Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av sniffer »

Jag har krokiga verktygshollare till salu! :? Hoppas inte de va i min maskin dom kröktes...

Ne men hehe. Kul med ytterligare en i familjen av robusta maskiner. Och det dära med spåntransport lär kompisen snart få erfara då jag tror han har ställt sina motorprylar ganska prefekt under spånutkastet :razz:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jag målade bara om de grå och blå färgerna. Den turkosa var i bra skick, och tro det eller ej, jag fick med små färgburkar till alla färger för bättring, som fungerade perfekt ändå de var 12 år gamla.

Spåntransportör är kanon att ha :tumupp: , men i mitt fall får tyvärr en sådan inte plats i garaget.

Har dock fixat ett löstagbar kylvätskeutsläpp där jag kan ansluta en slang att spola rent maskinen med invändigt.
Bild
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Häromdagen kollade jag att verktygväxlaren uppförde sig som den skulle, och det gjorde den INTE. När man indexerar mellan verktygspositionerna låter det normalt ungefär "swish, swish",... osv., och det gjorde det för det mesta. Men ca 1-2ggr per varv kom det ett "K-DONK", och det gillade jag inte alls. Monterade ner indexeringsmekanismen. Den verkade OK, men verktygstallriken roterade inte smidigt alls. Bara att ta tjuren vid hornen och montera ner tallriken, kolla lager mm. Mycket riktigt, det fanns spånor i både nedre och övre koniska rullagret, och fettet var lite torrt/segt. Tvättade ur lagren med kristallolja, och konstaterade att de var helt OK och löpte som silke efter rengöringen. Fettade in lagren, rengjorde allt annat som nu var exponerat och monterade tillbaka tallriken och indexeringsmekanismen. Provade att indexera och nu var allt perfekt. "swish, swish",... varv efter varv. Monterde även en skyddsplåt undertill för att hindra att spånor söker sig in i framtiden.

Verktygstallrik med rengjorda lager
Bild

Utan skyddsplåt.
Bild

Skyddsplåt.
Bild

Skyddsplåten monterad.
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fint som snus :tumupp:

Tror du inte att det har suttit en plåt där från början?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tackar Tecno,

Nej tror inte det. Alla sammanställningsritningar med tillhörande detaljlistor finns i Maintenance Manual'en, och där finns ingen skyddsplåt.

Konstigt hur spånor kan ta sig in överallt. Det finns egentligen ingen spalt in till nedersta lagret, där de flesta spånor fanns och endast en antydan till spalt ovanför översta lagret. De måste ha tagit sig in upptill och sedan jobbat sig nedåt, tror jag.

Förre ägaren använde nog tryckluft flitigt, för när jag stor-rengjorde maskinen före renoveringen förra året, fanns det spånor på mycket svåråtkomliga ställen under X-och Y-axlarna mm.

Kylvätskesprut kan åstadkomma en hel del också. Därför håller jag på att bygga ett skydd till, som skall täcka alla verktygskonorna och inåt mot magasinet. Skyddet skall rotera undan för att exponera verktygsbytarpositionen just vid växlingstillfället och sedan stängas igen före berabetningen. Förhoppningsvis undviker man på så vis att få spånor på verktygskonorna och därmed rundgångsproblem mm.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Termometrar, Termostat, Fläktar

I helgen monterade jag också färdigt den sista termometern, spindel-termometern. Clas Ohlson, säljer en paneltermometer som har en mätprob i änden på en 3m kabel ( -40 - + 100*C, 229kr). Bra att ha när man vill kolla tempen på ett specifikt ställe som t.ex. mot en spindel-kassett eller uppe i taket i elskåpet. Efterssom den har sin begränsande kabel, får den åka med i spindeldockan, men med en extra kapsling på utsidan så att den skall klara kylvätskesprutet. Termometern för elskåpet har sin prob monterad i taket på insidan, medans själva instrumentet sitter på skåpets utsida där huvudströmbrytare mm sitter.

I taket på elskåpet sitter även en termostat (Elfa) som via ett 230V relä styr de separata kylfläktarna i elskåpet (1 x 250mm Filterfläkt i dörrens underkant + 2 x 120 mm interna fläktar). Original satt endast en 120mm fläkt på fel ställe i skåpet och vispade runt luften utan luftintag / utsläpp övrerhuvudtaget.

