Erfarenheter av Emco turn 140 TM2 - 1986

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Erfarenheter av Emco turn 140 TM2 - 1986

Inlägg av sniffer »

Hej. Behöver era erfarenheter om Emco turn 140 TM2 - 1986.
Behöver fråga lite om program för att styra den och va den har för system osv. Va så att jag kom över denna maskin billigt och funderar rentav på om jag skall ha kvar den eller inte. Har för nuläget ingen aning om vilket system de är i denna och vilka program som är lämpligast och va de finns för olika negativa aspekter om maskinen. Så hoppas ni kan hjälpa mig lite att lista ut hur jag skall komma igång, så jag får se om de är värt att ha den kvar osv.

Har ju sett en del på forumet här som just pysslar med EMCO-maskinerna. Skulle vara hemskt kul med lite åsikter från er och hur ni tänker angående styrning och sådant för att få maskinen att göra de ni vill. Suger de helt eller finns de hopp?

Är ju sådan pjäs:
Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Erfarenheter av Emco turn 140 TM2 - 1986

Inlägg av tecno »

Funkar inte 'original' systemet? Om inte så kan det vara en orsak till varför du fick den billigt.

Är den mekaniskt OK? Då kanske det kan vara läge att byta styrsystem.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Jodå de skall nog fungera. Men CNC Bahnsteuerung TM 2 eller om de heter Emco Tronic TM 02, verkar onekligen som ett jobbigt system som ej går att programmera från datorn.

Har ej hunnit få möjlighet till att koppla upp den än men tror då ej de skall vara några konstigheter. Är mera rädd för att styrsystemet i sig är ett jobbigt system att greja med oavsett om de fungerar som de skall.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då är jag med. Den lär du nog inte hitta medicin till i brådrasket för nerladdning seriellt från PC.

Om jag skulle ha den så bidde det en total råkad till Mach3 styrning, frågan är sen bara vad som går att 'återanvända'.

Vet du om det är stegmotorer? Berger-Lahr? Om så så är det förmodligen 5-fas och det finns en liten chans att det går att modda sig in i sysytemet och styra med Steg/Riktnings signaler via PC med Mach3. Är det nåt annat så kanske det blir till att riva ner i molekyler och bygga ett nytt styrsystem och byta ut motorerna.

Ett problem till är att du kanske måste byta VFD för spindelmotorn då det mest troliga är att det sitter en EMCO byggd sådan och har du inte dokumentation så sitter du i sjön.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Låter som att de är lika bra att sälja av den iegn då. För sitta och knappa på dedära stenålders-datorliknande panelen är nog inget vidare :doubt:
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Pris? ;)

Lite mekande är inget jag är rädd för i alla fall!!
Skriv svar