Har funderat en del angående jordfelsbrytare och farliga strömmar (>20mA). Även om strömvillkoret är uppfyllt. Borde även exponeringstiden och därmed energin (Joule) inverka?
Finns det någon minimum exponeringstid eller pulsbredd som är "ofarlig" ..?, eller iaf osannolik att åstdakomma situationen att hjärtat inte pumpar runt blodet.
Farlig ström, men okej om exponeringen är kort?
Re: Farlig ström, men okej om exponeringen är kort?
Det finns, men jag har inte alla gränser i huvudet.
Den siffra jag kan i huvudet är 45 uC laddning, jag har för mig att 2 mJ energi också är en gräns. Men det beror också lite på utgångsspänningen. Dessa gränser används även för t.ex såna här myggdödare.
Den siffra jag kan i huvudet är 45 uC laddning, jag har för mig att 2 mJ energi också är en gräns. Men det beror också lite på utgångsspänningen. Dessa gränser används även för t.ex såna här myggdödare.
-
limpan4all
Jag har en relaterad fråga.
Vad är "tillåten" ström att använda för att "detektera" en människa som "felanvänder" en apparat som under mycket klantig montering kan nå spänningsförande delar.
Tanken är att vid spänningssättning använda svag ström för att detektera att den sitter rätt dvs inte har människa mot nollan utan är direktkopplad.
Någon som vet eller ännu hllre kan referera till någon standard?
Vad är "tillåten" ström att använda för att "detektera" en människa som "felanvänder" en apparat som under mycket klantig montering kan nå spänningsförande delar.
Tanken är att vid spänningssättning använda svag ström för att detektera att den sitter rätt dvs inte har människa mot nollan utan är direktkopplad.
Någon som vet eller ännu hllre kan referera till någon standard?
Håller du dig under 100 uA (mätt genom 2000 ohm) så bör du vara på den säkra sidan (det är gränsen för många medicintekniska prylar), men det beror ju lite på HUR människan är i kontakt med grejerna.