Har en Torema torrid trafo mod: 7630 men märkeffekten är inte angiven...har googlat men utan resultat firman verkar inte finnas längre, någon som har info eller finns det(klart det gör) något sätt att räkna ut märkeffekten eller testa fram den(har ej tillgång till oscilloscope) den har:
prim 2*115v har "fasat" dom till 230v
sek 1*11v +1*24v +1*25v totalt alltså 60v
Omsättningen blir då ca 3,83 om jag nu fattat det rätt
Är som sagt en torrid diameter 92mm *50mm höjd centrum hål 32mm diameter vikt ca 2,1 kg
primär anslutningar = natvar 400/451-3
sek anslutningar = natvar 400/461-3
Så frågan är hur mycket kan jag ta ur sekundär lindningar dels som dom är,samt om jag serie kopplar dom för högre spänning
utan att få värmeproblem eller att något annat börjat begränsa mitt strömuttag (förutom huvudsäkring hehe..)
Saknar Märkeffekt till Trafo
Re: Saknar Märkeffekt till Trafo
Jag tror man måste prova sig fram till det, fast det är väl inte det lättaste (man bör ju mäta temperaturen på lindningarna, d.v.s. använda milliohmmeter och resistansmetoden).
Sen om du seriekopplar blir det ju den klenaste lindningen som styr maxströmmen (det går ju samma ström genom alla om de sitter i serie).
Sen om du seriekopplar blir det ju den klenaste lindningen som styr maxströmmen (det går ju samma ström genom alla om de sitter i serie).
En liten brutal idé är att koppla in en testlast och mäta temperaturen på transformatorn. Då det som egentligen sätter gränsen är överhettning och ev mättning?
Borde juh finnas någon slags lathund tycker man...
ang seriekoppling av sek tror (vet att man ska göra det i ett annat hus) jag att det är samma tjocklek på alla lindningar bara mer/mindre varv ser iaf så ut på anslutningarna men jag kan ha fel
ska testa med att begränsa prim med en 0,5 Amp säkr begränsar mig till 150VA borde då kunna ge upp till 2,5 Amp sek
ang seriekoppling av sek tror (vet att man ska göra det i ett annat hus) jag att det är samma tjocklek på alla lindningar bara mer/mindre varv ser iaf så ut på anslutningarna men jag kan ha fel
ska testa med att begränsa prim med en 0,5 Amp säkr begränsar mig till 150VA borde då kunna ge upp till 2,5 Amp sek
-
Mindmapper
Man borde kunna belasta trafon till dess att märkspänningen på sekundären har sjunkit till det värde som är angivet på transformatorns märkning. Naturligtvis blir det krångligare att prova när du har flera lindningar.
Så här säger Tufvassons>Dessutom gäller som tillverkningstolerans enligt gällande standard att sekundärspänningen (vid märklast) tillåts avvika ±5% från angiven märkspänning.
Om man kan använda det för att prova är jag dock inte säker på! Blir en del felmarginal. Så det gäller att hålla koll på temperaturen.
Vid seriekoppling är det den lindning som tål minst ström som bestämmer maxströmmen. Strömtåligheten är ju proportionell till trådens tjocklek. Så om en av trådarna är mycket tunnare än de andra, blir det inte mycket av transformatorns vikt du kan utnyttja vid seriekoppling.
Så här säger Tufvassons>Dessutom gäller som tillverkningstolerans enligt gällande standard att sekundärspänningen (vid märklast) tillåts avvika ±5% från angiven märkspänning.
Om man kan använda det för att prova är jag dock inte säker på! Blir en del felmarginal. Så det gäller att hålla koll på temperaturen.
Vid seriekoppling är det den lindning som tål minst ström som bestämmer maxströmmen. Strömtåligheten är ju proportionell till trådens tjocklek. Så om en av trådarna är mycket tunnare än de andra, blir det inte mycket av transformatorns vikt du kan utnyttja vid seriekoppling.
Storleken bestämmer effekten. Jämför trafon med andra på Elfa eller annorstädes. Uteffekten skiljer på de olika sekundärlindningar pga trådtjocklek och varvtal.
Svar till blueint: Primären är dimensionerad för lagom mättning. Mättningen är störst i tomgång och minskar vid belastning.
Svar till blueint: Primären är dimensionerad för lagom mättning. Mättningen är störst i tomgång och minskar vid belastning.