Varit en flitig läsare på detta forum.
Men nu börjar mina andra projekt bli klart så.
Då kan man börja planera bygga en cnc fräs för har länge varit sugen att ha en fräs. Jobbigt att fara och låna någons när man ska göra några små saker.
Antingen blir det en bänkfräs som konverteras eller aluminium/järn router.
Funderar på att man ska köpa servon eller om man ska köra med stepmotorer.
Funderar på detta
4 Axliga kitet
För än hur man gör så vill man ha mera funktioner än när man började bygga.
Har en "sjukdom" ser jag något så vill jag alltid modifiera, man ser ju vad det skulle kunna gå att göra med dom.
Och har en förmåga att samla på mig en massa prylar som kan vara bra att ha till vissa projekt, brukar bli massor med saker över när man är klar.
Vissa tycker inte om det helst när man har spritt ut en massa saker över köksbordet...
Eller rekomenderar ni något ?
Lite bilder på lite små saker jag har hittat på jobbet
Hittade en lexmark, oki och en compac 20tum tft tror jag måste besöka el skrot containern mer.
Skärmen hade separat nät del som hade brunnit ett gammalt dator nätagg blev skärm agg.
Tycker om stora bilder och många... fast kameran tyckte att nu vill vi ha mer ström så den la av innan jag fick till några fina närbilder
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Finns det något billigt enkelt server kort? Har ingen aning vad dom där är på för volt eller amp.
Var ett tag sedan jag höll på att leka med kretskort och motorer m.m
Så man är lite rostig letar rätt på lite pinaler man har liggande hittade ett gammalt nätagg här 24v 20amp finns en ställ ratt på den 24-48v.
Min filosofi är det svåra gör vi på engång och det omöjliga det tar bara lite längre tid.
Lite Cnc Frågor
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Lite Cnc Frågor
Trevlig motorsamling. 
Tyvärr så tror jag att de är på tok för svaga för att användas i en fräs. Till frigolit och andra porösa material borde det fungera, men inte till typ skärbräda-plast, trä och liknande.
Har du sett den här tråden?
Där finns motorer som passar fint till fräsar. Eftersom de levereras från kina så är priset ganska lågt.
Jojje (medlem på forumet) har pratat om att han snart ska börja sälja kontrollerkort igen.
Hans sida hittar du här.
Har en "sjukdom" ser jag något så vill jag alltid modifiera, man ser ju vad det skulle kunna gå att göra med dom.
Och har en förmåga att samla på mig en massa prylar som kan vara bra att ha till vissa projekt, brukar bli massor med saker över när man är klar.
Vi är många här som har samma diagnos, så du kommer nog trivas på forumet.
Välkommen hit!

Tyvärr så tror jag att de är på tok för svaga för att användas i en fräs. Till frigolit och andra porösa material borde det fungera, men inte till typ skärbräda-plast, trä och liknande.
Har du sett den här tråden?
Där finns motorer som passar fint till fräsar. Eftersom de levereras från kina så är priset ganska lågt.
Jojje (medlem på forumet) har pratat om att han snart ska börja sälja kontrollerkort igen.
Hans sida hittar du här.
Vi är många här som har samma diagnos, så du kommer nog trivas på forumet.

Välkommen hit!
Tackar
Tittade på
Granitedevices Men dom var lite dyra. Men fina.
4axligaPacketet Billiga servo paket
JB CNC Alu profiler m.m
Kanske ska rita upp sakerna i cad för jag vet ju att bilder är ju det man vill se och massor av dom.
Tittade på
Granitedevices Men dom var lite dyra. Men fina.
4axligaPacketet Billiga servo paket
JB CNC Alu profiler m.m
Kanske ska rita upp sakerna i cad för jag vet ju att bilder är ju det man vill se och massor av dom.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Innan du börjar rita, skissa upp VAD det är du vill kunna göra med den tänkta maskinen och bygg så den klarar av uppgiften.
- ghost_rider
Några är från laser skrivare oki,hp och lexmark färglaser en tror jag är från någon scanner.