Använda laddare som transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
roffek

Använda laddare som transformator

Inlägg av roffek »

Hej!
Jag har en datorfläkt som det står DC 12v 0,44A på.
Jag skulle vilja köra fläkten utan datorn nätaggregat (pga förlorade watt) men fortfarande på AC 230V.

Om jag tar en "vanlig" laddare, tex mobil som ligger runt 12V, måste den då ge runt 0,44A eller fungerar det med t.ex. 5 V 0,35A?

Ps
Har jag rätt slutsats angående att ett nätagg till datorn på 400w kommer att dra 400w trots att det bara matar min enda datorfläkt på 0,44A? :roll:
Mindmapper

Re: Använda laddare som transformator

Inlägg av Mindmapper »

Som tur är har du fel. Hur mycket det drar i tomgång vet jag ej, men det kommer att dra en del mer än vad fläkten drar. Verkningsgraden blir bättre med större belastning. PSU till datorer är ej heller konstruerade att gå utan belastning eller små belastningar så vissa startar ej med låg belastning.

5V 0,35A fungerar ej, det är för lågt. 12V 0,35A fungerar ej heller.
roffek

Inlägg av roffek »

Men 13V och 0,5A, skulle det fungera?

Jag förstod inte riktigt vad du menade PSU och verkningsgrad. Kan jag ha datorns strömagg eller inte?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

PSU till datorer är ej heller konstruerade att gå utan belastning eller små belastningar så vissa startar ej med låg belastning.

Visst kan du använd den, om den startar upp, men den drar mer effekt än vad en väggvårta skulle göra. Jämför att att skjutsa en ensam person i en personbil eller en buss.....

13V, 0,5A går bra! Högre ström från nätdelen gör inget, talar bara om vad den klarar av att leverera. Jämför ditt väggutag där TVn sitter. Det är förmodligen avsäkrat med 10A. Din TV drar inte en bråkdel av det. För att inte tala om DVDn, den drar inte många mA. Men hänger du på en stor svets som drar 20A så fungerar det inte.

13V är högre än vad fläkten är avsedd för men lite får den väl tåla. Om den skulle brinna upp vid 12,1V skulle inte många fläktar funger då du alltid har toleranser på nätdelar. En fläkt tål en del överspänning innan den blir för varm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

5V brukar gå om man petar igång den. Men det snurrar inte fort.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Bättre att ta en väggvårta på 12V

Sen det här med effekt...
Har du en bil med en hastighetsmätare som går till 250 så betyder det inte att du kör till konsum i 250 knyck...

T.ex ett aggregat med 12V 1A ger alltså 12V ut.. och max 1 A.
Om din last bara behöver 50mA så kommer det bara ut 50mA inte 1A...
Drar lasten 800mA så kommer det ut 800mA...
I båda fallen är spänningen 12V (förutsatt reglerat aggregat)

Vissa väggvårtor har ingen egentlig reglering internt.. så spänningen sjunker vid högre strömuttag.
Därför om man mäter på dessa obelastade så kan de visa 15-16V istället för 12V....

Swech
xxargs

Inlägg av xxargs »

lite sunt förnuft säger att om nätagget drog 400 Watt även olastat eller bara en lite last som en fläkt, så skulle det vara förbannat varm luft ur fläkten på den - typ nära en hårfön...

när det står 400 Watt på en nätaggregat så avser det den maximala lasten aggregatet kan hantera innan den kroknar och går i skyddsläge - i tomgång utan last så kanske den drar 5-10 Watt från elnätet (fläkten vill ju ha en del!) och när man sedan lastar så drar aggregatet förutom sin tomgångsförbrukning även lastens förbrukning + 10%-15% extra pga. interna förluster, från elnätet.
Tugga

Inlägg av Tugga »

Mindmapper skrev:
13V är högre än vad fläkten är avsedd för men lite får den väl tåla. Om den skulle brinna upp vid 12,1V skulle inte många fläktar funger då du alltid har toleranser på nätdelar. En fläkt tål en del överspänning innan den blir för varm.

I skolan körde vi 12V fläktar med ca 36V, vissa höll bara några minuter andra betydligt längre och jag kommer ihåg att en fläkt som var igång en hel dag, sen tröttna vi och stängde av. Man alla blåste som f*n! Man kunde bygga fina svävare och dyligt.
På 24V så höll de flesta i en evighet. :wink:
Skriv svar