Extremt varm spänningsregulator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Roze
Kontakt:

Re: Extremt varm spänningsregulator

Inlägg av Roze »

Varför finns inte såna icke ytmonterade? avskyr ytmonterat, jobbigt att löda, lossnar lättare, och sitter på motsatt sida mot icke ytmonterade.

National Semiconductor föreslår att jag använder en liknande den jag postade bil på, dock med ~1/3 DCR. NS egen Design-mjukvara sa max 0.02 DCR, den jag hittade på elfa har 0.05 DCR, vad gör det för skillnad och hur mkt?

Jag håller mig gärna borta från ytmonterat så länge jag kan.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag gillar ytmonterat. Mindre komponenter, slipper borra hål, finns större utbud osv. Och om man kör mest ytmonterat är det ju de hålmonterade som sitter på fel sida...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I princip allt elektroniskt idag till konsument som industri görs ytmonterat då det som sagt tar mindre plats och går lätt att montera med maskiner.

Storleken på spolen kan man ofta minska radikalt genom att höja switchfrekvensen. Har tex en liten induktans som är runt 3 x 3 x 1.5 mm stor eller så men som klarar 2.5A då switchfrekvensen kommer att ligga på runt 1MHz, detta kräver dock lite mer från glättningkondingarna.
Skriv svar