ST-4 Diac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mugin

Re: ST-4 Diac

Inlägg av mugin »

Som jag skrev tidigare så har jag bara ~25 VAC att jobba med...

Använder inte induktiva dimmers diacs med trigg spänning från 28 till 32 volt??
Då åter står samma problem, spänningen är inte tillräckligt hög för att trigga triacen...

Ingen som sitter och håller inne med ett bra schema på en tråd matnings styrning? =)

Kanske lika bra att skicka svetsen till återvinnings gården... Lagom förstörd så den inte är intressant för någon skrot letare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan ev ta emot den för frakten i så fall. :) Men om du är inne på elektronik så hade jag nog rekommenderat PWM styrning till motorn, har tänkt göra det själv på min MIG då motorn hackar lite mycket för att få jämn matning av tråden, går att svetsa men vill ha lite mer jämn matning bara. För att komma undan mer eller mindre all typ av kraftigare störningar som kan uppkomma i systemet så kör matningsmotorn och dess elektronik på en separat vanlig 230V trafo och avkoppla lite grand på både utgång som ingång.

Detta fungera hur bra som helst och så slipper du leta specialkomponenter då ett PWM schema använder komponenter som aldrig kommer att försvinna. Du kan tillverka ett baserat på en NE555 eller som jag uteslutande använder mig av en LM324, lite enklare schema till den första än den andra men den andra är mer noggrann vilket i detta fall visserligen kanske inte direkt är av yttersta vikt.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

mugin:

Jag menade och styra en trafo 230 > 24 VAC med en induktiv dimmer.
Utgången från trafon kopplar du in på likriktarbryggan till trådmatarmotorn.

Kollade på ett schema till en Kemppi, den trådmatningen är uppbyggd med 3055 och op's
det är väl inte för inte Kemppi anses som rollsen bland svetsar.

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag är ju fortfarande tveksam till vad felet är, vad är uppmätt i det schemat?
Men ska det moddas så kommer en lösning till, 25VAC in där det står inspänning och motorn ansluten till utspänning.

Bild

Protte
mugin

Inlägg av mugin »

Tacksam för era svar...

Slänga ihop en PWM styrning är inga problem... en 12F683 en 10k pot en FET drivare och en lagom FET är enkelt... Några rader kod är ännu simplare... Analoga versioner med OPampar är inget för mig... =) Men tycker att det är way overkill...

Potentiometer är upp mätt och den fungerar... Tiacen är bytt till en som fungerar... motstånden är inom sina toleranser... (Kan inte mäta kondingar inget instrument som tar kapacitans)... alltså borde det vara Diacen som är felaktig. (Och den går inte att få tag på så lätt numer. E-Bay har inga listade...)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då är det bara att hålla reda på nollgenomgången, AD omvandla potentiometersignalen och vänta max 10 ms, thats it.
Vad ska du med en FET drivare till? Styr TRIAC:en direkt från uC:n

Protte

Och det är inte avbrott på mönsterkortet?
mugin

Inlägg av mugin »

Eftersom jag styr motorn direkt med DC... Får bygga om hela styr kretsen i af... Joxa med nollgenomgång å AC e mer komplicerat...

Har efter mycket letande överallt hittat BS08D som kanske kan fungera...
Problemet är att få tag på den eftersom Farnell kräver org. nr. och en hutlös frakt avgift... =(
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag beställer ibland från Farnell om du inte har sååå bråttom.

Annars så är en uC lösning inte så krånglig.

Bild

Protte
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Finns ju en styrning på Kjell & CO

7.5 A 100 V bör räcka

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,242500000

Kanske tar någon timma att bygga sedan är du igång.

Kjelle
Skriv svar