Clas Ohlson Panel-Termometer.
Bild

Mätprobens placering i spindeldockan. Hål fanns, bara att montera en anpassningsnippel. Probens spets har direkt kontakt med spindelkassetten via värmeledande silikonpasta.
Bild

Mätprobens placering i elskåpstaket. Termostaten som aktiverar reläet för elskåpsfläktarna är också monterad här.
Bild

Extra kapsling för spindeltermometern. Sandwich-limmad metallram, plexi-ram och front tätar enheten mot kylvätskesprut. OBS, prob-kabeln är löstagbar via kontakt på instrumentets baksida. Praktiskt när man skall lyfta bort kåpor mm.
Bild
Bild

Elskåp-termometern talar om hur varmt det är i elskåpet. Termostaten startar fläktarna vid ca 32*C och slår av vid ca 25*C.
Bild

250mm filterfläkten i dörrens underkant, 120mm fläkt på golvet (blåser uppåt mellan CPU-delen och servona).
Bild

En andra 120mm fläkt blåser över CPU-delen mot utsläppshålet i dörrens överkant.
Bild

Spindel-termometern talar om hur varmt det är i mitten på spindelkasetten.
Efter att ha kört ett ca 30 min uppvärmningsprogram, från 1000rpm stegvis ökat till 5000rpm, visar termometern ca 4*C högre temp. Tror detta ökar sen när spindeln belastas / används flera timmar under dagen. Ville egentligen mäta närmare lagren vid spindelnosen, men skall mäta inuti spindelkonan med en IR-termometer efter varmkörning, och då ser man diffen mot den fasta termometern.
Bild
charcoal

Inlägg av charcoal »

jag tror jag talar för många när jag säger: WOW! Jag är grymt imponerad av alla detaljer i din renovering av maskinen. Kan knappt bärga mig tills den börjar spotta ur sig diverse konstruktioner, speciellt om de kommer att hålla lika hög klass som din renovering!
Ännu en gång WOW! :bravo: Fortsätt på samma sätt, du är en inspiration för oss alla!
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Man får kännslan av att du antingen köpt ett halvfabrikat eller så har designern av maskinen inte vetat ett dugg vad han sysslat med för allt är felgjort. :humm:

Att ngn någonsin kunnat få ut en enda bit ur en "originalversion" utav en Feeler utan total härdsmälta kan ju inte ha varit möjligt. :wink:

Hoppas du ser den skarpa tonen i dessa kommentarer och tar åt dig därefter.
Hajjar du vilken ångest man får över alla lösningar som sitter i en egna maskin som är stenåldern jämfört med de saker du ändrar på eller plockar bort för att ersätta med nyare?
Jag kanske skulle länsa din skrotlåda på delar för att uppdatera min egen maskin med? :roll:

:mrgreen:

Snyggt i överkant som vanligt och det känns som om du verklgien tänker på allt, även det man tar för givet men som faktiskt kan vara en källa till strul. Nu eller i framtiden. Eller så undviker du en massa dumheter just för att du lägger allt detta jobb nu. Smart!

Spindeltempgivaren var ju så enkel att man känner sig smått korkad att man inte kom att tänka på den lösningen.
En sådan måste jag bygga mig framöver.
Vad för typ av silikon som är värmeledande använder du? Finns vart?

Fortsätt som du startat. Om jag når 1/10 av din nivå är jag extremt nöjd.
Detta är extremt inspirerande!
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Snyggt som vanligt! Snart är den klar för en obemannad resa till Mars :D Du är en jävel på att uppgradera dina maskiner, men har du haft tid att göra något "nyttigt" i dem?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack alla CNC-vänner, :D :D

charcoal, fräsen, AndreasL,
Det borde inte dröja alltför länge innan provbitar körs i den. Skall åka och hämta div. alu-ämnen för detta nästa vecka.

AndreasL,

Jag använde bara sån där vanlig PC-kylpasta som man har till processorn, grafik-kort-kylning mm. Den kan Du t.ex. köpa hos Kjell & Co m.fl.

Jag lade en klick på termometer-probens spets och sköt sen in den mot
spindelkasetten.

36006 Värmeavledande Silikonpasta 20 gram
Används mellan tex processor och kylfläns/ fläkt.

"härdsmälta"
Tänkte bara att det är så känsliga och dyra grejor i kontroll-delen så det är bäst att fixa ett ordentligt fläktsystem innan något pajar för tidigt pga för hög temp. 8)

Termometrarna har jag monterat mest för att kunna se att allt är som det skall vara, eller om det är något som kanske håller på att skena... 8)

Återkommer med uppdatering om mitt Drip-Feed-system via Ethernet vs RS232.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Aha, då var det ju enkelt.

