Effektljus (RGB-LED fade för 15:- Jysk)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Effektljus (RGB-LED fade för 15:- Jysk)

Inlägg av FormerMazda »

Tja!

Var på Jysk och handlade lite idag, förutom alla bord och dynor så fanns det det blomkrukor med inbyggt ljus i!
Detta var jag tvungen att undersöka närmre, så jag köpte en, 15kr har man ju råd med.

Vilken fin överraskning det blev när jag kom hem och pillade i batterier, krukan lyser upp riktigt starkt och "fäjdar" sakta i RGB! Fram med skuvmejseln nu då:
Bild

Totalt 15 LEDs, 5 av varje alltså. Bredstrålande och ganska högintensiva. Alla LEDs kopplade direkt till + med - via motstånd till en trissa (S8050).
Sen sitter det nån typ av uP (53A1p hittar inget datablad). Denna är ansluten direkt till -, + får den via en konding och en zenerdiod på nåt vis, har inte rett ut det mer än.. Det finns två knappar (on/off och pause) som sänker var sitt ben på uP, trissornas bas sänks via motstånd av uP. Totalt används 5 I/Os. Ett ben är inte anslutet.

Himla enkel pryl med andra ord, men väldigt ljusstark, och för 15kr så är den ju prisvärd. Jag köpte 15st till idag! :D

Nu fick ju jag en idé av detta också, nämnligen att plocka ur detta kortet ur alla krukorna och bygga i en PIC eller liknande så jag sen via nåt seriellt gränssnitt ska kunna styra färgen på dessa separat, det borde gå att göra rätt lätt tror jag?

Min fråga blir alltså: Nån här som är sugen på att hjälpa mig med detta? Jag har och behärskar BasicStamp hyffsat, men de blir ju för dyra att bygga i varje lampa. Så jag skulle vilja ha en typ PIC som bara lyssnar på seriell kommunikation på ett ben och PWMar ut på tre ben.
I min fantasi så ska jag sen bara från en BS2 skicka seriell data typ "AABBCCFF" (ljusmodul AA, röd:BB, grön:CC, blå:FF) (japp, hex).

Säg vad ni tror!

/Anders

Rubrik /blueint
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Effektljus

Inlägg av netrunner »

Njas, blir nog en tripp till Jysk.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precisionsmotstånd för hela slanten, har nog varit det mest onödiga jag sett med tanke på ingående komponenter, väldigt överraskande. Fast visst det kan kanske ha något att göra med fadingen på något vis men ändå.
Senast redigerad av Henry 6 augusti 2009, 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"53A1P" kretsen i DIL-8 kapsel är nog pudelns kärna om man säger så ;)
Kan ju prova att klippa av basbenet på transistorerna och se vad som händer..

Med tanke på att det är tre transistorer, lika många som antalet färger (R G B). Och det sitter en uP (53A1P?) så kan man lätt inse hur det hänger samman.

Ett mätexperiment vore att koppla bort alla färger utom en. Och mäta spänningen på benen från uP'n. Den bör då variera i takt med fejdningen.. ;) och ge Vmin samt Vmax.

Sedan kan man ersätta uP med en AVR som skicka PWM signal. Och plockar kommandon från asynkron EIA-485 eller liknande.. ;)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jodå, allt detta har jag kommit fram till, och datablad för trissorna finns, så vmin och vmax borde så där?
Men en liten mätövning kan ju vara på sin plats ändå kanske. Min gissning är dock att uP ger 5v vid max då det intill uP står tryckt 5,1v.

Men frågan kvarstår om en PIC med få ben och få kringkomponenter klarar mina drömmar?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Avsåg Vmin och Vmax som insignal till transistorerna som styr RGB lysdioderna.
Där tillkommer begränsningar utöver vad transitorerna själva tål.

5 Vpp PWM är väl inte en helt ogrundad gissning? ;)

Kolla efter en MCU som klarar att hantera tre PWM utgångar. Och även ren I/O kan användas om mjukvaran är smart nog.. ;)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Effektljus (RGB-LED fade för 15:- Jysk)

Inlägg av FormerMazda »

Nu har jag mätt lite, med en batterispänning på 4,6v så får transistorerna en basspänning på 0,77v efter sitt basmotstånd och vid fullt tänt så att säga.

Mitt mätinstrument har funktion för att mäta frekvens, men eftersom jag inte har en aning om hur vågen ser ut från uP så är väl inte mätvärdet nåt att lita på där, men 1,2kHz toppade multimetern iallafall under fadingen.

Har tittat lite efter PICar, men eftersom jag är helt nollad på PIC så vet jag ändå inte vad jag letar efter exakt, och även om jag skulle hitta nån som kankse passar så kan jag ju ändå inte programmera dom..
Köpte en WISP en gång tillsammans med några PICs, men tiden och intresset räcker inte till. BasicStamp är för enkelt för att orka gå över till annat just nu. Istället ber jag om hjälp om nån kan/har tid/möjlighet.
Kanske tråden skulle hamna under tjänster? Men samtidigt så är ju detta ett tips om billiga RGB-ljusmoduler, så då passar det kanske bättre som tips under köp/sälj. Men det kan ju bli ett projekt av det... Ja, ni fattar. :wink:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad är det för fel om den hamnar under idebanken. Det finns många trådar den passar under. Det finns säkert någon PIC-kunnig som tar vid. Det har inte gått så lång tid sedan tråden skapades.

En variant är att använda en datakabel med RJ45 och koppla mellan modulerna och använda en tråd per modul tillrtyrning för att slippa serieprogrammeringen. Det blir mycket begränsningar och du kan bara ha max 7-moduler med olika stryrprogram. Du kan då göra något så att när styrsignalen läggs hög så slår modulen på om den ligger hög en längre stund ändras dimmring och/eller färg, 3pulser slår av, etc. Inte lika bra som seriesnitt men kanske enklare att programmera.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Idébanken är kanske en bra kategori för denna tråden ja! :)

Som sagt, men en rj45 så har man ju bara 7 signaler + 1 jord. Därför tänkte jag att seriekommunikation skulle vara bättre då det egentligen kan vara "oändligt" antal moduler, samt att bara masterns promvara behöver konfigureras för antalet moduler.

Tänkte försöka förtydliga lite mer info om vad jag önskar:
Grundidén är ju att med en BasicStampII skicka seriella kommandon till RGB-modulerna över en seriell kabel.
BSII'an kan antingen skicka med en RS232 signalnivå, eller (föredragsvis) med TTL (5v) nivå.
Asynkront, 300bps till 9600bps i de vanliga stegen, ingen eller jämn paritet, inverterad eller icke-inv.
Kommandona att skicka över linan kan man ju komma överrens om senare såklart, och skulle det jag rabblat ovan verka helt uppåt väggarna så är min referens här: PDF ~5mb, Sidan 419 i adobe (sid 415 i själva boken).

Sen ska ju bara picen PWMa tre I/Os beroende på vad man skickat för data till den.

Nåt oklart? Borde vara.. Fråga på! :D
Rauken

Inlägg av Rauken »

Var tvungem att köpa en oxså :) .
Sedan mäta med scopet. Vad jag fann var att fade-fasen ligger på 0.8ms i periodtid och sedan ändras dutycykel mellan 0 och 100%.
Där emellan ligger utgången på "0" resp. "1". Då dioderna inte lyser och lyser max.
FYI
laban12

Inlägg av laban12 »

Äsch, på Jysk i Barkarby fanns bara en kvar och den var trasig :'(
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Hittade inga på Jysk i Borås... :(
Skriv svar