Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mackan
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av Mackan »

Ja du har säkerligen helt rätt angående kvaliten på träet. Det är väl så då att "jag" får bli försökskanin i detta samanhang och avlägga rapport på åldringen av "linoljeindränkt IKEA-skiva i utsatt läge på södervägg" :lol:

Skulle det skita sig väldigt snabbt så har jag ju kvar G-koden så att jag kan köra ut en ny skylt åt bonden :D

/Markus
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tänk på att inte bara olja framsidan ;)

För bästa hållbarhet ska man nog olja in lite då och då. Själv körde jag med möbelolja men det är egentligen nästan samma som linolja + terpentin fast lite finare kan man säga, samt lite smidigare förpackning.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Använd kokt linolja om du vill att det ska torka (oxidera) någorlunda snabbt (någon vecka eller så), enda problemet är att linolja inte är giftigt på något vis så risken finns att du får svartmögel (svarta prickar) på skylten relativt fort, beroende på klimatet där den sitter förstås.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Fick lite nya roliga träfrässtål så var tvungen göra något :)
http://www.pici.se/p/HTTvBMBUU/
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Bild

Helgens fräsning i valnöt, 2 mm Ballnose fräs!

160 x 50 mm

Chrille
Användarvisningsbild
vojnik

Inlägg av vojnik »

Snygg skapelse krini!
En liten fråga bara. Har du bara tagit en bild och genererat g-koden eller behövde du bearbeta bilden innan? Du skulle inte kunna lägga upp bilden som du genererade g-koden från?
Vilket CAM program använde du?
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Jag har fegat mig lite och köpt tillträde till RLF filer från: http://www.vectorclip3d.com/

dyrt men himla fina bilder!!

Jag använder mig av, "ArtCam 2008"

Chrille
Användarvisningsbild
vojnik

Inlägg av vojnik »

krini skrev:Jag har fegat mig lite och köpt tillträde till RLF filer från: http://www.vectorclip3d.com/
Ja så kan man ju också göra.

Generellt hur gör man när man ska generera g-kod utifrån en bild? Jag vet att CAM program genererar koden men måste bilden behandlas innan eller brukar det fungera med vilken bild som helst.
Vore intressant och se vilken bild som ni använt när ni visar upp frästa bilder.
Vore även intressant och veta vilket CAM program som använts då jag antar att slutresultatet kan skilja något beroende på vilket program som använts.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här har du filmer.
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Jotuns Benar Ojla är det grymmaste jag testat, körde min Ytterdörr med den blanka, och den ser ut som ny år efter år .. nu tre årsedan. på skyltar jag kör behandlar jag med den Halvblanka Benar oljan, den torkar in hyfsat på ett dygn och ger en rörelse som en olja och en yta som en lack (Fernissa) helt kanon på ytor som skall utsättas för regn o vatten kontinuerligt.

Testa detta.

/johan
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Skylten är levererad och snart upphängd. Det blev 3st lager kokt linolja.......skall bli spännande att se om IKEA-hyllan klarar första vintern :lol:

Jotuns Benar oljan skall jag definitivt ta och testa......tackar så mycket för tipset :tumupp:

/Markus
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Tjejen min hade lite svårt med kapsylerna på flaskan, så det blev till att fräsa en öppnare :)

Bild

Bild
charcoal

Inlägg av charcoal »

snyggt!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Några nya alster till

Bild

Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inte så snyggt, blev inte vinkelrätt mot fräsen, samt körde för djupt på texten, dessutom lossnade hela stycket vid b:et. Detta till trots är jag nöjd för den är gjord på min fräs :D
Sen skall jag kolla upp hur man får MACH3 att stanna upp och be om verktygsbyte, nu fick jag hålla koll själv. Om bilden är för otydlig för att se vad det är och står (taget med min mobil i taskigt ljus) så är det ett borr och fräsställ för 3,175mm skaft med 15mm raster. Texten är "3,175mm fräs & borr". Skall nog göra en ny en annan dag men med mindre djup på textgravyren och de andra buggarna fixade.

Bild
Skriv svar