Jonas ROV
Re: Jonas ROV
Är det inte bättre att borra hål i rören? Då blir den ju dessutom lättare på land.
Hemmatipset för att prova täthet är tryckluft och diskmedel+vattenblandning. På det viset kan man prova högre tryck än i badkaret. Dessutom behöver man inte torka av allt med jämna mellanrum.
Senast redigerad av hh 7 september 2009, 20:50:54, redigerad totalt 1 gång.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Blir det inte litet missvisande med tanke på att belastningen på ändstyckena blir åt andra hållet jämfört med när ROVen är i vattnet?
danei: Jo, kanske men jag är rädd att jag inte lyckas få det se så proffsigt ut som jag vill, dvs. hålen hamnar lite här och där 
hcb: Visst blir det missvisande men å andra sidan blir det missvisande åt rätt håll, dvs. ett visst tryck inifrån bör ROV:en utan problem stå emot utifrån eftersom gavlarna vid ett tryck utifrån trycks in mot o-ringarna.
Edit: Någon som vet var man hittar tryckluftsventiler (en bildäcksventil skulle nog kunna vara smidigt men hur får man tar i en sådan?) som man kan montera i en 10 mm skiva? Jag har kolla Biltema, ClasOhlson och Jula etc men de verkar inte ha lösa ventiler (eller så kollar jag extremt dåligt).

hcb: Visst blir det missvisande men å andra sidan blir det missvisande åt rätt håll, dvs. ett visst tryck inifrån bör ROV:en utan problem stå emot utifrån eftersom gavlarna vid ett tryck utifrån trycks in mot o-ringarna.
Edit: Någon som vet var man hittar tryckluftsventiler (en bildäcksventil skulle nog kunna vara smidigt men hur får man tar i en sådan?) som man kan montera i en 10 mm skiva? Jag har kolla Biltema, ClasOhlson och Jula etc men de verkar inte ha lösa ventiler (eller så kollar jag extremt dåligt).
- FormerMazda
Gå till närmsta däckfirma, de har ju i överflöd.
Be också att få mäta håldiametern för ventilen på en fälg, sen bara drar du i din ventil. Plättlätt.
Be också att få mäta håldiametern för ventilen på en fälg, sen bara drar du i din ventil. Plättlätt.
Tryckluft är inte att rekommendera, dels för det uppenbara som ni redan nämnt med belastningen åt fel hål, men allra främst för att om något brister så kan det bli väldigt våldsamt. Tänk bara på en ballong som smäller och då är det vääääldigt låga tryck inblandat.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Den motsatta varianten är ju att suga vakuum i ROVen. Håller det tätt bör det funka ner till ca 10 meters djup åtminstone. Dock är viss försiktighet påkallad även här---imploderar hela härligheten blir det inte skoj.
Fixa intern tryckreglerring så kan du dyka hur djupt som helst.
Se bara till att tryckutjämningen funkar om du varit på 2000m när du stiger - de kan bli sprickor i plasten annars
Se bara till att tryckutjämningen funkar om du varit på 2000m när du stiger - de kan bli sprickor i plasten annars

Biker: Visst, fixar det imorgon
Men vore grymt fräckt om man kunde komma ner riktigt djup, typ 3000-4000 meter. Då skulle jag nöja mig med en kamera (dvs. ingen ROV, bara en kamera i ett väldigt väldigt väldigt vattentätt hus) och lite matrester för att locka till sig djuren.
FormerMazda: Hm, du hade rätt! Jag råkade köra förbi Däckia idag och passade på att stanna. Inga problem! Jag fick tag på en ventil (mycket trevligt bemötande). Nu är bara frågan om jag vågar använda den (kommer en bild på den senare ikväll när barnen har lagt sig)
Jag hade ju inte tänkt att simulera 40 meter utan snarare 10 meter. Jag har svårt att tro att ROV:en skulle explodera i tusen bitar (dessutom är den i ett badkar fullt med vatten)...
danei: Jovisst, det är ju inga problem egentligen. Det är mest min stolthet som kommer i kläm eftersom jag tidigare bestämt mig för att dessa ska vara vattentäta. Då känns det lite som ett misslyckande att fylla dem med vatten. Jag ska bara svälja min stolthet så ska jag se till att borra upp gavlarna
Jag fick även tag i papper-packningar idag som jag också tänkte prova. På något jäkla sätt ska jag få ROV-helsicket att bli tät!

FormerMazda: Hm, du hade rätt! Jag råkade köra förbi Däckia idag och passade på att stanna. Inga problem! Jag fick tag på en ventil (mycket trevligt bemötande). Nu är bara frågan om jag vågar använda den (kommer en bild på den senare ikväll när barnen har lagt sig)

danei: Jovisst, det är ju inga problem egentligen. Det är mest min stolthet som kommer i kläm eftersom jag tidigare bestämt mig för att dessa ska vara vattentäta. Då känns det lite som ett misslyckande att fylla dem med vatten. Jag ska bara svälja min stolthet så ska jag se till att borra upp gavlarna

Jag fick även tag i papper-packningar idag som jag också tänkte prova. På något jäkla sätt ska jag få ROV-helsicket att bli tät!
Om 5mm plexiglas duger så kan jag fräsa ut två såna o skicka till digJonasJ skrev:danei: Jo, kanske men jag är rädd att jag inte lyckas få det se så proffsigt ut som jag vill, dvs. hålen hamnar lite här och där

Att provtrycka inifrån tror jag kommer resultera i att den läcker med en gång... Då är det ju bara spänningen mot bultarna som hindrar den från att läcka. Men det är ju klart det kan vara värt ett försök!
biker: Med intern tryckreglering menar du att lufttrycket i den ska vara lika högt som vattentrycket utanför? Detta kommer ju (antagligen) bli problem för alla stackars sensorer, kamrer och elektronik som blir ihop tryckt utav alla dessa bar... Eller?
squiz3r: Tack för erbjudandet men jag kan nog borra upp de jag redan har. Om det skulle bli helt katastrofalt resultat kan jag återkomma till dig 
Jag provar med papperspackningarna först innan (om) jag gör något med ventilen.

Jag provar med papperspackningarna först innan (om) jag gör något med ventilen.
Kristaller och ellyter är det som är största problemet.squiz3r skrev: biker: Med intern tryckreglering menar du att lufttrycket i den ska vara lika högt som vattentrycket utanför? Detta kommer ju (antagligen) bli problem för alla stackars sensorer, kamrer och elektronik som blir ihop tryckt utav alla dessa bar... Eller?
När jag googlade lite så finns det två skolor:
1. Vattentätt och trycktåligt skrov, det som sitter inuti utsätts inte för mer än atmosfärtryck.
2. Elastiskt (eller försett med membran) oljefyllt skrov, innebär att allt inuti kommer att utsättas för högt tryck, men samtidigt riskerar man inte ett hölje som brister.
De kritiska komponenterna får man gjuta in i epoxy eller nåt för att skydda dem.
Själv skulle jag nog utgå från en gammal brandsläckare eller liknande behållare.
Jag skulle lägga en ring i metall ytters som fördelar kraften bättre än de skruvhuvuden du har idag.