barea att gå omkring och leta hemma o i affärrer i jakt på billiga filter.
Nån kraftig ir diod och mobilkameran är ju ett bra verktyg för detta - men som ovan - det är
kraftigt nedsatt ir känslighet då den är bortfiltrerad.
joharohl

Inlägg av joharohl »

flikar in med en liten länk. står litegrann om hur solspektrumet ser ut m.m.

http://www.fy.chalmers.se/edu/lab/labpm ... fyl200.pdf
Skriv svar