Kollade i 15 sek igår om jag hade ngt lämpligt hål i spindeln att montera en probe i men då jag inte hade tid egentligen att glo på det får jag leta vidare nästa gång.

Att ha koll på tempen i skåpet är nog inte så dumt, särskillt inte om man som jag har riktigt gammal prylar.
Får nog iaf sätta upp det på listan över saker som iaf ska ses över så original funkar som det ska.

Ser fram emot första körningarna "på riktigt". :tumupp:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Vill Du bara kolla, så kan Du låna en inne / ute-termometer som Du har någonstans i huset. Den har en ganska lång sladd till utomhusproben. Jag hade en sådan för 85kr monterad med dubbelhäftande tejp på elskåpet först, men sen fick jag syn på Clas Ohlson-varianten och det blev ju mycket bättre. Enda fördelen med villavarianten är att de har Min / Max-minnen så att man kan se ev. toppar som har hänt när man inte kollade.

Bild
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite uppdatering på mitt Drip Feed-system.
Som nämndes tidigt i tråden hade jag maskinen kopplad till lokala nätverket via en Ethernet/Seriell-adapter (EDW 120) från Westermo. CNC'n är också kopplad till PC'n via traditionell RS232C-anslutning (COM-porten). Jag försökte en bit in på våren att få Westermo-grunkan att fungera. Den överförde data till CNC'n och det gick bra ända upp till max-hastigheten 19 200 Baud. MEN! Om man avbröt en transmission (och därmed CNC-körningen), och reset'ade maskinen för att börja på ny kula, så förväntar man sig att allt skall vara tomt på gamla halvöverförda koder. Icke sa Nicke. Westermo-adaptern buffrade datan på vägen till CNC'n och när man stoppde en körning blev ca 25kb kod kvar i "pipelinen". Om man sedan tryckte på CYCLE START så startade CNC'n på det som var buffrat här, även med stillastående spindel och hög matning. Helt knäppt alltså. Eftersom dom inte kunde lösa detta på denna "industriella" adapter, så skickade jag tillbaks den och begärde pengarna åter. De visste heller inte mycket om olika överföringsprotokoll som Hårdvaru-, XON/XOFF, DC-code osv.

Det fick bli en amerikansk motsvarighet istället, en DSE-100D från Quatech. De säljs här i Norden av ett Norskt bolag, Euroline AS i Drammen, men levereras för smidigare EU-hantering från deras filial i Köpenhamn. Pris 264 Euro inkl. frakt.

Väl hemma, tog det ca 10 min. att konfigurera den och börja överföra NC-program från PC'n till CNC'n. Gick klockrent. Alla tidigare "buffert"-relaterade problem var eliminerade.

Men i somras kopplade jag in 2 st. stora NAS-hårddiskar i lokala nätverket samt en PC till från kontoret. Efter detta har jag råkat ut för att Drip-Feed-körningar har avbrutits en bit in i programmet. Något som jag tror åsamkats av att de olika enheterna i nätverket vill "snacka" med varandra hela tiden. Måste gå till botten med detta. Någon som vet var jag kan hitta felet, så tveka inte att komma fram med svaret. Under tiden använder jag RS232 (COM)-porten och det går också bra ända upp till 19 200 Baud. Fördelen med nätverksadapter är att man kan ha upp till 100m kabel mellan en switch och adaptern (som sitter i CNC'ns elskåp) medan man bara kan ha upp till 15m (i bästa fall) med RS232.

DSE-100D-adaptern monterad nära CPU-enheten i elskåpet. Nätverkskabeln från switchen går in i adaptern på ovansidan. RS232-kabeln till CNC'n går ut på undersidan av adaptern. DSE-100D-varianten har 2 RS232-utgångar, alltså kan man köra 2 maskiner via denna enhet. Med den här lösningen får jag en väldigt kort (0,8m) RS232-kabel in i CNC-controllern. Undertill sitter nätverksswitchen som sammankopplar alla nätverkskablarna.
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Se till att koppla bort AUTO NEGOTIATE på nätverkskortet i datorn, hoppas detta hjälper.
H.O

Inlägg av H.O »

Om inte Bengts tips hjälper så är en möjlig lösning att stoppa i ett separat nätverkskort i den dator du drop-matar ifrån, som enbart används till maskinen. Du kan ju så klart fortfarande hämta filerna över nätverket via det "vanliga" nätverkskortet.

/Henrik.
Skriv svar