Elektromagnet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Elektromagnet

Inlägg av säter »

Nu har jag hittat lite data på likströmsmotorn.

Är det nån som kan hjälpa mig räkna ut hur lång tid det tar att uppnå maxvarv obelastad?

http://shop.maxonmotor.com/ishop/articl ... 148867.xml
Klicka sedan på EN som i engelska. Nu tror jag det ska funka.
Senast redigerad av säter 28 juli 2009, 00:52:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Din länk fungerar inte.
Hur lång tid det tar att uppnå maxvarv kan du ju enkelt kolla, bara kör motorn tills strömmen slutar minska, då bör den ha uppnåt sitt varvtal.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag hade tänkt mig på teoretisk väg.
Men det var ju inte gått, när länken inte funkade.
Norpan

Inlägg av Norpan »

>Jag har även kollat på hydraulik, men det är svårt med en riktningsventil som klarar så hög frekvens.

Vi har ett några Salvagninistansar på jobbet, det är inga riktningsventiler på dem och det ligger en väntetid på 50ms ner och 70ms upp, så en "stanscykel" tar ~120ms.
Det ligger ett minustryck på 125bar på cylindrarna hela tiden så de styrs enbart med plussidan.
Nu fick ju iofs Salvagnini uppfinna egna ventiler för det som fanns klarade inte tryckkraven på 450bar, men en vanlig 3/2ventil med pilot och en ackumulator borde komma rätt långt i hastighet om du inte behöver såna tryck.
Då slipper du ju kanske de kroniska oljeläckorna som Salvagnini är behäftade med. :vissla:
Ett alternativ finns hos konkurrenterna till Salvagnini, en servomotor, en kulskruv med mutter och en kil som puttar stansen.
Ställer iofs ganska stora krav på servot om man ska slå med 10Hz.
xxargs

Inlägg av xxargs »

varför tänker jag på exenterpress och mekanisk matning synkad med varvtalet? Då problemet behövs väldigt mycket kraft (3000N) under väldigt kort tid vilket är svårt att lösa utan energilagring på något sätt i rörlig massa/svänghjul/hammarhuvud eller via hydraliska ackumelatorer (där har man också oljans viskositet att kämpa med i snabba rörelser)

även om medeleffekten inte är så stor ( 10 * 3000N * 0.0005m = 15 W) för själva stansarbetet (dvs 1.5 Ws per stans) så är toppeffekten just vid penetreringen stor och ju snabbare det skall ske, ju högre toppeffekt måste skakas fram

10 ggr i sekunden är ingen trivial uppgift att lösa...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

600 RPM är i alla fall inga större problem att skaka fram det är väl tex vad en tvättmaskin har vid centrifugering och tom högre än det. Lämplig motvikt sedan eller tungt svänghjul så har man kommit en bit på vägen, men visst det är inget man slänger ihop på en kvart.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om man nu ska köra svänghjulsprincipen och ha motorn roterande hela tiden.
Vad använder man för koppling till det? Den bör ju vara elektriskt manövrerad.

Jag är fortfarande inne på om det kan gå att köra start/stopp på motorn istället.
Jag skulle behöva hjälp att räkna ut accelerationstiden på motorn med hjälp av databladet jag länkade till.
Senast redigerad av säter 30 juli 2009, 00:54:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och så var det där igen med att inte citera föregående inlägg, jag vet mycket väl att det är till mig ditt inlägg var ämnat för.

Jo kopplingen vet jag inte riktigt vad man skall använda sig av men finns nog lite ollika varianter vissa säkert bättre än andra. Vet inte vilka typer som används industiellt men där har jag sett fallvikter som används i vissa fall och då kan det kanske bli lite enklare. Dock kan kanske 10 stamp/sek bli lite knepigt i sådan fall.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Varför inte göra en egen elektromagnet av typ "linjärmotor".

För att du ska kunna göra ett 2mm hål i 0.5mm plåt så behövde du 3000N. Men du behöver inte ha en magnet som kan ge 3000N. Gör en "slägga", anslagsenergi kan ju göra att du slår igenom plåten i stället.
Så sätt en järnklump på änden av magneten som den orka lyfta och mosa på allt du kan ner istället.

Tex Pullmax kör med en 15 tons kolv och stansar stora diametrar genom att "slå" igenom istället.

http://www.youtube.com/watch?v=1amQVfN- ... re=related
Skriv svar