LED svarv - långtids projekt.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

LED svarv - långtids projekt.

Inlägg av lgrfbs »

Tänkte bara visa min lilla svarv som har varit på G sedan sent 90 tal
Hela svarven.
Bild
Kommer att köra med en direkt kopplad multimaskin via den svarta gummislangen.
Drivningen av de båda axlarna kommer att bli skruvdragare från CO.

Givaren för x axeln
Bild

Data på givaren
Bild

Tanken var från början att den inte skulle behöva någon dator anslutning, men jag får väl se hur det blir med det. Om det blir tal om en anslutning så blir det USB seriell ports läge.

Använingsområde: Att svarva lysdioder och modellhjul till modelljärnvägen.
Arbetsområde: X=35mm Z=75mm
Varvtal: 8-32 krpm
MCU: PIC24HJ12GP201
Slutförnings datum: När alla delar är på plats och fungerar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Re: LED svarv - långtids projekt.

Inlägg av chille »

Intressant projekt. Nu blev man själv lite sugen på att bygga något liknande. Behöver ju inte vara jätteseriöst och det borde ändå inte vara helt omöjligt att bygga något enkelt.

Hur har du löst dina linjärlager? Jag ser att du har svetsat två rör och har en vanlig gängad stång mellan dem, hur har du löst resten?

Intressant idé att använda stål och svetsa. Det gör ju att det helt plötsligt blir mycket enklare att sammanfoga bitarna och få det stadigt. Nackdelen blir väl att det blir en aning svårare att korrigera designfel. 8)

Jag har en liten Proxxon MF70 som jag håller på CNC-konvertera. Jag har ju funderat lite på att bygga en fjärde axel till den. Man kanske skulle göra något mer liknande din, altså att låta axeln snurra snabbt så det blir som en svarv, istället för att styra den långsamt med en stegmotor.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Har inte använt ett enda rör i detta bygge allt massivt, hela X axeln kommer att byggas om, men Z axeln är bra som den är. alla delarna var skrot på en verkstad jag var på för länge sedan, de var även där jag svetsade i hop denna grund.

Eftersom givarnas axlar kommer att monteras direkt på släden så gör det inte så mycket om det glappar, systemet vet ju ändå var skäret är, sedan kommer det att vara enkelt att byta muttrar och gängstänger när det behövs.

"Nackdelen blir väl att det blir en aning svårare att korrigera designfel"
Vem gör såna fel :lol: :D

"Hur har du löst dina linjärlager?"
I Z axel är det metall mot metall glidlager, X fick genom en slump HIWIN MGN9 linjär lager.

Hela härligheten i nuvarande läge väger 2.2Kg :humm:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Spännande!

Jag undrar bara om du ska bygga svarven styrd, och ska du då använda linjärresistorerna som återkoppling till en servoloop? Isåfall kommer du få problem med glappen från både drivningen och skruvdragarens växel. Dödtid som inte kan regleras bort helt så enkelt.

Men du kanske bara ska ha linjärresistorerna som mätskala ihop med PIC,en?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

"Jag undrar bara om du ska bygga svarven styrd, och ska du då använda linjärresistorerna som återkoppling till en servoloop?"
Jepp, just så är det tänkt. Jag har arbetat i en manuell svarv med 1.5mm döglapp och det gick bra, skulle det bli för stora problem med dötid i detta systemet så får jag väl fix det också :wink:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Jag har arbetat i en manuell svarv med 1.5mm döglapp och det gick bra"

Jag har jobbat med en fräs som hade nästan två vev-varv glapp... :lol: Men det var också en manuell maskin. När man jobbar manuellt så kompenserar man glappet genom att veva fram och tillbaka, med lagom dötid i huvudet :D Så det är inte omöjligt, bara något väldigt besvärligt att lugna ner servomotorn som får snurra fram och tillbaka som en oscillator...
Skriv svar