Skall man själv bygga vakumisolerade solfångarrör så får man se till att skaffa en bra vakumpump - eller rättare sagt vakumpump med turbomolekyladrag-pump eller diffussionspump före då dom uppgifter jag sett - om det står något alls - så är vakumet på 5 * 10^-3 Pa eller 0.00005 mBar absoluttryck.blueint skrev:Såvitt jag förstått så instrålar energi på kort våglängd som omvandlas till en längre våglängd pga comptonspridning. Dom långa våglängderna klarar inte att lämna utrymmet.
Dom mest effektiva solfångarna använder vakuumpumpade glasrör som släpper in elektromagnetisk strålning som absorberas i princip helt av ytskiktet på rören. Men inte har någon värmekonduktiv väg ut pga vakuum. Svart är bra, men en viss specialnyans av grått är bäst.
Har väl fortfarande inte helt klarhet i transparens för riktigt långa våglängder dvs ~1800 nm.
inte ens bra tvåstegs vakumpumpar kommer särskilt mycket lägre än 0.001 mBar absoluttryck.
värmeförlusten på sådana vakumröranläggningar som jag har sett hittils ligger på 0.8 W/m^2 och grad K temperaturskillnad - låter inte så mycket, men är faktiskt 80 Watt förlust per m^2 om man har 100 grader varmare i rören än omgivningen.