Var på Jysk och handlade lite idag, förutom alla bord och dynor så fanns det det blomkrukor med inbyggt ljus i!
Detta var jag tvungen att undersöka närmre, så jag köpte en, 15kr har man ju råd med.
Vilken fin överraskning det blev när jag kom hem och pillade i batterier, krukan lyser upp riktigt starkt och "fäjdar" sakta i RGB! Fram med skuvmejseln nu då:

Totalt 15 LEDs, 5 av varje alltså. Bredstrålande och ganska högintensiva. Alla LEDs kopplade direkt till + med - via motstånd till en trissa (S8050).
Sen sitter det nån typ av uP (53A1p hittar inget datablad). Denna är ansluten direkt till -, + får den via en konding och en zenerdiod på nåt vis, har inte rett ut det mer än.. Det finns två knappar (on/off och pause) som sänker var sitt ben på uP, trissornas bas sänks via motstånd av uP. Totalt används 5 I/Os. Ett ben är inte anslutet.
Himla enkel pryl med andra ord, men väldigt ljusstark, och för 15kr så är den ju prisvärd. Jag köpte 15st till idag!
Nu fick ju jag en idé av detta också, nämnligen att plocka ur detta kortet ur alla krukorna och bygga i en PIC eller liknande så jag sen via nåt seriellt gränssnitt ska kunna styra färgen på dessa separat, det borde gå att göra rätt lätt tror jag?
Min fråga blir alltså: Nån här som är sugen på att hjälpa mig med detta? Jag har och behärskar BasicStamp hyffsat, men de blir ju för dyra att bygga i varje lampa. Så jag skulle vilja ha en typ PIC som bara lyssnar på seriell kommunikation på ett ben och PWMar ut på tre ben.
I min fantasi så ska jag sen bara från en BS2 skicka seriell data typ "AABBCCFF" (ljusmodul AA, röd:BB, grön:CC, blå:FF) (japp, hex).
Säg vad ni tror!
/Anders
Rubrik /blueint