Fråga om Mach3 och hotkeys

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mynthon

Fråga om Mach3 och hotkeys

Inlägg av mynthon »

Hej!
Jag har försökt hitta info om följande men inte lyckats hitta något hittills.
Jag skulle vilja koppla en del knappar till mach3 via ett X-keys matrix board, till exempel Cycle start, Feed hold och Stop som exempel.
Dessutom skulle jag önska att dessa knappar inte fanns på skärmen utan enbart som hårdvaruknappar, men det verkar inte gå att sätta hotkeys utan att knappen finns på skärmen (?)

Har försökt "dra" knappen utanför det synliga området i screenset:et, men då skalar mach3 om så knapparna kommer med iallafall, vilket inte är så snyggt.
Finns det någon en lösning på detta?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fråga om Mach3 och hotkeys

Inlägg av tecno »

Nu är det ett tag sen jag tittade på detta men du borde kunna ställa in dessa som invisible typ, MEN.....

Varför i hela friden vill du göra detta med just dom knapparna? Om ditt X-keys lägger av eller du får annat strul så står du ju där med skägget i brevlådan.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, knappen måste finnas på skärmen för att en hot-key skall fungera men om du stänger av Auto Screen Enlarge under Config->General Config så ska inte de knappar du lägger "utanför" synas. Annars får du gå via någon form av digital ingång (LPT-port, MODBUS, POKeys etc) och sedan via en BRAIN för att aktivera vald funtion men det har den nackdelen att Cycle Start som exempel ALLTID fungerar vilket man kanske inte vill. Nu finns det vägar runt det problemet också men...

Jag har kört med X-key matrix board i mer än 5år nu - funkar klockrent! Om det skulle lägga av så kan du enkelt byta till 1024.set där alla knappar finns med.

/Henrik.
mynthon

Inlägg av mynthon »

Tack för era svar.
Techno > Jag tänkte även ha en nödstoppknapp som går in via LPT-porten, så skulle kortet ge upp kan man alltid döda programmet där via.

H.O > Tack för det tipset, håller på och grejar med min kontrollpanel så jag beställde ett x-keys och en ModIO från homanndesigns som jag tänkte experimentera lite med. Tänkte först försöka köra med endast ModIO-kortet, men det har ju inte SÅ många ingångar så vill man ha mycket knappar på panelen tänkte jag komplettera med x-keys. Skulle det vara bättre att köra de "viktiga" knapparna via modbus och köra "mindre viktiga" med x-keys eller hur upplever du/ni pålitligheten mellan dessa?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag kör X-key på min lilla maskin och pålitligheten är som sagt extremt hög. Jag har inte haft något som helst problem med X-keys kortet. Däremot hade jag lite strul med Mach3 då (för ca 5år sedan (fast då var det Mach2)) och vissa kombinationer av Hotkeys, typ shift+alt+F1 eller nått sånt ville inte fungera - jag valde någon annan kombination och har inte rört det sen dess.

På min Abene så kör jag kontroll-panelen över Modbus (via en CUBLOC) och även det fungerar bra men är lite krångligare att få till än en tangentbords-emulator. Jag har inte kört MODBUS/Cubloc ens i närheten så länge som jag kört X-keys så tillförlitligheten har jag lite svårt att uttala mig om även om jag har inte upptäckt några problem ännu.

Angående nödstopp så ska det ALLTID göras hårdvarumässigt, dvs bryta spänning eller på annat på annat sätt göra maskinen "säker". Att du sedan "informerar" Mach3 via LPT-porten (eller annan ingång) att operatören tryckt nödstopp är en annan sak.
mynthon

Inlägg av mynthon »

Okej tack för svaren :) skall bli intressant att testa båda två och se hur det funkar. Speciellt analoga ingångar för feed/speed-override är jag sugen på att testa så fort jag får hem ModIO-kortet, då borde man kunna finjustera lite bättre än med hela 10%:ar.

Angående nödstoppet, bör man bryta inkommande trefasmatning eller? (Till VFD:n och en fas till stegmotortrafon) eller bör man bryta på trafons sekundärsida?
Användarvisningsbild
Beast

Inlägg av Beast »

VFD:er brukar ha en ingång för yttre processtopp. På dom jag har tar man bort en bygling och ersätter med en NC brytare.
Men detta är ju igentligen ingen nödstopp, fördelen är att spindeln bromsas (om man nu har konfigurerat detta).
H.O

Inlägg av H.O »

För stegmotorsystem så bryter du enklast på primärsidan av trafon eller på sekundären mellan likriktaren och kondingen samt kopplar in ett urladdningsmotstånd över kondingen så att den laddas ur. Eller så bryter du helt enkelt bort steg-pulserna, det är högst osannolikt att en stegmotordrivare ska gå sönder på ett sånt sätt att motorn skenar. Vad du INTE ska göra är att bryta DC-ledet mellan kondingen och drivstegen - det brukar dom (drivstegen) inte må bra av.

Angående VFD'n så får du läsa lite i manualen vad som är lämpligast. Som Beast säger så har många en ingång för snabbstopp som man kan ställa in att bromsa motorn hårdare än normalt. Att bara bryta spänningen är inte nödvändigtvis det snabbaste/säkraste sättet att få stopp på motorn.

Vad är det för maskin? Även om jag alltid försöker slå ett slag för säkerheten vid sådana här byggen så skiljer det ju lite om det är en liten maskin med en Dremel eller en stor VMC med 10kW spindel....
mynthon

Inlägg av mynthon »

Hej.
Det är en hemmabyggd maskin med stegmotorer, geckodrives och ER16-spindel med 2.2kW VFD-styrd motor (skall slänga upp en projekttråd så småningom tänkte jag :).
Okej, då har jag lite att fundera på, skall kolla upp frekvensomriktaren om den har någon sådan funktion.

Skulle det vara en idé att använda till exempel följande:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=42849338

Nödstoppen skulle aktivera denna som i sin tur bryter matning till stegmotorerna, "nödstoppar" VFD:n (om den nu har en sådan funktion), samt bryter Mach3's nödstoppslinga?
Bara gissningar från min sida, men det låter som ett fungerande alternativ eller? :)
H.O

Inlägg av H.O »

Det tycker jag verkar som en bra lösning, personligen gillar jag inte 230VAC i manöverkretsen (spolen på den kontaktorn du länkade till är för 230VAC), jag kör alltid med 24VDC, men det är upp till dig.

Ser fram emot projekttråden!
Skriv svar